צילום: הבית הלבן

הדריכות לשיא: טראמפ יודיע על החלטתו בעניין הסכם הגרעין – הערב

הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל) יודיע טראמפ על החלטתו האם לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן או להסתפק בתיקונו. באיראן הבהירו מוקדם יותר: נישאר בהסכם גם אם ארה"ב תפרוש. המתח בעולם בשיאו: העליות בוול סטריט נחלשות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הערב (שני) כי יכריז מחר בערב על החלטתו האם לסגת או להישאר בהסכם הגרעין עם איראן. "אודיע על החלטתי בנושא העסקה עם איראן מחר מהבית הלבן בשעה 14:00 אחר הצהריים (21:00 שעון ישראל). טראמפ לא חשף מה החליט, אך בשבועות האחרונים איים מספר פעמים לסגת מההסכם שנחתם ב-2015. כמה שעות לפני כן, שב וטען טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי המו"מ שהוביל להסכם היה "גרוע מאוד".

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס נשאלה הערב בתדרוך כתבים על החלטתו של טראמפ בנושא ועל השפעת הלחץ מצד מדינות באירופה. "לא קיבלנו עצות מאף אחד בנוגע לעסקה שהנשיא אמר שהיא אחת הגרועות אי פעם ואני לא רואה למה שנתחיל לקבל עצות בנושא כעת", השיבה.

יום שישי הקרוב הוא המועד שהציב טראמפ להכרעה על עתיד הסכם הגרעין. גם אם הנשיא יודיע על פרישה, הוא יכול להפעיל סנקציות שנמצאות בהסכם ולהשהות את ביטולו לכמה חודשים. נוסף לכך, לפי ההסכם, ניתן להפר סעיף מרכזי בו לתקופה של כ-30 יום ללא ביטול אוטומטי. כך שקיים פרק זמן שטראמפ יוכל להפעיל לחץ נוסף לשינוי ההסכם גם לאחר "הפרישה".

מנסה לשנע את טראמפ להישאר. טראמפ ומקרון

הערב דווח ב'חדשות 10' כי דיפלומטים אירופים בכירים אמרים כי צוותי המו"מ של צרפת, גרמניה ובריטניה קרובים מאוד להגעה להבנות עם צוות המו"מ האמריקני על עסקת חבילה שנועדה לשכנע את הנשיא טראמפ לא לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. במקביל פקידים ישראלים בכירים ציינו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש כי הוא אינו יודע האם טראמפ מתכוון לפרוש מההסכם.

"הגענו להבנות עם ארה"ב על 99% מהנושאים שקשורים להסכם הגרעין, לתכנית הטילים של איראן ולחתרנות האיראנית ברחבי המזרח התיכון. נותר אחוז אחד של פערים", אמרו הדיפלומטים האירופים שמעורים בתכני השיחות. "עם זאת עוד לא ברור אם נצליח להגיע עד ה-12 במאי לחבילה שתשכנע את טראמפ לא לפרוש מהסכם הגרעין".

הדיפלומטים האירופים ציינו כי הושגו הבנות עם האמריקנים לגבי הסנקציות שיוטלו על תכנית הטילים של איראן, הושגו הבנות לגבי הגברת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על אתרי גרעין חשודים באיראן וכן הושגו הבנות על פעילות משותפת נגד החתרנות האיראנית במזרח התיכון. הנושא העיקרי לגביו לא הושגו עד כה הבנות הוא "סעיף הדמדומים" בהסכם הגרעין, שקובע כי החל משנת 2025 יחלו המגבלות שמוטלות על תכנית הגרעין האיראנית לפקוע.

למרות ההתקרבות בין הצדדים, קיים חוסר ודאות רב לגבי הכיוון אליו ילך הנשיא טראמפ. דיפלומטים אירופים מעריכים כי גם אם יושגו הבנות, טראמפ עשוי לומר כי אלה אינן מקובלות עליו ולפרוש מהסכם הגרעין בכל מקרה. שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון ביקר היום בוושינגטון ונפגש עם סגן הנשיא מייק פנס ועם שר החוץ מייק פומפאו בנסיון לשכנע אותם לא לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. ג'ונסון אף התראיין לתכנית הבוקר של רשת FOX וקרא לטראמפ לא לפרוש מהסכם הגרעין. ג'ונסון התראיין דווקא שם כיוון שמדובר בתכנית הטלוויזיה בה צופה טראמפ מדי בוקר.

רוחאני

באיראן כבר נערכים לאפשרות שארה"ב תיסוג מההסכם: נשיא אירן חסן רוחאני אמר היום כי אם טראמפ יכריז על פרישה מההסכם עד לתאריך היעד – 12 במאי – וושינגטון "תהיה המפסידה העיקרית" אם תעזוב ויתר המעצמות יישארו מחוייבות להסכם. עם זאת הבהיר רוחאני כי יש לטהרן נתיבים משפטיים שיאפשרו לאיראן להמשיך בהסכם, גם ללא התחייבות מצד הבית הלבן: "אנחנו ממשיכים בדרכנו".

"אנחנו רוצים שההסכם יישמר ויובטח על ידי הלא-אמריקנים, ואז פרישה של ארה"ב תהיה בסדר", אמר. "אנחנו ניפטר מהגורם הזדוני שתמיד גורם לצרות – ואם מה שאנחנו רוצים לא יתממש, יש לנו נתיב משפטי ותוכניות משלנו".

במקרה שארה"ב תפרוש מההסכם, לדברי רוחאני, "האמריקנים יהיו המפסידים העיקריים ויהיה להם בסופו של דבר אובדן וכישלון". רוחאני התייחס גם לאפשרות שארה"ב תטיל על ארצו סנקציות לאחר הפרישה האפשרית מההסכם, ואמר כי הכלכלה האיראנית חזקה "ולא נעשתה בה ולו מניפולציה אחת" בשער הדולר. "יש לנו מספיק מטבע זר באמצעות ייצוא של נפט ולא-נפט, ככל שהמדינה שלנו תידרש לו".

רק אתמול אמר רוחאני כי ארה"ב תחווה "חרטה היסטורית" אם תפרוש, והדגיש כי ארצו ערוכה לכל החלטה שתתקבל על ידי הנשיא טראמפ בנושא. "יש לנו כבר תכניות מוכנות להגיב ולהתעמת עם כל החלטה של טראמפ לגבי הסכם הגרעין", אמר בנאום בטלוויזיה הממלכתית.

דבריו של רוחאני סותרים למעשה הצהרות קודמות של שר החוץ שלו מוחמד ג'אווד זריף: בחמישי האחרון הבהיר כי "איראן לא תסכים או תנהל משא ומתן על כל שינוי בהסכם הגרעין שנחתם עם מעצמות המערב". לדבריו, ארצו "תעמוד נחושה" מול מה שהגדיר כאיומים מצד ארה"ב. "על וושינגטון להתחיל לכבד את התנאים עליהם חתמה במסגרת ההסכם מול איראן", השיב זריף להתבטאויות הנשיא האמריקני טראמפ. "ארה"ב פועלת כדי להפחיד את השותפות להסכם – מדובר בהפרה בפני עצמה".

ההצגה של נתניהו

במשך 15 דקות של נאום ביום שני בשבוע שעבר בבסיס הקריה בתל אביב, חשף ראש הממשלה נתניהו ארכיון סודי של איראן שהגיע לידי ישראל ומוכיח כי משמרות המהפכה ממשיכים לפתח נשק גרעיני בניגוד מוחלט להסגם הגרעין. נאומו של רה"מ היה ברובו באנגלית כדי להציג את הדברים בפני העולם והציג את החומר כ"הישג מודיעיני מהגדולים שידעה המדינה" ואמר כי מדובר בדבר "שהעולם לא ראה".

בנאום היו משולבים קטעים של המנהיג העליון של איראני חמינאי ושר החוץ זריף, שהכחישו כי טהרן מעוניינת בנשק גרעיני. על אותם קטעים אמר נתניהו בתגובה: "אני פה לומר לכם הלילה דבר אחד – איראן שיקרה בגדול". נתניהו ציין כי היקף המידע שהצליחה להשיג ישראל נמצא ב-"55 אלף עמודים, עוד 55 אלף קבצים על 183 דיסקים". אז הוריד לוט מעל ספרייה גדולה שהוצבה על במה ובה תקליטורים ומסמכים: "כל מה שאתם רואים הוא העתק מדויק של החומר האיראני המקורי. אתם אולי תרצו לדעת איפה המקוריים, אני יכול לומר שכעת הם במקום בטוח; מסמכים מפלילים, מצגות, טבלאות, תכניות בניה, תמונות, ווידאוים ועוד".

"כשאנחנו מנתחים את מה שבארכיונים מצאנו שבפרויקט היו את כל חמשת האלמנטים של תכנית נשק גרעיני", הוסיף והציג כל אלמנט בנפרד עם הוכחה לקיומו: תכנון נשק גרעיני עם תרשים איראני של נשק כזה בשפה הפרסית, פיתוח כורים גרעיניים ופיצוצים עוצמתיים במיוחד, הכנה לקראת ניסויים גרעיניים תוך הצגת חמישה אתרים שונים במזרח איראן וניסיון לחמש טילים בראשי נפץ גרעיניים.

את נאומו סיכם בביקורת חריפה על הסכם הגרעין, שלדבריו סולל את דרכה של איראן לארסנל אטומי: "זה הסכם רע, הוא מעולם לא היה צריך להיחתם. בעוד כמה ימים הנשיא טראמפ יחליט מה לעשות עם ההסכם. אני בטוח שהוא יעשה את הדבר הנכון, הדבר הנכון עבור ארה"ב, עבור ישראל, ועבור ביטחון העולם".

צילום: פלאש 90

זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו התייחס טראמפ לדברים ואמר, "יש רק עוד שבע שנים עד שהעסקה תפוג ואיראן תוכל להתחיל לייצר נשק גרעיני. זה לא מתקבל על הדעת".

כשנשאל טראמפ האם יפרוש מהסכם הגרעין, אמר: "נראה מה יקרה, אני לא אומר מה אעשה. הרבה אנשים חושבים שהם יודעים. זה לא אומר שלא ננהל משא ומתן על הסכם אמיתי. זה הסכם נוראי, כולל העובדה שנתנו לאיראן 150 מיליארד דולר וקיבלנו כלום. אז זה לא אומר שלא נדון בהסכם חדש, אבל אני חושב שמה שלמדנו היום הראה שצדקתי ב-100 אחוז לגבי ההסכם עם איראן".

מוקדם יותר היום החליטו בלשכת ראש הממשלה לקצר את שהותו של בנימין נתניהו בקפריסין המתוכננת למחר ולחזור לישראל, בטרם המראתו ביום רביעי לרוסיה. בלשכה הסבירו שעל רקע המתיחות בצפון חשוב שראש הממשלה ישהה בחו"ל זמן קצר ככל האפשר, אך ככל הנראה ההחלטה קשורה גם ברצונו לשהות בארץ בזמן שטראמפ ימסור את הודעתו.

הודעת הנשיא הערב על כך שמחר יכריע בנוגע להסכם הגרעין האיראני כבר נותנת את אותותיה בשווקים. העליות בוול סטריט נחלשות. מדד הדאו ג'ונס נסחר (נכון ל-22:20) בעלייה קלה של 0.2% לערך. הדולר מתחזק ב-0.3% לעומת האירו. במקביל ממשיך מחיר הנפט את מגמת העליות שאיפיינה את המסחר הערב.

מקרון: אם טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין עלולה לפרוץ מלחמה

איראן: "אם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין לא נישאר בו"

הבית הלבן: הסכם הגרעין ב-2015 נחתם תחת רמאות איראנית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לב מלכים ושרים ביד השם

לדעתי לא יפרוש אבל יכניס שינויים דרסטיים בהסכם, לא יפרוש כי על פניו נראה שהם עומדים בהסכם, שינויים דרסטיים יכניס להסכם הקיים, בגלל שהיה כל הדרך נגד ההסכם הגרוע, לסיכום. האיראנים יצוא מזה לא טוב אבל לא כ"כ גרוע, אין לו שום פחד לפרוש מההסכם גם אם יעשה כך' כפי שלא פחד להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים על אף הרושם שעשו שזה יביא למלחמת עולם,

סקופ רציני
שימו לב לתאריך מחר…
יום הניצחון על גרמניה הנאצית.
ייתכן שההקדמה של ההחלטה לתאריך הזה באה לרמז משהו בהתחשב בסמליות הזו?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture