Yonatan Sindel/Flash90

ניצחון דרמטי לאופוזיציה: חוק האזרחות הפך להבעת אמון – ונפל במליאה

חוק האזרחות עלה להצבעה בשעת בוקר מוקדמת, והפכה להבעת אמון בממשלה • יו"ר רע"מ הצביע בעד החוק, אך בסיעתו היו מתנגדים. מנגד, ח"כ שיקלי מימינה הצביע נגד יחד עם כל האופוזיציה - והצעת החוק נפלה עם תיקו של 59 מתנגדים מול 59 תומכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי לילה סוער ודיונים נרחבים במליאת הכנסת: ניצחון דרמטי לאופוזיציה וכישלון צורב לקואליציה שלא הצליחה להעביר את הארכת חוק האזרחות, אותה הגדירו ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד כחשובה לביטחון ישראל, בשל התנגדות חלק מחברי הקואליציה.

כדי לנסות ולהשיג רוב, הסכימה הקואליציה להתפשר מול מפלגות השמאל והקיצוני והערבים, וההצבעה הייתה על הארכה חלקית של חצי שנה בלבד, בכפוף להטבות שונות למקרים הומניטריים. למרות זאת, חלק מחברי הכנסת של רע"מ התנגדו.

ההצבעה הפכה להצעת אמון / אי אמון בממשלה, ובסיום ההצבעה הדרמטית התברר כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס תמך בחוק, שניים מחברי סיעתו התנגדו. האופוזיציה כולה הצביעה נגד, יחד עם ח"כ עמיחי שיקלי מימינה.

הצעת החוק נפלה עם תיקו של 59 חברי כנסת שהצביעו בעד, מול 59 מתנגדים. המשמעות היא כי חוק האזרחות לא הוארך, אך מנגד הממשלה לא נפלה שכן בהצבעת אי אמון יש צורך ברוב של 61 ח"כים.

ממפלגת הליכוד נמסר הבוקר: "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומר"צ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו".

"בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל. בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת".

"הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב- 2005 וב- 2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.

שרת הפנים איילת שקד הסבירה את הפשרה: "אין שום הסכם כתוב אולם ישנן הבנות בין סיעות הקואליציה, כפי שתמיד חברי הקואליציה מגיעים להסכמים. בישראל ישנם 9,000 אנשים בעלי אשרת שהייה ו-3,500 שקיבלו תושבות. שר הפנים לשעבר אריה דרעי נתן ל-1,600 אנשים אשרת מת"ק (מנהלת תיאום וקישור, האחראית במשרד הביטחון על התחום האזרחי בשטחים והקשר עם הפלסטינים). גם אנחנו נאשר כמות דומה של אשרות שייבחנו בוועדה הומניטרית. בנוסף, לאותם בעלי אשרות, יש בעיות הומניטריות. הוועדה ההומניטרית תתכנס ותדון ב-1,600 מקרים הומניטריים".

שר הפנים לשעבר אריה דרעי הסביר מדוע שקד משקרת. "מכיוון ששרת הפנים התבססה על החלטה שלי, אני מבקש לומר שכתוצאה מעתירות שהוגשו לבית המשפט, משרד המשפטים הודיע לי שהוא לא יוכל להגן בבג"ץ על ההחלטה ללא שיינתנו הקלות. ועל כן, הצגת הדברים כפי שנאמרו על ידי שרת הפנים, אינם אמת. ההסכמים מנוגדים לחוות הדעת של גורמי הביטחון".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב: "שקר שחוזרים עליו עשר פעמים לא הופך לאמת. הצענו לשקד להגיע איתנו להסכמות ולהעביר את הוראת השעה לזמן קצוב כדי לגבש הסכמות על קידום חוק יסוד: ההגירה. שקד סירבה לכל שיח איתנו והעדיפה לאפשר את זכות השיבה כדי לרצות את השמאל הפוסט ציוני במרצ ואת תומכי הטרור ברע"ם. בושה. לא נשכח ולא נסלח".

בחשבון הטוויטר של מפלגת הליכוד צייצו: "יותר פלסטינים קיבלו הלילה אזרחות ישראלית מאיילת שקד מאשר ישראלים שהצביעו לבנט". ח"כ מאי גולן צייצה גם כן: "אין מילים לחרפה של בנט ושקד. מכרתם את נשמתכם. עצוב על איך שתיזכרו בהיסטוריה היהודית של עם ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה רבה השם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture