Yaakov Lederman/Flash90

צה"ל מכחיש את זיוף נתוני גיוס חרדים: "היו פערים"; אלוף יבחן את המקרה

דובר צה"ל דחה את הטענות שנתוני הגיוס הוטו במאות אחוזים: "בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב" • ראש אכ"א: "יכול להיות שנעשו טעויות - הבנו שמדובר בחרדים, אך לא לפי הגדרת החוק" • ועדת החוץ והביטחון בכנסת תתכנס לדיון בנושא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה היום (רביעי) ועדה בראשות אלוף במילואים רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018). בנוסף, הרמטכ"ל הורה להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק, ולבנות תוכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. מצה"ל נמסר שיפעל בשקיפות ושהממצאים יתפרסמו בסיום הבדיקה.

בתגובה מפורטת לדיווח נמסר מדובר צה"ל כי, "במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב. במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם".

"גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות".

עוד צוין בתגובה כי "בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. הרמטכ״ל מינה את אלוף במיל׳ רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018)".

בסיום הודעתו מדגיש דובר צה"ל כי, "צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה".

בתוך כך, ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, הגיב בראיון ל'כאן רשת ב' לדיווח וטען כי, "לא התכוונו לנפח את המספרים, יכול להיות שנעשו טעויות". לדבריו, ""הנושא של מיהו חרדי הוא מסובך – רצינו להביא אותם לצה"ל". עוד הוסיף כי, "גילינו כי ההגדרה שלנו לחרדי לא עמדה בהגדרות הפורמליות, הבנו שמדובר בחרדים – אך לא לפי הגדרת החוק. לא הייתה כוונת זדון".

ב'וואלה' צוטט גורם לשעבר בצה"ל שהיה אחראי על גיוס החרדים בין 2018-2013 שטען כי צה"ל שינה את שיטת הספירה של חרדים שהתגייסו כדי להסתיר ירידה דרמטית בשנת 2018, מה שהוביל לטענה שהנתונים בשנים שקדמו לכך נופחו. "גורמים בצה"ל שאחראים כעת על גיוס החרדים העדיפו להציג עליה במספר המתגייסים ב-2018, מה שבפועל רחוק מהמציאות, וטענו כתוצאה מכך שהנתונים זויפו בכל השנים".

נציב קבילות החיילים לשעבר יצחק בריק תקף את צה"ל בחריפות בראיון ל'כאן רשת ב' ואמר כי, "אחת התופעות בצה"ל שהולכת ומעמיקה זה קשר שתיקה. בהרבה מאוד מקרים מפקדים מדווחים נתונים לא נכונים – לפיקוד הבכיר מגיעה תמונה מעוותת. הצבא ניסה להרוויח זמן. אנשים בתוך המערכת יודעים להגיד שזה זיוף – הגיע הזמן לשים לזה סוף". לדבריו, "בכירים בצה"ל הגיעו אל סא"ל תלם בימים האחרונים ואמרו לו לשנות את הנתונים – עכשיו מנסים 'להרוג את השליח'".

השקר נחשף: צה"ל זייף במשך שנים את מספר החרדים שהתגייסו

צה"ל זייף והגדיל במאות אחוזים את שיעור החיילים החרדים שהתגייס לצבא ודווח לגורמים השונים – כך נחשף הבוקר ב'כאן רשת ב'. על פי הפרסום, הנתונים השקריים הועבר לכלל הגורמים – בהם הרמטכ"ל, שר הביטחון וועדת החוץ והביטחון, זאת בכדי לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס.

מנהלת חרדים חדשה בצה"ל שהוקמה ב-2018, והחלה לבצע בדיקה עצמאית של מספר החרדים שהתגייסו לשירות צבאי, מצאה פערים של מאות אחוזים בין מספר החרדים שדווחו בעבר לבין מספר החיילים החרדים בפועל. מתברר כי במשך שנים המדור לגיוס חרדים זייף בכוונה את מספרם של החיילים החרדים והכפיל ואף שילש את המספרים, על ידי צירוף נתונים של מתגייסים שאינם חרדים או דתיים כלל.

על פי הדיווח של כרמלה מנשה, בשנת 2017 דיווח צה"ל על גיוסם של 3,070 חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. בשנת 2011, התגייסו בפועל 600 חרדים, אך צה"ל דיווח על 1,200 מתגייסים. השבוע דווח כי שבשנת 2018 צה"ל לא עמד ביעדי גיוס החרדים ושבשנה זו התגייסו לצה"ל 2480 חרדים, מספר שקטן בכ-800 מתגייסים מהיעד שהציבה הממשלה לצה"ל ב-2016, אך ראש מנהלת חרדים התבקש ל"לעגל" את המספרים.

מצה"ל נמסר בתגובה ראשונית כי, "לאחרונה התגלתה בצה״ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות. עם היוודע הטעות, הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה ובאשר להקפדה על הגוף האמון על ספירת החיילים החרדים בתוך צה״ל. עוד יצוין כי הנתונים ביחס לשנת הגיוס 2018 (שהסתיימה ביוני 2019) טרם סוכמו".

בעקבות הדברים, יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) החליט לקיים דיון בנושא נתוני גיוס החרדים לצה"ל, ולזמן לדיון את נציגי צה"ל ומשרד הביטחון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גם אני מכחישה את הטענות כשראיתי את ההודעה שטןענת שיש פחות חרדים שמתגייסים זה לא הסתדר לי כי זה ידוע שמספר הגיוס אצל החרדים הולך וגדל זה עובדה וכנראה למשהו היה עניין שהעובדה הזו לא תתפרסם ברבים אחרת לא ברור למה להמציא שקר

לדעתי,הפרשיה הגדולה הזאת,
היה לה תזמון מדוייק דוקא ביום הספציפי הזה ,שליברמן מאשים את כחול לבן,ונוטה לגוש הימין.

החרדים האמיתיים לא מתגייסים לצבא בכלל.
מי הם החרדים?
ממוצא הונגרי או פולני ורומני הדוברי יידיש ומאד מחמירים ומהדרים במצוות ומנהגים. הלובשים חלאטים ארוכים וכובעים עם שמות סאמיט וקאפיליטש וחיים רק בקהילות חרדיות מהחסידויות או הפלג הירושלמי.אלה החרדים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture