7 שנים לעופרת יצוקה: מתי תונחת המערכה האווירית הבאה על רצועת עזה?

אנשי אגף התקשוב ויחידת "אופק" עעמלים על בניית מרכז ידע גדול שיכלול יותר מטרות רלוונטיות שיעזרו לצה"ל לנצח בס"ד במערכה הבאה • הנוכחות המתרחבת של חיל האוויר במבצעים נגד ארגוני הטרור בעזה תימשך גם בעתיד • "למרות הכוננות והמתיחות בצפון, אנו דרוכים ומתכוננים לכל תרחיש גם מדרום" אומרים בכירים בחיל האוויר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

בבוקר שבת חנוכה, ל' כסלו תשס"ט (27 בדצמבר 2008) לאחר תקופה ארוכה בה סובלים תושבי עוטף עזה מירי רקטות ממושך, מחליטים בכירים בצה"ל לצאת למערכה שמטרתה להשיב את השקט לגבול הרצועה. בצה"ל בכלל ובחיל-האוויר בפרט מתחילים להתכונן למבצע שמקבל את השם "עופרת יצוקה" מפאת סמיכותו לחג החנוכה.

לאורך כל הדרך, החל משלב התכנון ועד לשלב הביצוע, מקפידים כלל המשתתפים לשמור על גורם ההפתעה. כתוצאה מכך נפתח המבצע במערכה אווירית בלתי צפויה כשגל הפצצות של מטוסי ומסוקי הקרב של חיל-האוויר פוגעים במטרות טרור ביניהן תשתיות של ארגון החמאס ומצבורי תחמושת.

בתוך שלוש דקות ו-40 שניות, פגעו מטוסי חיל-האוויר בשליש מכמות המחבלים שנפגעו במבצע, 155 אנשי חמאס ואנשי ביטחון פלסטינים, רובם מתו בהפצצה על מסדר שוטרים בעזה. לאחר מכן, תקפו כלי טיס עשרות מטרות טרור ומנהרות להברחת נשק. המבצע היה שיא של הפעלת כוח אווירי, והיקף המערכה האווירית בו היה הגדול ביותר מכל מבצעי ישראל, מלבד המלחמות.

במשך שבוע ימים התנהל המבצע עם נוכחות אווירית בלבד כשהוא מסמן בכך את תחילתו של עידן חדש בלחימה מול ארגוני הטרור. סגנון הלחימה התבטא היטב בפתיחת מבצע עמוד ענן שהחל עם חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, והמשיך על פני שמונה ימים בהם תקף חיל-האוויר כ-1,500 מטרות ברחבי הרצועה.

רפיח אחרי עופרת יצוקהחורבות רפיח אחרי הפצצות חיל האוויר ב'עופרת יצוקה'

מאז "עופרת יצוקה" ועד היום צה"ל יצא לשני מבצעים נוספים רחבי היקף ברצועה וכן הגיב באמצעות תקיפות אוויריות ממוקדות לא פעם כאשר נורו רקטות מהגזרה אל עבר ישראל. השחקנים המרכזיים בגבול הרצועה, לצד אלו מהזירה הצפונית, משתנים ללא הרף, המעצמות מתרחבות והאיומים מגוונים ובכל החזיתות ועדיין צה"ל ובתוכו חיל-האוויר נדרשים להיות מוכנים לכל תרחיש. כיצד הם עושים זאת?

מרכז ידע גדול, איכותי וטכנולוגי

כיום עיקר עיסוקו של חיל-האוויר הוא מוכנות ללחימה בגזרה הצפונית, אולם בכירים בחיל מעידים שגם בגזרת עזה אין דבר כזה "שגרה", ומבטיחים כי הם מתייחסים לכל מטרה ברצינות וממשיכים להיות דרוכים ומוכנים גם לזירה זו.

קרא עוד:
[postim]

בימים אלה עובדים אנשי אגף המודיעין לצד אנשי אגף התקשוב בשיתוף מפתחים מיחידת "אופק" על בניית מרכז ידע גדול שיכלול יותר נתונים ויותר מטרות רלוונטיות שיעזרו לצה"ל לנהל את המערכה הבאה באופן טוב יותר וישפרו משמעותית את האפקטיביות של חיל-האוויר.

המבצע, שנמשך שלושה שבועות והיה המבצע הגדול הראשון ברצועת עזה לאחר שנים של תקיפות נקודתיות, אופיין בשיתוף פעולה אינטנסיבי בין חיל-האוויר לזרוע היבשה. "חשוב מאוד שהחיילים הצעירים, שיהיו מפקדי הגדודים והחטיבות בעוד עשר שנים, יידעו מה זה כוח אווירי ומה יכולת אש יכולה לעשות עבורם. אני חושב שהפעילות שלנו במבצע תשפר עוד יותר את שיתוף הפעולה בין כוחות האוויר לבין כוחות הקרקע ותאפשר להם לדרוש את הסיוע הנכון, כשהם חושבים שהם זקוקים לו. רק מהיכרות עם הכוח שלנו, כוחות הקרקע יידעו להשתמש בנו בצורה היעילה ביותר", השיב תא"ל תומר בר, שהיה ראש מחלקת מבצעים בחיל-האוויר בזמן המבצע, לאחר שנשאל על שיתוף הפעולה בין הכח האווירי לקרקעי.

שבע שנים חלפו מאז סיומו של המבצע וללא ספק ניתן לומר שבקשתו של תא"ל בר אכן מתממשת. "עופרת יצוקה" היווה את תחילת דרכה של העבודה המשותפת, כשבמבצעים ברצועה לאחר מכן כבר הוכח שיתוף פעולה טוב יותר. בשנה האחרונה שיתוף הפעולה בין השנים עלה מדרגה: חיל-האוויר ואוגדת עזה לא מחכים לחירום בכדי לפעול זה לצד זה ומתרגלים עבודה משותפת לאורך כל השנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture