כך הערימו על הבריטים והעלו יהודים לארץ ישראל • תחקיר מיוחד

תיק חדש בארכיון המדינה מגולל מסמכים מרתקים כיצד פעל הגה"צ הרנ"ג ויינטראוב לעלות יהודים לארץ ישראל תוך הערמה על הבריטים בשיתף פעולה עם הרבנות הראשית לארץ ישראל. איך קשור הגה"ק הרמ"מ מלעלוב לפרשיה המסעירה? תחקיר JDN חושף לראשונה את התיק מארכיון המדינה • כתבה מאלפת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאז עלה הגה"צ רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל לארץ ישראל בשנת תרפ"ד (1924) פעל רבות להצלת משפחתו הענפה ויהודים רבים על מנת שיבואו להתגורר בארץ ישראל. בכתביו מצויים מכתבים רבים של יהודים שפונים אליו בבקשות שיעזור להם לעלות לארץ ישראל.

קצת היסטוריה למי שלא בקיא בקשיים הרבים לעלות לארץ ישראל בתקופת שלון הבריטים. כידוע ה'סרטיפיקט' – תעודת האישור ששימשה אשרת כניסה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי – חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי השלטון הבריטי. מכסת הרשאים להיכנס לארץ נקבעה במשא ומתן בין הנציב הבריטי לבין ההנהלה הציונית, וכל זאת בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון שעליו הכריזו שליטי הארץ שהיו הבריטים. מעטים היהודים שיכלו לעלות לארץ ישראל.

גזרת "הספר הלבן" ניתנה בעקבות טענות התושבים הערבים כי העלייה לארץ של אלפי יהודים תפגע בפרנסתם וכי ארץ ישראל קטנה מלהכיל את זרם היהודים המבקשים להתיישב בה. הספר הלבן הראשון פורסם לראשונה בשנת תרפ"ב (1922), וקבע כי העלייה היהודית לארץ ישראל תוגבל למכסה שהארץ תוכל לקלוט מבחינה כלכלית, מבלי שהדבר ייהפך לעול על כתפי תושבי הארץ הקיימים.

לצורך מימוש מדיניותם, קבעו הבריטים שכל עולה לארץ ישראל (אז פלשתינה) חייב ברישיון מיוחד, שאותו הגדיר הנציב הרברט סמואל. הרישיונות נתנו בהתאם לעמידה בקריטריונים כגון הכשרה מקצועית חיונית, רבנים בפועל, לימוד במוסדות להשכלה בארץ, זכאות לאיחוד משפחות, יכולת כלכלית (1,000 ליש"ט לפחות) ועוד.

עדות מרתקת לשיטות הפעולה של הרנ"ג ויינטראוב

לצורך כך ניצלו כל פרצה כדי להשיג את הרשיונות לעליה שנקראו סרטיפיקטים, כך למשל בהוכחה שהעולה היה רב בפועל לפני עלייתו ארצה, כדי שיוכל לקבל את אשרת העליה.

לאחרונה נמצאה בארכיון המדינה עדות מרתקת ממש בדמות תיק שלם כיצד פעל הגה"צ רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל לעלות את אחיו הרה"ח רבי יחיאל ויינטראוב. מדובר בתיק עם מסמכים רבים, אותו ארגן הרנ"ג ויינטראוב לאחיו הרב יחיאל ויינטראוב. בתיק ישנם מסמכים המוכיחים לצורך אשרת הכניסה לארץ ישראל כי אחיו הרב יחיאל ויינטראוב מכהן כרב בפועל בפולין, וכי לא יפול למעמסה על הציבור.

לצורך כך ארגן הרנ"ג ויינטראוב אישור מאת הרבנות הראשית לארץ ישראל עליו חתום מי שהיה הרב הראשי לארץ ישראל הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל שחותם בראשי תיבות איה"ק "הננו מאשרים בזה כי הרב יחיאל וויינטרויב הוא רב בפועל. בואו יהיה לתועלת היהדות בארץ ישראל בהמשיכו בארץ את תפקידו הדתי ופרנסתו בטוחה כאן". (ראה צילום)

לא יפול למשא על הציבור

בתיק יש גם מכתב של מזכיר הרבנות הראשית לארץ ישראל למנהל מחלקת העליה בו הוא כותב כי "הרב יחיאל וויינטרויב, רחוב אלייא 9 צנסטחוב פולין, הוא רב מובהק בואו יהיה לתועלת היהדות בארץ ישראל, הוא יתפרנס בכבוד ולא יפול למשא על הציבור. נהיה אסירי תודה לכבודו בהואילו לסדר שיתנו הרישיון הדרוש לבואו אל הארץ. הוא בן 38. קרוביו בארץ: אחיו ר' נח וויינטרוב בתי וורשא ירושלים. רצוף פה כתב ערבות כחוק בלוית תעודה על רבנותו בפועל. (ראה צילום)

 

ויש גם נספח של 2 עדים מעניינים שאכן הרב יחיאל ויינטרויב הוא רב בפועל (ראה צילום)

ב"ה אנחנו החתומים מטה מעידים על הרב יחיאל וויינטרויב שהוא רב בפועל ממש בעיר שטשענסטכוב במדינת פולין ולראיה חתמנו שמנו פה עיר הקודש ירושלים ביום ח"י סיון תרצ"ד לפ"ק                 משה מרדכי בידרמן                אברהם יעקב גרליץ

לאחר מכן מופע כתב הערבות של הגה"צ הרב נח גד ויינטראוב זצ"ל שאם ייפול למשא על הציבור ישלם סך של מאה ל"י. תאריך הערבות הוא בכ"ב סיון תרצ"ד. (ראה צילום)

הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים אומר לjdn שמדובר בתגלית מרתקת והיסטורית של ממש, כיצד פעלו להציל יהודים במסירות נפש של ממש, כאשר לא בחלו בשום אמצעי לזייף מסמכים כדי להביא כמה שיותר יהודים לארץ ישראל. תיק כזה עדיין לא פורסם מעולם. 96 שנים לאחר מכן, אפשר לחוש ולראות את הפעילות של הרנ"ג ויינטראוב שלא הפסיק לפעול בכל המישורים לביסוס החיים היהודים התורניים והחסידיים בארץ ישראל.

"סבי הרנ"ג ויינטראוב ראה כמשימת חייו להציל כמה שיותר יהודים ערב השואה ולהביאם לארץ הקודש נגד הבריטים אותם ביקר בחריפות רבה, לשם כך אף הפציר ברבו המבוהק הגה"ק רבי אלימלך מנחם מענדל מסטריקוב לא לחזור לפולין לאחר ביקורו השני בארץ ישראל בשנת תרצ"ה, ועוד מאות משפחות שבזכותו עלו לארץ ישראל ערב השואה.

"תיק העליה שמצאנו היא עדות מרתקת של פעילות מדהימה להצלת יהודים תוך סיכון של ממש. אם חלילה סבי היה נתפס על פעילות זו בידי הבריטים זה הייתה סכנה של ממש בעונשים כבדים ביותר", אומר הרב שבתי ויינטראוב ל-JDN. "אנו עובדים בימים אלו לאתר עוד מסמכים מרתקים לגבי פעילותו בנושא העליה תוך כדי חשיפת מכתבים מרתקים בנושא".

ועל השאלה כיצד הגיע למסמכי העליה חתימתו של הגה"ק הרמ"מ מעלולב זצ"ל שהעיד על הרב יחיאל ויינטראוב כי הוא רב בפועל מספר הרב שבתי ויינטראוב "סבי והרמ"מ מלעלוב היו ידידי נפש ממש, כבר מיד עם עלייתו של סבי לארץ ישראל. הם היו נפגשים כמעט מידי יום. בשנות חרפת הרעב הגדולות בירושלים הם היו מתחלקים בפת הלחם שהיה להם, עד כדי כך הייתה חברותם בלב ובנפש. סבי מצטט עשרות דברי תורה בספריו ששמע מהרמ"מ מלעלוב. כבר בתרצ"ד סבי לקח ממנו הסכמה יחד עם גדולי וענקי צדיקי הדור באותה תקופה. זו הייתה ההסכמה הראשונה שנתן הרמ"מ מלעלוב. אנו רוצים להודות לחוקר הרב שניאור ברגר על חשיפת תיק העלייה של הרב יחיאל ויינטרוב.

בספר החדש שעומד לצאת לאור על תולדות חייו של הרנ"ג ויינטראוב יוקדש פרק מיוחד על פרשיות ההצלה והיחס המיוחד לארץ ישראל באותם הזמנים של הרנ"ג ויינטראוב והפעילות מאחורי הקלעים נגד השלטון הבריטי.

הרב יחיאל וינטרוב

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תמשיכו לעלות סיפורים מהרנ"ג ויינטרויב זצ"ל

חבל על הזמן. לא יאומן איך פעלו להציל יהודים מהשואה. צריך ללמוד מהדור הקודם.

צדיק וקדוש היה הרב נח וינטרוב. אבי ז"ל דיבר תמיד על צדיק גדול בירושלים ששמו הרב נח וינטרוב שהיה איש חסד וגדול בתורה עניו וראו עליו קדושה מיוחדת. זכותו יגן עלינו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture