בישראל חששו מתכנית מצרית: "40 מטוסים יתקפו את דימונה"

לאחר פרסום התכנית הישראלית לפיצוץ גרעיני בסיני, אומר הביוגרף של שמעון פרס כי הנשיא לשעבר יזם תכנית דומה • וגם: החשש באותם בישראל כי נאצר יתקוף את הכור. מיגים מצריים צילמו מעל דימונה לפני המלחמה, בעוד מפציצים הוצבו בסיני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האם מלחמת ששת הימים כמעט והפכה למלחמה גרעינית? התכנית להטלת פצצת אטום בחצי האי סיני כדי להרתיע את מצרים ונחשפה ב"ניו יורק טיימס" הייתה דומה לתכנית מקבילה שהציע הנשיא לשעבר שמעון פרס – כך אמר היום (ראשון) פרופ' מיכאל בר-זהר, מחבר הביוגרפיה של הנשיא המנוח. "פרס הציע לראש הממשלה לוי אשכול ולמשה דיין שר הביטחון לבצע ניסוי גרעיני בנגב כדי להרתיע את קהיר ואת מדינות ערב", סיפר.

בידיעה ב"ניו יורק טיימס" דווח כי תת-אלוף (במיל') יצחק יעקב שהלך לעולמו ב-2013 על מבצע שכונה "יום הדין", שבמסגרתו שקלה ישראל להשתמש בנשק גרעיני אם תחוש שהיא קרובה להפסיד בעימות עם מדינות ערב. מתכנני המבצע, שתא"ל יעקב נמנה עמם, סברו כי הפיצוץ ירתיע באופן מידי את מצרים וכן את סוריה, ירדן ועיראק.

יצחק אמר את הדברים בריאיון לד"ר אבנר כהן, מומחה גרעין, שערך שיחות רבות עם יעקב בין 1999 ל-2000. "זה הסוד האחרון של מלחמת ששת הימים", אמר ד"ר כהן. לפי פרופ' בר-זהר, פרס לא הכיר את מבצע "יום הדין", "אולם הייתה לו תכנית מקבילה שלא יצאה לפועל. פרס רצה משהו דרמטי שירתיע את האויב ויפחיד אותו, אך כמו בתכנית שהתפרסמה הבוקר, לא הייתה כוונה להשתמש באטום כנשק אלא רק כמשהו שיגרום פחד וזעזוע".

עם זאת, לדברי בר-זהר, לישראל לא הייתה יכולת להתקין את האטום על גבי פצצה. "דובר על הבערת מתקן שכן לא הייתה אפשרות להטיל דבר כזה ממטוס והכוח הגרעיני היה בחיתוליו". בר-זהר לא הופתע מהפרסום. "בסופו של דבר לא התכנית של פרס ולא התכנית הנוכחית הגיעה לשלבי תכנון מתקדמים או לחזרה כללית כלשהי. אלו היו רעיונות שלא הגיעו למימוש", אמר.

התכנית המצרית לתקיפת הכור בדימונה:

במקביל, אתר ווינט מפרסם הרקע לאותה "תוכנית שמשון" ואיתו התוכנית המצרית להפצצת הכור בדימונה. מסמכים וראיונות המתפרסמים באתר מכון המחקר להפצת נשק גרעיני בוושינגטון מתארים את הגיחות המצריות מעל דימונה במאי 1967 ואת החשש של ההנהגה הישראלית. ראש אג"מ דאז עזר ויצמן מצוטט כאומר כי כל האינדיקציות מראות שמצרים תתקוף את דימונה בעזרת 40 מטוסים, אולי כבר באותו הלילה – שבועיים לפני פתיחת המלחמה.

ד"ר אבנר כהן, מחבר הספר "ישראל והפצצה", מגלה זאת בפרסום באתר מכון המחקר וודרו ווילסון, שהוא אחד מחבריו. ב-16 במאי, יומיים לאחר תחילת ההתעצמות הצבאית המצרית, פורסמו דיווחים על העברת מפציצי איליושין 28 לסיני. אז אמר הרמטכ"ל באותה תקופה יצחק רבין כי דימונה עשויה להיות היעד.

יום למחרת רבין וראש אמ"ן אהרון יריב עדכנו את ועדת החוץ והביטחון כי זוג מטוסי מיג 21 מצריים טסו מעל דימונה, לאחר שחדרו לישראל בגובה גבוה מירדן. מטוסי חיל האוויר הוזנקו כדי ליירט אותם, אבל לא הצליחו לעשות זאת עקב זמן ההתרעה הקצר והגובה הרב שבו טסו המיגים. למטוסי חיל האוויר לא אושר אז לחצות את הגבול לסיני.

טייס הקרב אברהם שלמון, שהפיל 14.5 מטוסי אויב במהלך שירותו (כולל "חצי הפלה" משותפת עם יפתח ספקטור), סיפר בראיון על ההזנקה ב-18 במאי: "רצנו למטוסים, תוך 53 שניות כבר קיפלנו גלגלים. אמרו לנו ליירט מטוס בגובה 60 אלף רגל שטס מערבה. לא היה צ'אנס לתפוס אותו בגובה כזה. הוא היה מעליי, כבר מעל דימונה. אני המראתי מחצרים". על ההגנה על דימונה אמר כי "לא דובר על זה באופן מיוחד, דובר על זה כמו הגנה על כל מקום בארץ".

טיסות הצילום מעל דימונה שכנעו את ההנהגה הישראלית כי המשבר רציני. באותו לילה ראש הממשלה לוי אשכול והרמטכ"ל רבין החליטו להעלות את רמת הכוננות של חיל האוויר, לפרוס באזור סוללות נ"מ ולשדרג את רמת האבטחה סביב דימונה. לחיל האוויר הותר מעתה לחצות את הגבול במטרה לרדוף אחר מיגים פולשים. בכינוס המטכ"ל ב-19 במאי הציג ראש אמ"ן יריב ארבע אסטרטגיות מצריות, ובהן האפשרות של מתקפה אווירית על דימונה.

טיסת הצילום הנוספת מעל דימונה התרחשה בצהרי היום ב-26 במאי, בזמן כינוס ועדת השרים לענייני ביטחון בתל אביב. ד"ר כהן כותב כי יום לפני כן היה חשש גדול ממתקפת פתע מצרית נגד דימונה ובסיסי חיל אוויר, ונראו סימנים לכך שמתקפה כזו יכולה להתרחש בכל רגע. בתגובה שיגר אשכול שני מסרים לשר החוץ אבא אבן בוושינגטון. "שינויים דרמטיים מתרחשים", כתב באחד מהם והורה לאבן להפציר בממשלת ארצות הברית להעביר אזהרה מיידית למצרים כי כל התקפה על ישראל תיראה כמתקפה על ארצות הברית עצמה.

לפי הפרוטוקול שפורסם לאחרונה, לרגל 50 שנה לששת הימים, באותה פגישה נמסר לרבין כי ארבעה מטוסי מיג 21 חדרו לשטח האווירי הישראלי בגובה גבוה. רבין עזב את החדר כדי לקבל מידע מלא ואז שב לקבינט. שניים מהמיגים התפצלו וטסו לעבר דימונה. רבין אמר לשרי הקבינט כי מטוסי מיראז' של חיל האוויר ניסו ליירט אותם בשובם לסיני, אבל כשלו במשימה. התקרית שינתה לחלוטין את האווירה ששררה בישיבת השרים.

דקות לאחר מכן רבין ביקש מראש הממשלה להתייעץ בפרטיות עמו ועם האלוף עזר ויצמן, ועדכן את אשכול במודיעין הגולמי שזה עתה קיבל – המודיעין הישראלי קיבל מידע על "מסר מוזר ומדאיג שנוגע לשיתוף הפעולה בין מטוסי קרב ומפציצים". רבין הוסיף שזה יכול להיות קשור למתקפה אווירית משולבת על דימונה. ויצמן הוסיף כי כל האינדיקציות מראות שמצרים מתכננת לתקוף את דימונה עם לפחות 40 מטוסים, אולי כבר באותו הלילה.

אשכול חזר לישיבת הקבינט, אך לא חשף בפני השרים את כל המידע שקיבל. הוא מסר להם כי המידע על התקרית האווירית יועבר לאמריקנים, אך מבלי לומר להם כי זה קרה מעל דימונה. עשרות שנים לאחר מכן חשף השר משה כרמל, חבר הקבינט אז, את "ההלם" כדבריו של השרים לאחר שהתברר להם כי "להק" מצרי טס מעל דימונה.

שלוש שעות לאחר מכן השתף ראש הממשלה אשכול בישיבה נוספת, הפעם עם ועדת החוץ והביטחון. בסוף הישיבה עדכן ראש הממשלה את הנוכחים בנוגע למטוסים המצריים שטסו מעל דימונה. אלו דבריו, לפי הפרוטוקול: "היום עברו ארבעה אווירונים את שמי ישראל. מיד הברקנו על כך לאבא אבן. תפקידו של נשק מסוים יכול להיות מכריע בעניין זה, ואינני מדבר כאן על דבר שאיננו מהעולם הזה. מדובר בנשק שקיים אצל אחרים במאות ואלפים".

בניגוד למסמכים הישראלים, מסמכים מצריים – הן פוליטיים והן צבאיים – אינם זמינים. עם זאת, ד"ר כהן מעריך – בעקבות ראיונות עם מצרים שהיו בסוד העניין – כי נראה היה שלהערכה הישראלית מה-25 במאי לפיה תקיפה מצרית עלולה להתרחש באופן מיידי היה בסיס חזק במציאות.

לדבריו, ההערכה כיום היא שמצרים אכן תכננה לבצע מתקפה אווירית בשעות הבוקר של ה-27 במאי. היעדים המרכזיים היו בסיסי חיל האוויר של ישראל ואולי גם דימונה. לפי כמה עדויות של בכירים מצרים, הוראה לכך אף ניתנה – ואף בוטלה. נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר אולץ לבטל את התוכנית ברגע האחרון, לאחר איום ישיר מנשיא ארצות הברית לינדון ג'ונסון, שכינה מתקפה כזו "התאבדות", וכן אזהרה מהסובייטים.

תכנית שמשון: ישראל תכננה פיצוץ גרעיני בסיני כאמצעי הרתעה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טוב לקרוא את שורות אלו, רק בכדי להבין את גודל הנס שעשה עמנו השי"ת, ומיהו השוטה אשר יגיד "כוחי ועוצם ידי". רואים כאן שבדרך הטבע היה המצב מסוכן ביותר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture