Abed Rahim Khatib/Flash90

הסרטון מוכיח: האם הנהגת חמאס הורתה על ירי הצלפים?

במערכת הביטחון העריכו כי הצלף שפגע בחיילי צה"ל בגבול הרצועה לא קיבל הנחייה מצמרת ארגון הטרור העזתי לעשות זאת, אך מתברר כי הנהגת חמאס שידרה מסר ברור זה באמצעי התקשורת והנחיות דומות נכללו בהודעות גדודי אל-קסאם • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

סמל ראשון אביב לוי הי"ד, לוחם בגדוד צבר של גבעתי, נהרג ב-20 ביולי 2018 מירי צלף בגבול רצועת עזה. חמישה ימים לאחר מכן בגבול רצועת עזה נפצע באורח בינוני מירי צלף קצין מפלוגת החוד בגדוד צבר של גבעתי. כתבים צבאיים טענו, כי מערכת הביטחון מטילה ספק באחריות הישירה של צמרת חמאס לפיגועי הירי בצליפה שכוונו נגד כוחות צה"ל המוצבים לאורך גבול רצועת עזה.

על פי אותם דיווחים, "גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הצלף קיבל הוראה ממפקדיו הישירים ולא מהנהגת חמאס. וכי יוזמה מקומית של פעילי חמאס עומדת מאחורי ירי הצלף שהרג את לוחם צהל אמש בכיסופים. הנהגת חמאס לא ידעה על הירי המתוכנן וכך תפס הפיגוע את איסמעיל הנייה על הגדר.

עוד דווח כי על אף הערכות מערכת הביטחון כי ירי הצלף לא בוצע באישור הנהגת חמאס, וכדי לתמוך בטענה, אמרו הגורמים כי הזמן הירי כל עמדות חמאס במרחב היו מאוישות על ידי פעילים. אף על פי כן, ישנם גורמים במערכת הביטחון שסבורים כי ההחלטה על ירי הצלף התקבלה ברמת הפלוגה או הגדוד של חמאס במרחב. אותם גורמים מסבירים כי מאחר שהפעולה דורשת איסוף מקדים של מודיעין איכותי, כמו גם מיומנות ומקצועיות גבוהה בהפעלת רובה הצלפים, ייתכן שמדובר בפעיל מחמאס שקיבל הנחייה בתגובה להרג פעיל חמאס ברצועה ביום חמישי".

אך סא"ל יהונתן דחוח-הלוי, חוקר בכיר לענייני מזרח תיכון ואסלאם רדיקלי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מי שכיהן בתפקיד יועץ במשרד החוץ וראש אגף המידע בדובר צה"ל פרסם מאמר בו הוא מטיל ספק בהערכות שפורסמו בשם גורמים במערכת הביטחון. הוא מזכיר כי יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, איים מפורשות בפיגועי צליפה. בנאום ב-1 באפריל 2018 אמר סינוואר: "המובטלים שאין להם עבודה בעזה מצאו להם עבודה בגבולות שלכם – לשרוף את הציוד שלכם ולצלוף בכם ממרחק אפס".

בנוסף, יומיים לפני פיגוע הירי בצליפה הקטלני פרסמו גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס הודעה רשמית בה כללה איום להגיב במידה כנגד מידה על תקיפה של צה"ל שכוונה נגד עמדה קדמית של חמאס לאורך הגבול. בהודעה נכתב: "הפגיעה במוג'אהידין שלנו מזרחית לרפיח הינה מעשה טיפש עליו ישלם הכיבוש בדם. הוא ישלם בדמו עליה והעונש יהיה מאותו הסוג". לשון ההודעה רומזת, כי התגובה תהיה בפעולה דומה, כלומר תכוון נגד חיילי צה"ל המוצבים בעמדות לאורך הגבול ומטרתה הרג.

מנסור בריכ, מפקד בחמאס בגזרת רפיח, אמר, כי ארגוני המאבק הפלסטיניים יכולים לבסס את הנוסחה שהם מעוניינים לכפות על ישראל בהדגישו כי "הכיבוש יוענש בדרך דומה, שכן זו נוסחה שהפכה לקבועה ויציבה בתפיסה של [ארגוני] המאבק, ותהיה הפגזה בתגובה להפגזה ושפיכת דם בתגובה לשפיכת דם".

ההנהגה "המדינית" חמאס מציגה נוסחה של מידה כנגד מידה בפעילותה נגד ישראל, ובמוקדה הפגזה בתגובה להפגזה ושפיכת דם בתגובה לשפיכת דם. עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, אמר לערוץ אל-עאלם, כי "[ארגוני] המאבק נטלו על עצמם להגיב על התוקפנות הציונית בהודיעם כי על הפגזה תהיה הפגזה ועל שפיכת דם תהיה שפיכת דם".

פווזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי "לא תהיה נסיגה מהמשוואה של הפגזה בתגובה על הפגזה, משוואה ש[ארגוני] המאבק כפו בכוח על הכיבוש הישראלי". גם בסרטון המצורף לראש הכתבה, הוצגו צילומי תקריב של חיילי צה"ל לאורך גבול רצועת עזה. הצילומים עוצבו גרפית בדומה לתמונה המתקבלת מכוונת של רובה צלפים. בסיום סרטון הווידאו נכתב: "בטווח האש".

לדברי סא"ל יהונתן דחוח-הלוי, פיגועי הירי בצליפה לעבר חיילי צה"ל עולים בקנה אחד עם אסטרטגית ה"מידה כנגד מידה" שאימצה הנהגת חמאס, הסבורה שביכולתה לכפות מאזן אימה על ישראל שירתיע אותה מתקיפה של יעדי חמאס. הנהגת חמאס שידרה מסר ברור זה באמצעי התקשורת והנחיות דומות נכללו בהודעות גדודי אל-קסאם בה צוין בפרוש עיקרון המידה כנגד מידה בתגובה לתקיפות צה"ל שכוונו נגד עמדות חמאס לאורך הגבול. לאור זאת, סביר שירי הצלפים בוצע בהנחיה ישירה של הנהגת חמאס הצבאית ו"המדינית".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טיפש מי ששולח את ילדיו לצבא. לידי מפקדים פושעים ששולחים ילדים בחורים לטווח האש (כשאפשר בקלות להשתמש באמצעים מאסיביים יותר. וממניעים פוליטיים ותקשורתיים מסכנים בלי מצפון את החיילים.) וכך היה מעולם גם במלחמת 'כיפור' שלחו אנשים אל מותם סתם. בתחילת ההפגזות מהגולן. כשהיה ברור שלא תהיה שום תועלת. למי אכפת…

טיפש מי ששולח את ילדיו לצבא, לידי מפקדים פושעים ששולחים ילדים בחורים לטווח האש (כשאפשר בקלות להשתמש באמצעים מאסיביים יותר. וממניעים פוליטיים ותקשורתיים מסכנים בלי מצפון את החיילים.) וכך היה מעולם גם במלחמת 'כיפור' שלחו אנשים אל מותם סתם. בתחילת ההפגזות מהגולן. כשהיה ברור שלא תהיה שום תועלת. למי אכפת…

זה יענו סרטון איום של החמאס?

אני לא מבין אותם אם יש להם חיילים בטווח אש כל הזמן אז למה הם לא יורים כל הזמן משהו לא מסתדר לי

ה' ישמור על אחינו החיילים
מציבים אותם כמו ברווזים במטווח

הם לא מראים איך הם יורים כדי שלא יראו איך הם מחטיאים את המטרה ימ"ש

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture