אימה בחדרי החקירות: האם השב"כ מענה יהודים החשודים בטרור?

מכות קשות, מניעת שינה ואלימות ללא הפסקה – כך לטענת ארגון 'חוננו' מטופלים עצורי הימין הקיצוני • בשב"כ לא מכחישים ולא מאשרים, אך טוענים כי הכול נעשה על פי החוק • "מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש ולפגוע בחקירה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחת מהפרשות שהסעירו ביותר את מדינת ישראל בחודשים האחרונים, היא פרשת צמיחתה של התארגנות טרור בערוגות הימין הקיצוני, אשר פעילותה המסוכנת הגיעה לשיא בפיגוע ההצתה בכפר דומא לפני כ-5 חודשים, בו נרצחו שלושת בני משפחת דוואבשה.

מאז הרצח בדומא הפנה שירות הביטחון הכללי משאבים אדירים כדי ללכוד את מבצעיו, אולם במשך כארבעה חודשים לא נשא המאמץ פרי וכוחות הביטחון הסתפקו בצווי מעצר והרחקה מנהליים לפעילים שנחשבו מסוכנים לציבור.

לפני כ-3 שבועות פתח השירות בגל מעצרים של פעילי ימין קיצוני בכל רחבי הארץ, בהיקף חריג בעליל. העצורים נחקרים מאז כמעט ללא הפסקה ורק אמש הם הורשו להיפגש עם עורכי הדין המייצגים אותם.

הערב ערך ארגון 'חוננו', הפועל למען ייצוג משפטי של פעילי ימין, מסיבת עיתונאים בה הועלו טענות קשות אודות שימוש בעינויים פיזיים ונפשיים כלפי העצורים, במהלך חקירותיהם במתקני השב"כ. עורכי הדין עדי קידר, דוד הלוי, איתמר בן גביר ואביחי חג'בי שטחו שורה של האשמות כלפי שירות הביטחון הכללי וכינו את החשיפה "יום שחור למדינת ישראל".

"בשלב מסוים הקטין מאבד את שפיותו ומתחיל לצרוח ולבכות"

"אני מכיר את הקטין הזה", סיפר עו"ד קידר על פגישתו עם אחד העצורים. "מיד כשראיתי אותו, הבנתי שאני לא רואה את אותו אדם שאני מכיר, אלא אני רואה אדם אחר לחלוטין, אדם שקרה לו משהו קשה מאוד.

קרא עוד:
[postim]

קידר תיאר את סיפורו של העצור: "בשלב ראשון הוא נחקר שעות על גבי שעות ונמנעה ממנו שינה בצורה חסרת תקדים. בשלב מסוים, כשהוא אזוק בידיו ורגליו, נכנסים חוקרים בכירים ביותר ומתחילים כל אחד בדרכו לבצע תקיפות אכזריות. האחד תוקף אותו באברים רגישים בגוף בצורה קשה, והשני משנה את תנוחת ישיבתו על הכיסא בעודו כפות, עד שבשלב מסוים הוא הפסיק להרגיש את הגפיים שלו. כמובן שסטירות ובעיטות היו כבר דבר שנהיה שגרתי. בשלב מסוים הקטין מאבד את שפיותו, והוא מתחיל לצרוח ולבכות בחדר החקירות בצורה שהוא מאבד את עשתונותיו.

."3 שבועות ללא פגישה אחת". עוה"ד של העצורים (יונתן זינדל - פלאש 90)

"קטין אחר, במשך כ-3 יממות כמעט ולא ישן. לאחר אותן שעות של מניעת שינה, כשהוא נרדם מטבע הדברים, החלו החוקרים למתוח את ראשו לאחור באופן שגרם לו לכאבים קשים ביותר. הוא כמעט איבד את הכרתו והוא הקיא בצורה קשה. רופא שראה אותו אמר שהוא צריך מנוחה ושהוא אינו כשיר לחקירה, אך הוא הוחזר באופן מידי לחדר החקירות וההתעללות נמשכה.

עורכי הדין טוענים כי אין כל ערך להודאות שנמסרו – אם נמסרו – תחת עינויים שכאלה. "להבנתנו לא ברור בכלל האם הגרסאות שנמסרו מחוברות למציאות. אחד החשודים שהחל לספר סיפורי מעשיות, הדבר היה רק מתוך אותם עינויים שהוא עבר. הנער הזה לא יכול היה להעלות על דעתו לחזור לאותה התעללות בחדרי החקירות".

עו"ד קידר אמר עוד, "אני מזכיר שלקחו פה משפחות והתעללו בהן. בני משפחה שלא קשורים לעניין התמוטטו בחדרי חקירות ובבתי משפט ונזקקו לטיפול רפואי ונפשי. אני רוצה שתחשבו אם הורים שלא קשורים לעניין לחלוטין, רבנים ונשות חינוך, התעללו בהם בצורה כה קשה ומבזה, אז מה עברו אותם נערים".

לאחר מסיבת העיתונאים, יצאו כ-40 מפגינים, ביניהם בני משפחות של העצורים, להפגין מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן בירושלים, במחאה על העינויים אותם עוברים לטענתם הנערים העצורים.

בשב"כ מגיבים: "הכול על פי החוק; מתנהל נגדנו מסע הכפשה"

בשירות הביטחון הכללי סרבו להתייחס לטענות גופן והזכירו כי פרטי החקירה עדיין אסורים בפרסום על פי צו בית המשפט, אולם הגיבו כי כל החקירות מבוצעות על פי הוראות החוק והפסיקה ונתונות לפיקוח הדוק של כלל הגורמים הרשמיים נוגעים בדבר.

"בתקופה האחרונה נחקרת התארגנות טרור יהודי, אשר פעיליה חשודים בביצוע פיגועי טרור חמורים, אשר בין היתר סיכנו חיי אדם, קודשי דת ורכוש", נאמר בהודעת השב"כ.

"התארגנות זו מאופיינת באידיאולוגיה קיצונית, אנטי-ציונית, אשר שמה לה למטרה לפעול באמצעים אלימים לשינוי סדרי המשטר במדינת ישראל, לרבות באמצעות ביצוע פיגועי טרור אשר יקדמו את מטרותיה.

."לא תרפו את ידינו". ראש השב"כ יורם כהן (אביר סולטן - פלאש 90)

"פיגועי הטרור אשר על-פי החשד בוצעו בידי ההתארגנות, הובילו בין השאר, לרצח שלושה פלסטינים חפים מפשע וכנגזרת מכך תרמו לערעור היציבות באזור והשפיעו לרעה על מצב הביטחון.

"לנוכח האיום הביטחוני המשמעותי הנשקף מפעילותם בשטח של חברי ההתארגנות והחובה לסכל מבעוד מועד את כוונתם להמשיך ולבצע פיגועי טרור חמורים, העלולים להוביל לפגיעות בנפש, נעצרו לחקירה מספר פעילים מרכזיים בהתארגנות הטרור, ואלה נחקרו באופן אינטנסיבי על אודות החשדות המיוחסים להם.

"לצערנו, מאז ביצוע המעצרים, שב"כ מזהה מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש את הארגון ועובדיו ולשבש את פעילותו המבצעית. ניסיון זה ראוי לכל גינוי ואין בו בכדי לרפות את ידי שב"כ מהמשך פעילותו, כשליחם של אזרחי מדינת ישראל, ותחת ערכים ממלכתיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture