מדד השלום: שליטת ישראל בשטחים אינה נחשבת ל"כיבוש"

כשני שלישים בציבור היהודי חושבים שהביקור של טראמפ בארץ היה מוצלח, רוב הציבור מסרב להגדיר את שליטת ישראל בשטחים במילה האהובה על השמאל - כיבוש, וסבור כי השליטה שם תורמת לביטחון ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סקר מדד השלום בדק החודש את מידת ההצלחה של ביקור טראמפ בישראל: כשני שלישים בציבור היהודי חושבים שהביקור של טראמפ בארץ היה מוצלח. בציבור הערבי התמונה הפוכה: הרוב (52%) סבורים שהביקור לא היה מוצלח וכשליש (35%) חושבים ההיפך.

פילוח של תשובות המרואיינים היהודים לפי מחנה פוליטי מעלה כי רוב גדול (73%) ממי שהגדירו עצמם ימין העריכו את הביקור כמוצלח וכך גם הייתה הדעה הרווחת בקרב מי שהגדירו עצמם מרכז (68%). לעומת זאת, בשמאל השיעור הגבוה יותר (49%) הגדירו את הביקור לא מוצלח ומעט למעלה משליש (37%) הגדירו אותו מוצלח.

למרות שביעות הרצון הרווחת מהביקור הרי כאשר בוחנים את הערכת הציבור באשר לתוצאות החזויות שלו מתקבלת תמונה שונה למדי. למרות הכרזותיו של טראמפ כי אחת ממטרותיו היא להחזיר את ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן, בציבור היהודי הרוב (59%) מעריכים שהסיכוי לכך קטן.

הסקפטיות הציבורית רבה עוד יותר כשמדובר בסיכוי שבחסותו של טראמפ יושג בשנה-שנתיים הקרובות הסכם שלום בין ישראל לבין הפלסטינים: יש כמעט תמימות דעים (82%) שהסיכוי לכך קטן. הציפייה הנמוכה שטראמפ יצליח להחזיר אל שולחן הדיונים את הישראלים והפלסטינים וההערכה הנמוכה עוד יותר שיושג בחסותו הסכם שלום משותפת לא רק לשלושת המחנות הפוליטיים, ימין מרכז ושמאל, אלא גם לישראלים היהודים והערבים כאחד.

ממצא מעניין הוא קיומו של רוב בקרב היהודים (55%) הסבורים שמעורבות של מדינות ערב, כגון סעודיה, יכולה לעזור בהשגת שלום קבע בין ישראל לפלסטינים. לעומת זאת, הרוב הגדול (61%) בקרב הערבים חושבים שמעורבות כזו אינה יכולה לתרום להשגת שלום. פילוח של תשובות היהודים לפי מחנות פוליטיים מעלה כי בימין 45% סבורים שמעורבות של מדינות ערב יכולה להועיל (44% חושבים ההיפך), במרכז – 64%, ובשמאל – 82%.

חמישים למלחמת ששת הימים:

מדד השלום בדק עוד האם הגדרת השליטה של ישראל בשטחים היא לדעת המרואיינים כיבוש או שאינה כיבוש. כבעבר, רוב בציבור היהודי (62%) השיבו כי אין מדובר בכיבוש. פילוח לפי מחנות פוליטיים הניב את התוצאות הצפויות: בימין ובמרכז שהם המחנות הפוליטיים הגדולים בישראל כיום רק מיעוט (12% ו-37% בהתאמה) סבורים שמדובר בכיבוש. רק בשמאל, הקטן בשלושת המחנות, רוב מכריע (86%) סבורים כי ההגדרה הנכונה למצב הקיים הוא כיבוש. בציבור הערבי יש תמימות דעים (91%) כי מדובר בכיבוש.

האם היה צריך לאחר המלחמה לוותר על שטחים תמורת לשלום? רוב גדול בציבור היהודי (65%) מתנגדים לטענה כי מיד לאחר המלחמה מנהיגי ישראל היו צריכים להיכנס למשא ומתן עם מדינות ערב ולהציע, בתמורה להסכם שלום כולל, להחזיר את כל השטחים שנכבשו במלחמה. הציבור הערבי חלוק בשאלה זו: 46% סבורים כי אכן היה צריך להיכנס למשא ומתן לשלום עם מדינות ערב ולהציע בתמורה את השטחים ואילו 41% סבורים ההיפך, אולי משום שמדובר בהסכם שהיה מושג עם מדינות ערב "מעל לראש" הפלסטינים.

האם היה נכון לספח את השטחים מיד לאחר המלחמה? רוב (55%) בציבור היהודי מסכימים לטענה "כי מיד לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים ישראל הייתה צריכה לספח אליה באמצעות חקיקה את כל השטחים שכבשה, כפי שנהגה ביחס לירושלים ורמת הגולן, ולהעמיד את העולם והפלסטינים בפני עובדה קיימת". פילוח לפי מחנות פוליטיים מראה כי בימין רוב גדול (77%) סבור כי היה צריך לספח מיד לאחר המלחמה, במרכז 41.5% ובשמאל 15%. בציבור הערבי יש כמעט תמימות דעים מלאה (80%) נגד הטענה שהיה צריך לספח את השטחים מייד לאחר המלחמה.

סיפוח שטחים כיום: לעומת זאת בשאלה היא האם אתה תומך או לא תומך בטענה כי "הגיע הזמן שישראל תספח רשמית את כל השטחים שנכבשו במלחמה", הציבור היהודי נחלק שווה בשווה בין התומכים בטענה (44%) לבין המתנגדים לה (45%). פילוח לפי מחנות פוליטיים מצביע על תמיכה בסיפוח של כשני שלישים מהימין, כשליש מהמרכז ותמיכה אפסית כמעט (5%) בשמאל. בציבור הערבי כ-80% הם כיום נגד סיפוח השטחים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture