בנט הפתיע: "לא מתפטרים. ניתן צ'אנס לנתניהו לשנות כיוון ולנצח"

דרמה פוליטית: בניגוד לכל ההערכות המוקדמות הודיעו שרי 'הבית היהודי' כי הם "מסירים את כל דרישותיהם הפוליטיות ונשארים בממשלה" • הם תקפו במילים חריפות את נתניהו וליברמן, והסבירו מדוע חזרו בהם מהאולטימטום • הדברים המלאים -בפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


("אם נתניהו רציני בכוונותיו". בוידאו: נאומו של נתניהו, אתמול)

הפתעה פוליטית: בניגוד לכל ההערכות המוקדמות, שרי 'הבית היהודי' החליטו שלא להתפטר ולא לפרוש מהממשלה. בהצהרה שמסרו בנט ושקד לתקשורת הם השמיעו ביקורת חריפה על הקו המדיני, הביטחוני והמשפטי, של ממשלות נתניהו, ציינו את השינוי החיובי שהם – לטענתם – אחראים לו, והכריזו: אנחנו נשארים בממשלה כדי לתת לנתניהו צ'אנס לשנות כיוון.

"מדינת ישראל מצויה במשבר אמון ביטחוני חמור. הבעיה לא באויבנו אלא בנו. במלחמת העצמאות צבא של קטן בלי נשק ניצח 7 צבאות ערב. איומים תמיד היו. אין אפוקליפסה בדרך. המצב לא יותר חמור מאשר לפני מספר חודשים", פתח בנט את דבריו.

הוא הוסיף: "כבר שנים לא מועטות, כולל בעשור האחרון של הממשלות בראשות נתניהו, שמדינת ישראל הפסיקה לנצח. אני ראיתי זאת במו עיניי במלחמת לבנון השנייה כמפקד של כוח בגזרה המערבית בדרום לבנון. אנחנו מטילים חישוקים על החיילים. הם מפחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר….מכנים את מפריחי הבלונים במונח השקרי "ילדים" ובמקום לאיים עליהם הם מאיימים על ילדינו, לאחר ירי של 500 טילים אנחנו אומרים "חמאס מורתע כפי שהוא לא הורתע מעולם". מעבירים 15 מיליון דולר במזומן למחבלים.

הורסים כל מרפסת לא חוקית בתל אביב בתוך יום אבל חודשים ארוכים לא מפנים את מאחז חאן אל אחמר. מפחדים להרוס בתי מחבלים. בשעה זו יש 102 בתי מחבלים שעדיין עומדים על תילם. חמאס וחיזבאללה מתחזקים כי הם מאמינים שאנחנו מפחדים לנצח. מה שראש הממשלה מכנה אחריות מתפרש על ידי אויבינו כהססנות והקו ביניהם הוא דק. הספינה של בטחון מדינת ישראל שטה בעשור האחרון לכיוון לא טוב, והדבר הכי מסוכן למדינת ישראל הוא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור, שאין מה לעשות".

"אבל יש מה לעשות! כשישראל תרצה לנצח אנחנו נחזור לנצח. זאת לא גזירת גורל, אפשר לקחת ספינה ששטה לכיוון ולשנות את כל הנתיב. באנו לפוליטיקה כדי להציב אלטרנטיבה ולהחליף את ההססנות ביוזמה" . בעבר המדינה שחררה מחבלים כל כמה שנים.

בנט טען כי "עד לפני כמה שנים כל עם ישראל ידע שתכף מקימים מדינה פלסטינית, שינינו את הנתיב משמאל לימין".

בשלב זה עבר בנט לדבר על המשבר הנוכחי. "כדי לחולל את השינוי הנדרש בתפיסה הביטחונית של ישראל, כדי להחזיר לנו את ההרתעה שנשחקה מול אויבנו, כדי להנחיל יצירתיות, פניתי לראש הממשלה לפני כמה ימים על מנת שיעביר אלי את תפקיד שר הביטחון".

"לאחר ששר הביטחון הקודם נכשל כישלון חרוץ, הוא בחר להפקיר את שדה המערכה. אני ביקשתי לפעול בדיוק הפוך, לקחת אחריות ברגע קשה. בשיחתנו ביום שישי הבהרתי לראש הממשלה שאינני מציב בשום פנים ואופן אולטימטום וקיבלתי בהערכה את אמירתו שהוא רואה בי מועמד ראוי לתפקיד שר הביטחון…בפועל החליט אמש נתניהו מסיבותיו שלו לקחת את התפקיד לעצמו. בנאומו הבטיח לציבור הישראלי לשנות נתיב, להוביל למהפך בביטחון, לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה".

בנט ציין כי הדברים הללו מצדיקים להיענות לנכונותו של נתניהו. "אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, ואני רוצה להאמין בכך, אני אומר כאן לראש הממשלה – אנחנו מסירים ברגע זה את כל דרישותינו הפוליטיות ונתייצב לסייע לך במשימה אדירה זו שישראל תחזור לנצח".

ביחס לביקורות הצפויות אמר בנט: "אני מניח שאני אשלם מחיר פוליטי מסוים בשעות הקרובות, בימים הקרובים. לא נורא, נתגבר. עדיף שראש הממשלה ינצח אותי בקרב פוליטי מאשר שהניה ינצח את מדינת ישראל".

"הכדור עובר לראש הממשלה. בשבועות הקרובים המהפך הביטחוני המובטח יעמוד למבחן. האם אנחנו נשתחרר מהמדיניות הרופסת מול חמאס? האם סוף סוף נצא מהתבהלה ונפנה את חאן אל-אחמר? האם יפסיק להיות כדאי לרצוח יהודים בארץ ישראל? המבחן יהיה במעשים, לא במילים. הציבור שבע מילים. אנחנו לא נעמוד כצופים ביציע שבוחנים את ראש הממשלה, אלא כמובן ניתן כתף ונעשה כמיטב יכולתנו לסייע. אני גם חייב לומר שמכאן אני אחזור בשמחה גדולה ובאהבה גדולה להוביל את חינוך ילדי ישראל", סיים בנט את דבריו.

שרת המשפטים, אילת שקד, דיברה מיד לאחר בנט ותקפה בחריפות יתירה את נתניהו וליברמן, אך הסבירה את ההיגיון שבהישארות של הממשלה.

"הסיפור הפוליטי שלי מתחיל בשבר גדול, ברמה האישית וברמה הלאומית. שבר, שהוביל לחוסר אמונה מוחלט בפוליטיקה. בשנת 2004, לפני ארבע עשרה שנים, בעודי רואה את ראש הממשלה שרון שעמד בראש הליכוד מוביל את מדינת ישראל למחוזות לא טובים בעיניי, החלטתי שאיני יכולה לעמוד מנגד. שהגיע הזמן לעשות מעשה. כמתפקדת הליכוד, הפשלתי שרוולים וכתתי רגליי בין מתפקדי הליכוד. האמנתי בכוחו של העם. האמנתי שעם ישראל לא יאפשר לאסון להתרחש. כידוע, אנו מתנגדי ההתנתקות נחלנו הצלחה מוחצת. שרון הפסיד במשאל המתפקדים, ואף אמר שיכבד את התוצאות. אז אמר. שרון, מנהיג מפלגה שעל פיו ישק דבר, רמס את רצונם הברור של שולחיו וביצע את אחת הטעויות הגדולות בהיסטוריה היהודית המתחדשת. דרך אגב כמה אנשים שתמכו בהתנתקות נמצאים כאן בכנסתץ הבכיר שבהם הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו", פתחה שקד את דבריה.

היא הוסיפה: "לאחר שקפצתי למים הציבוריים, חזרה לאחור לא הייתה אופציה מבחינתי. החלטתי שאני כאן כדי להישאר. בשנת 2006, יחד עם נפתלי בנט, שרתי בנאמנות את בנימין נתניהו באופוזיציה במשך כשנה וחצי. בשנת 2013 החלטנו לקפוץ למים. לאחר הבחירות זכתה הבית היהודי בשנים עשר מנדטים. אין זה סוד כי נתניהו לא רצה אותנו בממשלה שהקים, למרות שאנחנו השותפים הטבעיים במישור האידיאולוגי. שותף טבעי נמדד בראש ובראשונה בערכים אידיאולוגים משותפים. בשאלה מהי טובת המדינה בעיניו. לתומנו חשבנו שאין שותף טבעי מאיתנו לממשלה לאומית בראשות הליכוד, אך התבדינו. נאלצנו לכרות ברית עם יאיר לפיד. ברית שלולא היא, מפלגת הבית היהודי הייתה נשארת באופוזיציה למרבה האכזבה של אנשי הימין.

בבחירות 2015 ראש ממשלת ישראל סיכם עם נפתלי בנט שבממשלה הבאה יכהן כשר הביטחון. אין לי ספק שבאותה נקודת זמן נתניהו האמין בכל ליבו שנפתלי בנט ראוי לכהן בתפקיד הכל כך חשוב הזה. כך לפחות אני רוצה להאמין. לאחר הבחירות, בהן המפלגה ירדה לשמונה מנדטים, ראש הממשלה הפר את הסיכום. נפתלי בנט, שליח ציבור אמיתי, קיבל על עצמו את תיק החינוך ועשה בו פלאים בקדנציה האחרונה".

"אני מודה. בנט, אני ושאר חברי סיעתנו עופות מוזרים. אנחנו רואים בפוליטיקה שליחות. אנחנו מאמינים שהפוליטיקה היא כלי לממש מדיניות ולשרת את הציבור".

עוד מדבריה של שקד בהצהרה לתקשורת: "רבים הפצירו בנו להתפטר במהלך הימים האחרונים. לאחר שליברמן קם ועשה זאת היו מי שכעסו עלינו כיצד פספסנו את המומנטום. צר לי לאכזב את אותם קולות. אנחנו שליחי ציבור עם אחריות על הכתפיים. לעולם לא נברח מאחריות. לעולם לא נצא למהלך פוליטי משיקולים תדמיתיים, תוך סיכון הביטחון הלאומי של מדינת ישראל. נפתלי בנט הוא האיש המתאים לכהן כשר הביטחון של מדינת ישראל. להפיח רוח חדשה במערכת. להביא לכך שישראל תחזור לנצח. שאויבנו יחזרו לפחד מאיתנו.

מסביב יהום הסער. למזרח התיכון כללים משלו, ולצערי, מדינת ישראל פועלת בכללים משל עצמה. המדיניות הביטחונית של ישראל, אם יש כזו, משדרת גמגום. הססנות. את התעוזה הישראלית החליפה מדיניות של שב ואל תעשה. את הסולידריות הישראלית מחליפה מדיניות של הכלה, כל עוד מדובר "רק" בתושבי העוטף. את היצירתיות הישראלית והחשיבה מחוץ לקופסה החליפו העייפות, והמחשבה שאין פתרון לעזה. את החתירה לניצחון, החליפה התפטרותו המבישה של שר הביטחון. מתנה אדירה לחמאס שתהווה לעד אות קין.

אבל אנחנו שליחי ציבור. אנחנו לא נברח מאחריות. אנחנו לא נבחר בחרפה. אנחנו לא נעצים את ההישג התדמיתי שהעניק ליברמן לארגוני הטרור ברצועה. הם צופים בצעדנו, ולא רק הם. המזרח התיכון כולו מביט לעברנו. יתכן שההחלטה שקיבלנו תיפגע בנו ברמה האישית. בחרנו לנהוג באחריות לאומית. אין לנו את הלוקסוס לשקול שיקולים אישיים. היד שלנו חשובה מכדי להורידה מההגה.

מפלגת הבית היהודי תמשיך להיות המצפן הלאומי של הממשלה הזאת. לראשונה מאז הימין עלה לשלטון הוא התחיל למשול. עשינו עבודה מדהימה בחינוך ובמשפטים, ועוד היד נטויה. אני מקווה שקרב היום, שנעשה זאת גם בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ולי, יש לי ועדה לבחירת שופטים ביום שישי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture