השב"כ מתריע: חמאס משתלט על משאיות המלט והברזל לשיקום המנהרות

בשב"כ התקבלו דיווחים על השתלטות אלימה של חמאס על תוצרי מלט, עץ וברזל, שתכולתם מועברת למנהרות ולמערך ייצור הרקטות • עם סגירת מנהרות ההברחה בגבול עם מצרים, הפך מעבר כרם שלום לנתיב ההברחה העיקרי של חמאס העוסק ברכש מאסיבי של ציוד אלקטרוניקה וחשמל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

שנה לאחר "צוק איתן" וארגוני הטרור ברצועת עזה, ובראשם חמאס, ממשיכים במאמציהם לשקם את תשתיותיהם ולקדם את בניין הכוח וההתעצמות הצבאית. זאת, כהכנה לקראת סבב לחימה נוסף ועימות צבאי עתידי עם ישראל.

בראיית חמאס, השגת ההתעצמות הצבאית עומדת בראש סולם העדיפויות, אפילו לפני הדאגה לרווחת האוכלוסייה האזרחית ברצועה, קידומה ושיקומה. במסגרת זו, בתקופה האחרונה מפנה חמאס את מירב משאביו למסע רכש נרחב של סחורות, לרבות חומרים דו שימושיים העלולים לשמש גם לייצור אמל"ח, המוכנסים לרצועה תוך שיתוף פעולה עם סוחרים מאיו"ש ומישראל, וכן להברחת חומרים אלה, שהכנסתם מחייבת היתר מיוחד, תוך הסוואתם כחומרים תמימים. מרבית החומרים, לרבות ציוד אלקטרוניקה וחשמל, ציוד תקשורת וחומרי גלם לתעשייה, משמשים לשיקום ושיפור מערך המנהרות ההתקפיות לעבר ישראל, לייצור אמל"ח, בדגש על רקטות, וליצירת מערכים טכנולוגיים תומכי לחימה.

לצד מסע הרכש, בו מושקעים משאבים כספיים גדולים, חמאס פועל, לרבות בדרכים אלימות, להשתלט על חומרי הגלם, ובראשם מלט, ברזל ועץ, שאושרו להכנסה לרצועה עבור האוכלוסייה ולצרכים אזרחיים, במסגרת מהלכי השיקום. כך, מיעוטם של חומרים אלה מועבר לאוכלוסייה, ואילו החלק הארי מופקע ומועבר ישירות לידי העושים במלאכת השיקום והרחבת התשתיות הצבאיות.

מלט, עץ וברזל, המוכנסים לרצועה לצורכי שיקום, משמשים להתעצמות

חמאס, בהיותו הריבון ברצועה, מנצל את תשומות הבנייה וחומרי הגלם השונים, שאושרו להכנסה לרצועה, במסגרת מהלכי השיקום והסיוע האזרחי לאוכלוסייה, לצורכי בניית כוחו הצבאי, בדגש על יכולותיו ההתקפיות. כך, טונות רבות של מלט, בטון ועץ משמשים לבניית מנהרות התקפיות, לרבות מנהרות חוצות גדר לעבר ישראל, ולבניית מוצבים.

קרא עוד:
[postim]

מקורות המודיעין של השב"כ ברצועת עזה מגלים מקצת דרכי הפעולה בדרך להשבת איום המנהרות. בחלק מהמקרים קונים גורמי חמאס את המלט, שיועד לאזרחים, ואילו במקרים אחרים הם משתלטים עליו ומחרימים אותו בכוח הזרוע. כך, בחקירתו של ח'אלד לובד, סוחר מרצועת עזה, עלה כי מתוך כ-100 שקי מלט, המיועדים לשיקום בית ממוצע ברצועה, חמאס מעביר כ-5-6 שקים לאזרחים, ואת ייתרת הכמות הוא מחרים ועושה בו שימוש לצרכיו.

הדבר נכון גם לגבי לוחות ועצים, המשמשים לביטון מנהרות. ממידע, שהתקבל בחקירות, כדוגמת חקירתם של חסן שראפי וסאמי שחיבר, שהיו מעורבים בהברחה של לוחות עץ עבור מספר חברות ברצועה – לרבות "החברה הערבית לעץ", חברת "אלעאשי" ו"קבוצת חאמד" – עולה כי חלק מהמעורבים בפעילות זו מודעים לכך כי העצים מיועדים לפעילות צבאית של חמאס, לרבות לדיפון מנהרות.

בנוסף, בתקופה האחרונה, התקבלו דיווחים גם על השתלטות אלימה של חמאס על תוצרים אלה, לרבות פשיטות, שביצעו גורמי חמאס על מחסני עץ ברצועה, החרמת תכולתם והעברתם לשימוש במנהרות. מידע עדכני התקבל גם לגבי פשיטות, שביצע חמאס על מחסני ברזל ברצועה, והחרמת טונות של ברזל ופרופילים של ברזל מסוחרים ומחברות שונות. הברזל ומוצריו השונים משמשים במערך הייצור של חמאס, לרבות לבניית מנהרות ומוצבים ולייצור רקטות וקני שיגור.

Rally was organized in memory of Hamas's military commanders who were killed during the Gaza warהמעורבים יודעים כי חומרי הגלם מיועדים לתשתית הטרור של חמאס 
(אילוסטרציה: עבד רחים ח'טיב-פלאש 90)

גם במקרה זה עולה בחקירות של סוחרים ומבריחים, ביניהם חסאן שראפי ונאג'י זערוב, כי המעורבים יודעים כי חומרי הגלם מיועדים לגורמי הזרוע הצבאית של חמאס. חלק מהנחקרים הודו כי חומרי הגלם, לרבות לוחות ברזל במשקל של 6-5 טון, הועברו ישירות למוצבי חמאס. גם בנושא הברזל משתלט חמאס על החומרים המוכנסים לרצועה, מעביר חלק מזערי מהם לצורכי שיקום ואת רובו הגדול לוקח לצרכיו.

הברחת חומרים אסורים במעברים

בעקבות הפעילות הביטחונית של מצרים במרחב סיני, אשר כללה גם סגירת מנהרות הברחה לאורך הגבול עם רצועת עזה, צומצם היקף הפעילות במנהרות ההברחה של חמאס לרצועה, והארגון החל לחפש דרכים חלופיות להכניס לרצועה חומרי גלם וסחורות, להם הוא נזקק לצורכי התעצמותו. על-רקע זה גברה חשיבותו של מעבר "כרם שלום", המשמש כערוץ העיקרי להכנסת סחורות ומוצרי צריכה לסוגיהם לרצועת עזה. בתקופה האחרונה, עסק חמאס ברכש מאסיבי של ציוד אלקטרוניקה וחשמל, בין היתר, כדי ליצור תשתיות אנרגיה חלופית עבור אתרי הייצור והפיתוח של הארגון, אך במקביל, הוא הפך את המעבר לנתיב הברחה מרכזי של חומרים ואמצעים שונים, המשמשים להתעצמות המערכים הצבאיים שלו.

מאז חודש ינואר 2015, בפעילות משותפת של גורמי ביטחון ורשויות שונות בישראל, נעשה מאמץ משמעותי למגר את תופעת ההברחות ב"כרם שלום", תוך איתור שרשרת ההברחה המסועפת מישראל לרצועה. במסגרת זו נעצרו ונחקרו למעלה מ-25 מעורבים: סוחרים, בעלי מחסנים, חברות שינוע ואחסנה, נהגים ומובילים, פלסטינים ואזרחי ישראל. בחקירותיהם נחשפה מערכת משומנת, במסגרתה הכניס חמאס לרצועה, בשנים האחרונות, אלפי טונות של ציוד ואמצעים, ששימשו למערך המנהרות ההתקפיות, המוצבים ומתקני האימונים ולתעשיית ייצור אמל"ח. במסגרת החשיפה נתפסו סחורות בהיקף של כ-160 טון, שהיו מיועדים להכנסה לרצועה, בכלל זאת חומרים דו-שימושיים, המשמשים, בין היתר, לייצור אמל"ח, כגון: גרפיט, וכסף חנקתי, ושאר אמצעים המשמשים את חמאס להתעצמות, לרבות כננות, מנועים ומדחסים, המשמשים לחפירת מנהרות, מצברים לסוגיהם (מקור אנרגיה חלופי), כבלי תקשורת ואביזרי פלדה.

.משאית מלט במעבר כרם שלום (אילוסטרציה: עבד רחים ח'טיב-פלאש 90)

בחלק מהמקרים הוסלקו חומרים אסורים בתוך סחורה, שקיבלה את אישור הרשויות להעברתה. באחד המקרים אף אותרה הברחה של חומר גלם לייצור חומר נפץ במטען המכיל ציוד הומניטארי. להלן מספר דוגמאות:
• בחודש מרס 2015 נתפסו במעבר "ניצנה", מספר משלוחים שמקורם במצרים, ואשר יועדו למעבר דרך "כרם שלום", ככל הנראה עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה. באחד המשלוחים, שכלל מזון יבש, אותרו כ-200 ק"ג של מוטות גופרית גולמיים, שכמובן לא הוצהרו כנדרש בפני גורמי המכס. בדיקת מעבדה אישרה כי מדובר בגופרית צהובה, שהכנסתה לרצועה דורשת היתר מיוחד, נוכח האפשרות להשתמש בה כמרכיב בייצור אמצעי לחימה.
• עוד בחודש מרס, נתפס במעבר "ניצנה" משלוח של 18 טון פחם מיוחד, מסוג metallurgical coke, המוכר כחומר הסקה לכבשנים ליציקות מתכת. הפחם המיוחד, שמקורו במצרים ושיעדו הסופי היה רצועת עזה, נועד, ככל הנראה, לבתי יציקה של חמאס, בהם כבשני ברזל, המשמשים לעיבוד מתכות, התכתן ועיצובן לכלי נשק.
• בחודש אפריל 2015 נתפסה במעבר "כרם שלום" משאית, שהעבירה משלוח שיש מחברון לרצועת עזה. בדיקה של לוחות השיש העלתה כי בין הלוחות הוסוו אלקטרודות.

חמאס משקיע משאבים גדולים בשיקום תשתיותיו, שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן", ובעיקר בבניין הכוח ובהתעצמות צבאית. הפניית המשאבים להתעצמות צבאית, באה ברובה, על חשבון הציבור הפלסטיני ברצועה, אשר מנהיגי חמאס ודובריו מלינים, בכל הזדמנות, על מצבו הכלכלי העגום, תוך הפניית אצבע מאשימה כלפי ישראל.

פעם נוספת ניכר כי חמאס מנצל, באופן ציני, את גישתה ההומניטארית של ישראל, ואינו נרתע במאמציו לבנות את יכולותיו הצבאיות, גם נוכח סיכון האינטרסים הבסיסיים של החברה האזרחית ברצועה.

גורמי הביטחון ורשויות האכיפה בישראל מדגישים כי ימשיכו להדק את הפיקוח על העברת סחורות לרצועת עזה, ויפעלו למיצוי הדין עם כל גורם, אשר יהיה מעורב ברכש, באחסנה ובהברחות של אמצעים אסורים לרצועת עזה. זאת, תוך שימוש בכל הכלים, לרבות העמדה לדין פלילי, הפעלת סנקציות כלכליות משמעותיות, שלילת היתרים ורישיונות וכן החרמה וחילוט סחורות.

אילוסטרציה ראשי: עבד רחים ח'טיב

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture