שר הביטחון ברק: "איראן גרעינית תביא למירוץ חימוש גרעיני באזור"

באירוע בו השתתפה כל הצמרת הביטחונית של ישראל הערב, אמר שר הביטחון כי "איראן נחושה בדעתה להשיג נשק גרעיני" • סיבת המחלוקת עם ארה"ב: "שעונים שמתקתקים בקצב שונה"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

באירוע שהתקיים הערב (ה') בהרצליה, דיבר שר הביטחון על אתגרי הביטחון של ישראל ובין היתר דיבר ברק בהרחבה גם בכל הנוגע לאיראן.

בהתייחסו ל'אביב הערבי' אמר ברק כי "מסביבנו גועש, כבר יותר משנה, המזרח התיכון כולו. משטרים קורסים כדומינו או מתנדנדים וה"אביב הערבי" מקבל בהדרגה גוון ירוק – איסלמיסטי, לא אקולוגי, ומימד של איום על היציבות הפנימית של המשטרים שעדיין שרדו את הטלטלה. זאת לצד אתגרים מיידיים וארוכי טווח – בתחום בט"ש, טרור והתעצמות – המונחים שוב ושוב לפתחנו. וכך אנו פועלים, ונמשיך לפעול, לאורך הגדרות ומול החמאס והג'יהאד בעזה, על גבול הלבנון וגם הרחק מגבולותינו".

קרא עוד:

[postim]

"אתגר לעולם כולו"

בהתייחסו לתכנית הגרעין האיראנית אמר שר הביטחון כי "זהו אתגר לעולם כולו. איראן גרעינית צבאית תעיר מרוץ חימוש גרעיני אזורי – סעודיה, טורקיה ואף מצרים החדשה – תאלצנה להצטרף למירוץ, וה"ספירה לאחור" אל דליפת ידע וטכנולוגיה לארגוני טרור – תחל.

"אירן גרעינית, המממשת חזון איסלמיסטי רדיקלי – תפעל באסרטיביות גבוהה לאין שיעור בגיבוי לחיזבאללה ולג'יהאד והחמאס – ובזריעת טרור באזור ובעולם. בעוד ארה"ב יוצאת מעיראק ומתכננת את יציאתה מאפגניסטן – תפעל איראן גרעינית לאינטימידציה של שכניה הערבים וליצירת הגמוניה באזור שמהווה מקור מרכזי לאנרגיה בכל הכלכלות המובילות במזרח.

"איראן גרעינית – יותר מורכב, יותר מסוכן, יקר בחיי אדם ובמשאבים"

ברק הוסיף כי "התמודדות עם נחישותה של איראן להגיע לגרעין צבאי איננה נעדרת מורכבות, סיכונים ותוצאות שאינן ניתנות לחיזוי. אולם התמודדות עם אותו אתגר עצמו אם יתאפשר למשטר האייתולות להשיג יכולת גרעין צבאית, יהיה לאין ערוך יותר מורכב, לאין ערוך מסוכן יותר, ולאין ערוך יותר יקר בחיי אדם ובמשאבים כספיים. זהו הזמן לעולם כולו להידרך לעצירה מהירה ותכליתית של תכנית הגרעין האיראנית.

"למרות הסנקציות – הסיכוי שאיראן תעצור נמוך"

ברק לא נשמע כל כך רגוע בעקבות הסנקציות על איראן: "הסנקציות היום חריפות מבעבר, וסבב שיחות שני בבגדד יתקיים בעוד כ-3 שבועות. אך יש לאמר את האמת, הסיכוי שברמת הלחצים הזאת, תענה איראן לדרישה הבינלאומית לעצור את התכנית באופן בלתי הפיך, הסיכוי הזה נראה נמוך. אשמח להתבדות, אך זו מיטב הערכתי, והיא נשענת על מעקב ארוך שנים אחרי נפתולי התמרון האיראני ועל הדוגמאות ההיסטוריות של צפון קוריאה ופקיסטן.

"נחושים לתעתע בעולם בשביל נשק גרעיני"

לדברי ברק, האיראנים "נחושים לתעתע בעולם כולו ולהגיע לנשק גרעיני. הם מבצעים זאת תוך הפרה חוזרת ונשנית של החלטות מועצת הביטחון והוראות הסוכנות הבינלאומית בוינה. דו"ח אמאנו האחרון מלפני מספר חודשים מבהיר את המצב המודיעיני חד משמעית.

ברק הוסיף כי איראן יכולה להתפתח ל"איום קיומי", ולדבריו "אין לנו את הלוקסוס להתעלם ממנו". ברק הצביע על שיתוף הפעולה עם ארה"ב ושיבח את ממשל אובמה ואת הנשיא האמריקני עצממו: "אנו בשיח רצוף, עמוק וגלוי עם הממשל האמריקאי. לשבחו של ממשל זה ושל הנשיא אובמה יש לאמר שהוא נערך לאתגר הדיפלומטי והמבצעי בהיקף ובעומק שלא ראינו בעבר. זהו גם ממשל המגבה בעקביות ולעומק את צרכי בטחונה של ישראל.

"שעונים מתקתקים בקצב שונה" 

ברק הודה לאמריקנים על הסיוע ברכישת 'כיפת ברזל' ואמר כי "אני חוזר מכאן הערב ומודה לממשל על התמיכה הזאת".

לדברי ברק, המחלוקות עם ארה"ב בנושא הגרעין האיראני, נובעות מ"שעונים המתקתקים בקצב שונה. זה של ישראל, שיכולותיה מוגבלות יותר – מתקתק מהר יותר מזה של ארה"ב, אולם גם הממשל האמריקאי מבין ומקבל שעל ישראל להיות מסוגלת להגן על עצמה בכוחות עצמה.

"קור רוח, שיקול דעת ואחריות מול היסטריה, בהלה, שיתוק והדחקה"

לברי ברק גם ישראל וגם ארה"ב מתכוונות למה שהם אומרות 'שאין להסיר שום אופציה מהשולחן'.

"יש לפעול בקור רוח, בשיקול דעת ובאחריות עליונה כל הזמן. אין מקום להיסטריה או בהלה, אך אין גם מקום לשיתוק או הדחקה, שגם הן תגובות אנושיות מול הצורך בהכרעות קשות.

לסיום, התייחס ברק למצב עם הפלסטינאים ואיחל לשלום עמם: "בתחום זה אני סבור כי עשויות וראוי שתתרחשנה תפניות בשנה שתבוא. אני מקווה שזו לא תישאר רק משאלת לב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture