לקול מחאות האופוזיציה: החוק הנורבגי אושר סופית במליאה

ברוב קולות אושרו החוקים השונים שיאפשרו הכנסת ח"כים נוספים למשכן לקול התנגדות חברי האופוזיציה שזעקו "חוק שמחלק ג'ובים לכמה חברי מפלגה" • ביש עתיד חששו מהסכם קואליציוני שמתגבש עם ישראל ביתנו על רקע החוק שיפנה עבורם משרות, השר יריב לוין הכחיש ואביגדור ליברמן הרגיע "גם בעתיד לא יהיה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
"תחזור למטוס בצלאל": מתקפה חסרת תקדים בבריטניה נגד סמוטריץ'
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
"המשך אפליה ופגיעה מכוונת במגזר החרדי": התגובות לתוכנית האטומה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שזכה לכינוי החוק הנורבגי. בקריאה שנייה תמכו בהצעה לתקן את חוק יסוד הכנסת 64 חברי כנסת והתנגדו 51 חברי כנסת. ח"כ מרב מיכאלי ביקשה לראות בהצבעה בקריאה שלישית הצבעת אי אמון בממשלה. בקריאה שלישית תמכו בהצעה לתקן את חוק יסוד הכנסת 64 חברי כנסת והתנגדו 51 חברי כנסת ונדחתה הצעת אי האמון בממשלה.

גם הצעת החוק להפסקת חברות בכנסת של חבר הכנסת המכהן כשר או כסגן שר אושרה בקריאה שלישית ברוב של 64 תומכים מול 51 מתנגדים.

לפי ההצעה, דינו של סגן שר שאינו חבר הכנסת, בדומה לשר שאינו חבר הכנסת, יהיה כדינו של חבר הכנסת בכל דבר הנוגע לכנסת, אך לא תהיה לו זכות הצבעה. כמו-כן חבר הכנסת שהתמנה לשר או לסגן שר, למעט ראש הממשלה, יוכל להפסיק את כהונתו בכנסת לזמן כהונתו בממשלה, ומוצעים כללים לעניין החלפתו בכנסת, חזרתו לכנסת ועוד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שנתמנה לשר, להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן כחבר הממשלה ועד תום חברותו בממשלה, וזאת, בין השאר, כדי לאפשר לאותו שר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיבוא במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. אפשרות זו תהיה נתונה לשר אחד בלבד מבין חברי הכנסת שנבחרו ברשימת מועמדים אחת וזאת רק ברשימת מועמדים שמתוכה נבחרו עד שנים עשר חברים לכנסת. ההסדר המוצע כולל גם מנגנון לחזרתו המיידית ובלא תנאי לכנסת, של חבר הכנסת שחברותו נפסקה בשל התמנותו לשר, מיד עם תום כהונתו בממשלה במהלך כהונתה של הכנסת שבה נבחר."

קרא עוד:
[postim]

יו"ר חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "בדיונים בוועדה, עלה רעיון מקרב אנשי האופוזיציה אותו אימץ חבר הכנסת בני בגין, לקבוע כי ההסדר הנורבגי ייקבע כהוראת שעה לכנסת הנוכחית. למרות הבעייתיות הידועה בתיקון חוק-יסוד בהוראת השעה, הוועדה החליטה כי הנסיבות המיוחדות של המקרה מצדיקות זאת. מדובר בהסדר משטרי שהוא לא מבין החשובים שבחוקי היסוד, ושההשלכות שלו אינן ידועות. וכיוון שגם הפגיעה באופוזיציה אינה גדולה, ראינו לנכון לקבוע את ההסדר כ-"ניסוי", לכנסת הזאת. בעתיד, המחוקק יוכל לבחון את ההשלכות שהיו להסדר, הן במישור הפוליטי והן במישור הציבורי, ויחליט אם ראוי להשאיר את ההסדר על כנו."

חברי האופוזיציה מחו בכל פה נגד החוק החדש שיחזק את יכולתה של הממשלה לפעול ביעילות. ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני אמרה: "אנחנו עוסקים היום בחוק שמחלק כמה ג'ובים לכמה חברי מפלגה. כשעושים שינוי בחוק יסוד מתחילים את זה מהכנסת הבאה ועכשיו רוצים לעשות את זה כאן ומיד. שינוי חוקתי לא עושים פרסונלית אלא מתוך דיון מעמיק על מה שנכון וראוי לעשות. ואם יש דבר שלא עושים בתיקון חוקתי גדול זה לעשות את זה בהוראת שעה. זו קומבינה חוקתית בראשותו של ראש הממשלה."

ח"כ דב חנין אמר באירוניה: ,אולי בכנסת הבאה יהיה בכלל חוק יסוד הוראת שעה 127 חברי כנסת. זה אפילו יותר סביר ממה שנעשה כאן. עשו את החוק הזה בצורה כל כך מבולבלת שהדבר ייצר בעיות לשנים." ח"כ אילן גילאון תמה: "באיזה עזות מצח אנחנו מחוקקים עכשיו חוק בזריזות כזאת, את מי זה בא להציל?". ח"כ מירב מיכאלי מהמחנה הציוני אמרה כי "זהו חוק קומבינה תוצרת נתניהו, ואין רחוק ממנו משוויון, חסר רצינות ושטחי".

ח"כ ניסן סלומיאנסקי שסיכם את הדיון שאל: האם רוצים שדיונים בוועדות יהיו עם האופוזיציה וברגע ההצבעה זה יתהפך? בליכוד יש 30 חברי כנסת מתוכם נשארים 13 ח"כים פנויים מתוכם 4 יושבי ראש ועדות ורק 9 פנויים וצריכים להיות ב-32 מקומות בוועדות. איך אפשר לעשות את זה? יש שתי אפשרויות, או לקצץ בשרים או להגדיל בח"כים והיום בחרו בדרך של להגדיל את הח"כים ועל ידי כך שעבודת הוועדות תהייה יותר רצינית.

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, ביקש לפני ההצבעה לדעת אם יש הסכם קואליציוני חדש שלא הונח על שולחן הכנסת, עם ישראל ביתנו. השר המקשר יריב לוין השיב בשלילה ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר שגם בעתיד לא יהיה.

אילוסטרציה: יעקב נחומי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture