הבוקר שאחרי זיכוי אולמרט: 'יתד נאמן' עם סיקור נרחב‬

■ זקן הורשעה חלקית ■ פרשיות "הולילנד" ו"המינויים הפוליטיים" עדיין לא הסתיימו ■ הפרקליט לדור דוחה הדרישה שיתפטר ■ הזיכוי מכה גלים במערכת המשפטית והפוליטית ■ "לראשונה ראש ממשלה בישראל מואשם במרמה והפרת אמונים" ■

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

תבוסה קשה לפרקליטות המדינה: שופטי ביהמ"ש זיכו את רה"מ לשעבר אהוד אולמרט בשתי הפרשות המרכזיות "טלנסקי" ו"ראשונטורס" שבהן הואשם והרשיעו אותו בסעיף הקל יחסית "הפרת אמונים" בלבד בפרשת "מרכז ההשקעות". הטיעונים לעונש יתקיימו ב-5 בספטמבר.

קרא עוד:

[postim]

בפרשת המרמה כלפי מבקר המדינה, בה הואשם כי לא דיווח על הלוואה שקיבל ועל שוויו האמיתי של אוסף העטים שלו, גם כאן זיכה בית המשפט את ראש הממשלה לשעבר. מדובר באוסף עטי היוקרה של אולמרט בשווי מוערך של כ-1.3 מיליון שקלים. בהצהרה שהעביר למבקר המדינה מסר הערכה, שלפיה נאמד האוסף בשוי של 140 אלף שקלים בלבד.

שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים בנשיאות מוסיה ארד קיבלו את כל ההחלטות פה אחד, מה שיקשה את האפשרות לערער לבג"צ. הכרעת הדין, מתפרסת על למעלה מ-740 עמודים.

עורכי-דינו ומקורביו של אולמרט פרצו בבכי של שמחה עם שמיעתם על ההכרעה. אולמרט עצמו שלח חיוכים לכל עבר.

"לא הוכח מעל כל ספק שהנאשם פעל במרמה"

בפרשת ראשונטורס קבעו השופטים, כי "הראיות לא הוכיחו מעל לכל ספק סביר שהנאשמים אולמרט וזקן פעלו במרמה כדי להשיג מימונים עודפים לנאשם לטובת מימון טיסותיו. הראיות לא מוכיחות שאולמרט היה מודע לגביית הכספים העודפים והשימוש בהם, ולא הייתה בפעולתו כוונה פלילית". בפרשת טלנסקי דחו השופטים את עדותו המוקדמת של איש העסקים משה טלנסקי, וקבעו כי לא הוכח שאולמרט השתמש בכספים למטרות לא כשרות, וכי ייתכן שהכספים התקבלו לצורך מימון מסע הבחירות שלו לראשות עיריית ירושלים. את העדות הם הגדירו "בלתי אמינה לחלוטין". בהתייחסם לפרשת מרכז ההשקעות, בה הורשע אולמרט במרמה והפרת אמונים, מתחו השופטים ביקורת קשה על אולמרט ואמרו: "עוצמת הקרבה העמידה את אולמרט בניגוד עניינים חריף בין מחויבותו לציבור למחויבותו לאורי מסר. לאולמרט אסור היה לערב את עצמו בקידום עסקיו של מסר". השופטים קבעו כי העבירות בפרשת מרכז ההשקעות נעשו בנסיבות מחמירות.

זקן הורשעה חלקית במרמה והפרת אמונים

ראש לשכתו של אולמרט, שולה זקן, זוכתה בפרשת טלנסקי ובפרשת האזנות הסתר. היא הורשעה בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה ללא נסיבות מחמירות, ובעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת ראשונטורס, אך זוכתה מאישום האזנות הסתר. זקו אמרה לאחר הכרעת הדין בעניינה, כי לא העידה במהלך המשפט משום ש"הרגשתי שאני הופכת להיות כלי של מי שהחליט להפיל ראש הממשלה".

אולמרט לתקשורת: "קרב ארבע השנים הסתיים"

לאחר סיום הקראת הכרעת הדין, יצא אולמרט לתקשורת ואמר כי "בתום מאבק של למעלה מארבע שנים, מסתיים ההליך המשפטי בהחלטה על זיכוי בפרשות ראשונטורס וטלנסקי. לא היו מעטפות כסף, אין מעטפות כסף. בית המשפט הכריע בסוגייה המשמעותית ביותר לא היה ולא נברא, נא להוריד את זה מסדר היום". בעניין הרשעתו בסעיף הפרת האמונים, אמר כי הוא "מכבד את ההחלטה ומתחייב להפיק לקחים".

ראש צוות הפרקליטים של אולמרט, עורך הדין אלי זהר, אמר לכתבים כי "העובדה שראש ממשלה מכהן ירד ממשרתו בעקבות העדות המוקדמת של טלנסקי, שאז ייחסו לו עבירות שוחד התהליך הסתיים בזיכוי מוחלט ורועם". זהר הכריז, כי אין בכוונתו לערער על ההרשעה בסעיף הפרת האמונים. פרקליטו של אולמרט, נבות תל צור, אמר כי "גם איש ציבור זכאי למשפט צדק. בית המשפט קיבל את כל טענות ההגנה בצורה מלאה". הוא התייחס לאפשרות שהפרקליטות תערער על החלטת בית המשפט ואמר: "אני חושב שבנסיבות הקיימות, החלטה של הפרקליטות על ערעור בפלילים לא ראויה בעליל, זו תהיה החלטה פסולה".

פרקליטה של זקן, מיכה פטמן, אמר כי הפרקליטות ספגה מהלומה קשה וכי בית המשפט קבע שלא היתה לאולמרט ולזקן תוכנית לרמות איש, לא היתה כוונת מרמה או כוונה לפגוע במישהו. הוא הדגיש כי גם בהרשעה לא דובר על כוונה אלא על חוסר ארגון, שאינו בהכרח עבירה פלילית. פטמן ציין, כי בית המשפט המחוזי אינו הערכאה האחרונה.

פרקליט מחוז ירושלים: "כתב האישום היה ראוי"

התובע במשפט אולמרט, פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, אמר, כי כתב האישום שהוגש נגד אולמרט היה ראוי על פי מיטב שיקול הדעת. בעניין הרשעתו של אולמרט בהפרת אמונים, אמר התובע, כי "אין להקל ראש בכך שאדם בכיר כל כך הורשע. בית המשפט קבע באמירה נורמטיבית ששום עובד ציבור אינו יכול לעסוק בעניינים הנוגעים למקורביו". לשאלה, אם הפרקליטות תערער על הזיכוי, אמר התובע, כי ההחלטה תתקבל רק לאחר שילמדו את הכרעת הדין. אברבנאל אומר, כי לדעתו, יש קלון בהרשעה בפרשת מרכז ההשקעות. הפרקליטות תבחן בקפידה את הכרעת הדין ותחליט איזה עונש לבקש מבית המשפט לגזור על אולמרט בעקבות ההרשעה בפרשת מרכז ההשקעות.

הזיכוי החלקי מכה גלים במערכת המשפטית והפוליטית

ההחלטה הדרמטית של בית המשפט לזכות את אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, תזעזע לא רק את מערכת אכיפת החוק בישראל, אלא גם תכה גלים במערכת הפוליטית הישראלית ובזירה הבינלאומית. מדובר במכה קשה לפרקליטות. שתי הפרשות בהן זוכה אולמרט היו תיקי הדגל של פרקליט המדינה משה לדור בכל הנוגע לכהונתו. הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי תחייב את לדור באופן אישי ואת הפרקליטות בכלל — לחשבון נפש ובדק בית מקיף.

חזרה של אולמרט לפוליטיקה, גם עומדת במרכז התעניינות הציבור. גם אחרי שסיים את תפקידו כראש ממשלה, הוא לא באמת עזב את הפוליטיקה. יועציו הקרובים והנאמנים מלשכת ראש הממשלה עדיין עובדים איתו, הוא שומר על קשר קבוע עם בכירים בכל המפלגות בכנסת וממשיך להיפגש ולשוחח בטלפון עם שגרירים ומנהיגים זרים. לאולמרט יש בני ברית פוליטיים וידידים אישיים במפלגות רבות, אולמרט מקורב מאוד ליו"ר מפלגת "יש עתיד" החדשה יאיר לפיד. ברית פוליטית ביניהם אינה דבר מופרך. אדם נוסף שמקורב לאולמרט והכריז שיקים מפלגת מרכז חדשה, הוא חיים רמון. גם אברהם בורג שפרש מהפוליטיקה, מיהר אתמול להתייצב לצידו של אולמרט ולחבקו. כל בכירי קדימה הם נאמניו של אולמרט ואם ירצה לחזור לעמוד בראש המפלגה הוא לא יתקשה להביס את מופז.

הדעות חלוקות בציבור: יש משבחים ויש מגנים

במערכת הפוליטית לא מתרשמים הרבה מזיכויו של אולמרט בשתיים מהפרשות בהן הואשם, ומתעסקים בהרשעתו בפרשת "מרכז ההשקעות" בסעיפים של מרמה והפרת אמונים.

ח"כ כרמל שאמה-הכהן מהליכוד אמר בתגובה: "ראש ממשלה לשעבר הורשע פה אחד בהפרת אמונים, והתקשורת ומקורביו חוגגים כאילו אולמרט זכה בפרס נובל. הרשעתו של אולמרט בהפרת אמונים צריכה להרחיקו מהמערכת הפוליטית לתמיד". ח"כ חוטובלי מהליכוד, אמרה כי "כל הסובבים את ראש הממשלה לשעבר אולמרט ממשיכים להיות מורשעים, והוא ממשיך לחמוק בחלקות ממרבית האישומים. הגיע הזמן לשים את היד על העומד בראש פירמידת השחיתות ולא על כל שליחיו".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ´ מהעבודה אומרת, כי בפעם הראשונה בישראל הורשע ראש ממשלה בהפרת אמונים. על המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט להמשיך ולנהוג בראשי ממשלה, נשיאים ושאר בעלי עוצמה פוליטית וכלכלית כפי שהן נוהגות באזרחים רגילים.

ח"כ זבולון אורלב, הגיב על הכרעת הדין ואמר כי "זהו יום חג למושחתים במערכת השלטונית. אף שבית הדין הרשיע את אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות, הזיכוי מחמת הספק ויתר הפרשיות יש בהם מסר של איתות ועידוד למושחתים בממשלה, בכנסת וברשויות המקומיות כי הם תמיד יוכלו ליהנות מהספק והסיכוי הגבוה שלהם להימלט מהכרעות דין מרשיעות הוא גבוה והפשע משתלם".

ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי הגיב ואמר כי "הרשעתו החלקית של אולמרט היא הוכחה שבראש מדינת ישראל עמד עבריין מושחת ומתוחכם, שהצליח להחליק מהרשעה כבדה יותר מחמת הספק. אבל לאזרחי ישראל אין ספק והם לא היו רוצים לראות אותו או מי מסוגו חוזר למערכת הפוליטית. האיש שהעטה קלון על המדינה כולה והפך את המדינה למכרה הזהב הפרטי שלו צריך להיעלם מהמערכת הציבורית".

ח"כ זהבה גלאון ממר"צ הצהירה, כי אסור לאולמרט לשוב לפוליטיקה. "ראש ממשלה בישראל אינו יכול להיות מורשע אפילו בעבירה אחת ואסור שהזיכוי מחמת הספק בעבירות הנוספות יטשטש עובדה זו. העובדה שאולמרט הורשע בהפרת אמונים היא חמורה ביותר וצריכה להרחיק אותו מהמערכת הפוליטית לתמיד. מהכרעת הדין עולה דמות של פוליטיקאי מושחת, שהשתמש בשררה כדי להעשיר את עצמו ומקורביו. אין בזיכוי הפלילי משום זיכוי מוסרי וערכי, ואין בו משום להלבין התנהגות מושחתת".

תנועת אומ"ץ נגד שחיתות שלטונית הגיבה להכרעת הדין: "עם כל הכבוד לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, התנועה סבורה שההכרעה של בית המשפט הייתה בעייתית ושגויה נוכח חומר הראיות". עוד ציינה התנועה, כי בכוונתה לפנות לפרקליטות בבקשה לערער על זיכויו של אולמרט ממרבית האישומים נגדו, ולהביא את הפרשה להכרעת בג"צ.

מנגד, נשמעו ברכות על הזיכוי בשתי הפרשות המרכזיות שבהן הואשם אולמרט. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "נותן אמון מלא במערכת המשפט בישראל, ומברך את אהוד אולמרט על הזיכוי בשניים משלושת הסעיפים בהם הואשם". יו"ר קדימה השר שאול מופז, ותנועת קדימה אמרו בתגובה לגזר הדין כי "לאהוד אולמרט זכויות רבות בתפקידים המגוונים שמילא בשרות המדינה, כיו"ר קדימה וכראש ממשלת ישראל". יודגש, כי בקדימה לא מיהרו לבקש מאולמרט לחזור למפלגה.

תנועת ש"ס פרסמו תגובה: "תנועת ש"ס מחזקת ומברכת בחום את רה"מ לשעבר אולמרט ואת בני משפחתו לאחר הסבל הרב שעברו בשנים האחרונות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ניכר שהעורך הוא מהעיתון "יתד נאמן" וזכותו להביא רק קטעים מהעיתון, אבל היום בשני העיתונים החרדים הכותרות שמה היה לא אולמרט שמעניין אתנו כשלג דאשתקד, אלא בענין גיוס שהוא ציפור נפשינו ועל זה הפלא

הרושם הוא, כי סיכוייו של ספרדי לצאת זכאי הוא אפס לעומת אשכנזי, במיוחד כשעוסקים בצווארון הלבן. ולא שחסרים אשכנזים בכלא, יש ועוד איך. אבל כשעוברים על אנשי הצווארון הלבן שנשפטו, סיכוייהם של הספרדים שאף לאפס. אם משה קצב היה מתחלף עם אהוד אולמרט, סיכוייו של אולמרט היו טובים לצאת מזה, ואילו קצב היה מורשע בכל שלשת התיקים

רשימת המורשעים של ש"ס היא ארוכה מאוד, ויש מהם מי שמצבם המשפטי היה הרבה יותר טוב משל אולמרט והם יושבים, ואילו אולמרט הצליח לצאת מהם. אם כי הוא לא יצא לגמרי, הוא ניצב בפני סכנת מאסר של שלש שנים, הוא הורשע בהפרת אמונים שהוא חמור עד מאוד כשמדובר בראש ממשלה. אבל האם באמת אינה מתגנבת ללבם של הש"סניקים ובמיוחד ללבו של אריה דרעי ההרגשה שהם משלמים את המחיר רק מפני שהם פרענקים?

זו בעיית בית המשפט בישראל, שאינה יודעת לשחק אותה נכון למנוע את ההרגשה הזו. פרט אם נקבע כי האשכנזים יודעים איך לגנוב, ואילו הספרדים לא למדו את המקצוע נכון

לא אזכיר שמות, אבל ישנם מן המפורסמים – שניהם כבר לא חיים – מראשי אגודת ישראל שגלגלו מליונים שקיבלו מן הממשלה ואם היו מחפשים אין ספק שהיו מעמידים אותם למשפט, אבל זה לא קרה, לא מפני שלא רצו, אלא מפני שידעו כי הם למדו שעל כל פרוטה שהוציאו חייב שיהיה עליה איזה כיסוי, משהו שיוכיח שהכסף לא הלך לכיסם הפרטי. בעוד שראשי ש"ס שלא היה להם נסיון קודם הם הגיעו מן הרחוב מיד למשרדי הממשלה, לא למדו את המקצוע, לא למדו הלכות גניבה בצורה נכונה, אז הם אכלו אותה

אהוד אולמרט במקצוע הרבה שנים כפול משנות ש"ס, ולכן אין זה פלא שהוא נזהר הרבה יותר אם כי גם הוא משלם מחיר, וכלל לא בטוח שהוא ייצא מזה שלם. הוא ממתין לגזר דינו ב'פרשת ההשקעות' והרושם במשפט של הולילנד כרגע לא כל כך טוב לאולמרט, וגם הוא עלול להצטרף לרשימת ה'יושבים'. אבל אין זה מוריד במאומה מן ההרגשה שיש היום לאריה דרעי ולאנשי ש"ס שאולמרט יצא בזול יחסית רק מפני שהוא לא פרענק

ובאמת בעיתון המודיע הכותרת הראשית היא בנושא הגיוס ולא על אולמרט, חן חן להמודיע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture