נשיא צרפת וראש ממשלה בריטניה. צילום מסך מתוך הטוויטר של מקרון

הסכם הגרעין מתפרק? מעצמות אירופה ידונו בהחזרת הסנקציות על איראן

בעקבות נסיגת איראן מהסכם הגרעין, בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו כי הן מעוניינות לבחון את השבת העיצומים שהטילה מועצת הביטחון על טהראן. שר החוץ של האיחוד האירופי: "מטרת המהלך לוודא שאיראן חוזרת ליישום ההסכם במלואו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו היום (שלישי) כי בעקבות הפרות הסכם הגרעין עם איראן, הם יכנסו את הוועדה המשותפת למדינות החתומות על ההסכם, על מנת לדון בהחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על המשטר בטהראן.

בהודעה משותפת מטעם המעצמות נכתב: "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם". למרות הדברים, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

על רקע חיסולו של קאסם סולימאני והמתיחות הגוברת בין איראן וארצות הברית, הכריזה לפני שבוע וחצי איראן כי: "הרפובליקה האסלאמית של איראן מסירה בזאת את מגבלות התפעול הקריטיות האחרונות על תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית של איראן".

בהודעה רשמית של ממשלת איראן, שפורסמה בסוכנות הידיעות "טסנים", נכתב: "תוכנית הגרעין לא תעמוד מול שום מגבלות כאלו ואחרות, לא על קצב העשרת האורניום, כמות האורניום המועשר, מספר הצנטריפוגות הפועלות או רמת העשרת האורניום שברשותנו".

הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי השלטון בטהראן הודיע על החלטתו לבטל את מחויבויותיו להסכם הגרעין – כולל את מספר הצנטרפוגות שיופעלו, וביטול המגבלות על העשרת האורניום. מדובר בצעד החמישי בהתנתקות מההסכם.

יחד עם זאת, טהראן הבהירה כי תוסיף לשתף פעולה עם הפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) וכן כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפים אירופים, שעד כה היו מנועים מלסייע לרפובליקה האסלאמית לייצא נפט גולמי בשל הסנקציות האמריקניות. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבוד עם האו"ם".

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר בתגובה כי "אם איראן תמשיך להפר את הסכם הגרעין – היא תוכל לפתח פצצה תוך שנה-שנתיים". ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו, הפציר בו להיצמד למחויבויות של טהראן להסכם הגרעין ואמר כי יפן תעשה כל שביכולתה להבטיח את היציבות במזרח התיכון.

"אני מאוד מקווה שאיראן תיישם באופן מלא את הסכם הגרעין ותמלא תפקיד חיובי בקידום השלום והיציבות באזור", אמר אבה. "יפן תפעל על מנת להרגיע את המתיחות ולייצב את הסיטואציה במזרח התיכון".

נשיא איראן אמר בפגישה כי "הסכם הגרעין הוא הסכם מאוד חשוב עבור איראן. זאת עוד סיבה עבורי לבקר בחריפות את עזיבתה החד צדדית והלא הגיונית של ארצות הברית מההסכם. אני מקווה שיפן ומדינות נוספות בעולם יפעילו מאמץ כדי לעזור לשמור על ההסכם כפי שהוא".

איראן חרגה ממגבלות ההסכם על פעולותיה הגרעיניות בתגובה לפרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018 והטלת הסנקציות מצד וושינגטון שגרמו לנזק קשה למסחר הנפט שלה. באיראן אומרים כאומר כי הצעד הזה הוא הפיך, וניתן יהיה לחזור להסכם הגרעין אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות הכלכליות.

אירופה לאו"ם: "איראן הפרה את הסכם הגרעין – פיתחה ראשי נפץ גרעיניים"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture