צילום: פלאש 90

"נסראללה שכח שבמלחמה הבאה עתידו של חיזבאללה יהיה בסימן שאלה"

האם דבריו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ששבר אתמול שתיקה מהווים לקיחת אחריות על חפירת המנהרות? ומי באמת צריך לפחד ממלחמת לבנון הבאה, שתכלול כנראה את איראן, סוריה, חיזבאללה וחמאס • הפרשנים ביום שאחרי שבירת השתיקה של נסראללה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כולם עקבו אתמול בצפייה דרוכה אחרי הראיון (הטרחני) של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ששבר סוף סוף את שתיקתו אך לא באמת סיפק בה אמירה כל שהיא בעלת משמעות. המנהיג השיעי המזדקן ששתק במשך עשרה שבועות הוביל לגל של שמועות על מצבו, בייחוד שבעיצומם החלה (והסתיימה) מבצע מגן צפוני שבהם נחשף אחד המבצעים הסודיים והמושקעים ביותר של ארגון הטרור חיזבאללה.

למרות זאת, נסראללה לא פרגן לישראל את לקיחת האחריות על חפירת המנהרות, "למרות שציפו כי נסראללה יתייחס באריכות למבצע 'מגן צפוני' ויודה במצבו העגום של ארגונו, הוא סרב לקבל אחריות על המנהרות שנחשפו בגבול בין המדינות ובחר לשמור על עמימות. מזכ"ל הארגון בחר שלא לשחק לידי ישראל וטען כי רה"מ בנימין נתניהו והרמטכ"ל בעת המבצע, גדי איזנקוט, נכשלו כיוון שמבחינתם המבצע היה רק לצרכי הסברה", אומר פרשן 'חדשות 13' חזי סימנטוב.

לדבריו, "למרות ההיעדרות הממושכת, נסראללה לא שכח לאיים על ישראל והצהיר כי ארגונו יכול לנהל מלחמה עם ישראל ולהסב נזק בכל דרך. דבריו של נסראללה מרמזים על כך שהוא עתיד להיעדר גם בעתיד, בכך שציין כי אין סיבה שהוא יופיע בכל הזדמנות, אלא רק באירועים גדולים. מבחינתו, למרות שחזבאללה נחשף במערומיו במבצע "מגן צפוני", הוא צלח זאת מבחינה תקשורתית. דבריו של נסראללה מעידים כי הוא אמנם הפסיד בקרב, אך מתכנן לנצח במערכה".

פרשן 'וואלה' אבי יששכרוף דווקא כן ראה בדברי נסראללה כהודאה בחפירת המנהרות, "אחרי לא מעט שבועות זה הגיע סוף סוף. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הודה סוף סוף בקיומן של המנהרות ההתקפיות בין לבנון לבין ישראל, למרות הניסיונות הראשונים של הארגון להכחיש את עצם קיומן. אבל אצל נסראללה, כמו נסראללה, אירוע שאמור לגרום מבוכה לחיזבאללה – כלומר חשיפת המנהרות – הופך מיד לכלי שרת במערך ההסברה נגד ישראל. זאת במסגרת ניסיונותיו לייצר הרתעה מול ישראל באמצעות פנייה היישר לציבור היושב בציון".

לדבריו, "נסראללה ידע היטב שאחרי היעדרות ממושכת מחשיפה תקשורתית, וגל שמועות סביב מצבו הבריאותי, כלי התקשורת בישראל יטו יותר מאוזן לדבריו. והוא ניצל את הבמה שניתנה לו עד הסוף כדי להפחיד את הישראלי הממוצע: יש לנו טילים מדויקים, יש לנו עוד מנהרות, יש לנו יכולת לכבוש את הצפון, להפציץ את כל ישראל, למנוע מתושבי תל אביב שגרה (שתיית תה לדוגמה) ומה לא. הוא אפילו אמר, בעודו מתלוצץ עם מראייניו, שעדיף לישראלים שלחיזבאללה יהיו טילים מדויקים כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע".

 

נסראללה שובר שתיקה: "יש מנהרות שלא נחשפו – מתכננים לפלוש לגליל"

 

יששכרוף מבקש להרגיע אתכם ולהבהיר מי בדיוק צריך לחשוש מהמלחמה הבא, "אם לרגע אחד היה נוחת כאן זר שאינו מכיר את מאזן הכוחות בין ישראל לחיזבאללה והיה מקשיב לראיון של נסראללה, עוד עלול היה להאמין שבמלחמה הבאה עתידה של מדינת ישראל בסכנה, ולא להיפך. חיזבאללה נותר ארגון מסוכן, בעל יכולת לגרום לנזק אדיר למדינה, אולם הוא אינו מהווה סכנה קיומית לישראל. עם זאת, במלחמה הבאה עתידו של חיזבאללה ועצם עובדת קיומו, יהיו כפי הנראה בסימן שאלה. וכך גם מדינת לבנון הנוכחית. ולרגעים נדמה שנסראללה שוכח זאת. ייתכן שהמלחמה בסוריה עשתה את שלה וההישגים שרשם שם הארגון בסיוע רוסי הדוק, גרמו למזכ"ל להעלות את רף השאננות והרהבתנות".

אמיר בוחבוט, גם הוא פרשן 'וואלה' אומר כי, "עם פרסום המבצע הישראלי, ציפו וקיוו גורמי קהילת המודיעין לשמוע את קולו של נסראללה, אך הוא נעלם. מנהיג הארגון השיעי רגיל לגלגל רטוריקה חדה שבעבר הרחוק סחטה את עצבי החברה הישראלית. אך מאז שקריו הבולטים במלחמת לבנון השנייה, איבד מהשפעתו והחליט לרדת עמוק לבונקר תרתי משמע. אולי חשש מאיזנקוט ממציא דוקטרינת הדאחייה והרמטכ"ל הישראלי שהמטיר על מטרות איראניות באדמת סוריה מאות טונות של חימושים שונים בשנים האחרונות".

"במערכת הביטחון בישראל ייחסו את השתיקה של נסראללה להלם בו הוא שרוי, להערכת המצב שהוא מקיים יחד עם איראן כדי להבין עד כמה עמוקה החדירה המודיעינית של ישראל, האם יש מערכים נוספים שנחשפו, מה נדרש לעשות כדי לבנות מחדש את חומות המידור והאם צופה לו הפתעה בקרוב. האבק על המבצע שקע, איזנקוט פרש ונדמה שהוא חיכה לראות באיזו רטוריקה משתמש הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי כדי להתבטא בפומבי ולשבור שתיקה".

"נסראללה ביטא תוך כדי הריאיון את החשש הגדול ביותר שלו – שיטות החיסולים של ישראל, והדגיש כי אם ישראל תפעל נגד אנשיו בסוריה ובלבנון – ארגונו יגיב. לאחר מכן, הוא בחר להדגיש כי לארגון חיזבאללה יש יכולת להתמודד עם החומות שבנה תת אלוף ערן אופיר לאורך הגבול. זו נקודה מאוד חשובה מאחר ואחרי שצה"ל משך מתחת לרגליו את הזרוע האסטרטגית לחדירה לשטח ישראלי יהיה עליו להשקיע מאמץ גדול יותר מעל פני הקרקע, באוויר או מהים".

"גם לעניין הטילים המדויקים הוא התייחס ואמר כי יש ברשותם את מספר הטילים שהארגון היה רוצה. בלשון המעטה דבריו לא מדויקים כי הוא נאלץ בשנה האחרונה לסגור בביירות מפעל הסבה מרקטות לטילים מדויקים בשל חשיפה ישראלית ולחץ בינלאומי. מעבר לכך, לפי פרסומים זרים נסראללה התמודד גם עם תקיפות ישראליות בסוריה שנועדו לפגוע בשיירות נשק ללבנון".

בוחבוט לא רואה סיבה לשאננות ואומר כי, "בשורה התחתונה, דבריו של נסראללה משאירים לא מעט מקום לדאגה ועניין במערכת הביטחון בישראל. חיזבאללה היה ונותר גם ללא המנהרות ההתקפיות שנחשפו ארגון קטלני ומסוכן שמידת האיום שלו על העורף הישראלי היא גבוהה מאוד. בכל לחימה עתידית בזירה הצפונית, ישלבו ידיים חברי הציר הרדיקלי הכולל את איראן, סוריה, חיזבאללה וארגוני טרור שמתארחים בלבנון ביניהם חמאס. לא בכדי איום זה עומד בראש סדר העדיפויות של צה"ל ואליו יידרש הרמטכ"ל כוכבי בתכנון התכנית הרב השנתית עליה דנים בימים אלו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture