הקונגרס האמריקני להולנד: הפסיקו לפגוע בדמוקרטיה, ואַפשרו השחיטה

בהשתדלות נשיא 'ועידת רבני אירופה' הודיעו חברי הקונגרס האמריקני לנשיא הסנאט בהולנד: 'אנו מודאגים מהחקיקה הזו; חרם שכזה יגביל ויפגע בחופש הדת ברחבי הולנד ויעמיד בספק את ערכי הדמוקרטיה וחופש הדת אשר כה יקרים לאומה שלנו ושלכם כאחד' • בעקבות מכתבם הודיעה המפלגה הסוציאליסטית שחבריה, מהווים רוב בבית העליון, לא יתמכו החוק

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

התגייסות בלתי צפויה: חברי הקונגרס האמריקני נלחמים עבור המשך קיום זכות השחיטה היהודית, בשם ערכי חופש הדת והשוויון.

"במקרה שהפרלמנט ההולנדי יחוקק חוק האוסר שחיטה, הוא למעשה יוציא את עצמו מהמוסכמה המקובלת בקהילה הבינלאומית הפוטרת את השחיטה הריטואלית (הדתית) מהתקנות למען זכויות החיות", כך הודיעו 10 חברי קונגרס אמריקניים לנשיא הסנט בהולנד לקראת הדיון בעניין היום (יום ד') בבית העליון של הסנט. במכתב ששיגרו חברי הקונגרס לנשיא הסנאט בהולנד מר גודפרידוס דה גראף הם מביעים את חרדתם נוכח החוק נגד השחיטה הכשרה שאושר בבית התחתון של הסנאט בהאג. "כידידים קרובים של הולנד וכתומכים בערכים הדמוקרטיים המשותפים של חירות הדת, תקוותנו כי הסנאט ההולנדי לא ייתן ידו לחוק זה אשר מכוון לפגוע במיעוטים דתיים ויגביל את יכולתם לקיים אחר מצוות דתם" כתבו העשרה:  טרנט פראנקס. אליסון י. שוורץ. הוורד ל. ברמן. קית' אליסון. סטיוו רוטמן. הית' שולר. טד דויטש. שלי ברקלי. קרולין ב. מלוניו והנרי וקסמן.

חברי הקונגרס התגייסו לבלימת החוק נגד השחיטה הכשרה  לאחר שנועדו עם נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א בארה"ב. עד עתה שיגרו כבר 12 חברי קונגרס אמריקנים מכתב לנשיא הסנאט בהולנד. בעקבות מכתבם הודיעה המפלגה הסוציאליסטית כי חבריה, שהם הרוב בבית העליון, לא יתמכו בהצעת החוק, ולפיכך צפוי כי הבית העליון ידחה את ההצעה.

במכתבם לנשיא הסנאט מוסיפים חברי הקונגרס כי "ארה"ב והולנד מיחסים חשיבות רבה לערכי העל של חופש הביטוי, המחשבה, המצפון והדת – אשר מהווים חלק מהצהרת זכויות האדם האוניברסאלית והאמנה האירופאית של זכויות האדם. המסורת האמריקנית של חופש הדת שאבה את כוחה ממתיישבים הולנדיים בהולנד החדשה, אשר שיגרו את עצומת 'פלושינג רמונסטראנס' הידועה בשנת 1657, ובה ביקשו כי "חוקי אהבה, שלום וחירות" יורחבו להכליל את כלל הדתות למיניהן. ערכים אלו הם הסיבה לכך שהולנד היווה, במשך דורות רבים, מקום מקלט לפליטים שחיפשו נואשות חירות וזכויות אדם. אנו גאים בערכים משותפים אלה, אשר מייחדים את מדינותינו כדמוקרטיות אמיתיות".

עוד כותבים חברי הקונגרס לנשיא כי לחוק זה תהיינה השלכות ישירות על כמיליון המוסלמים ו-50,000 היהודים הגרים בהולנד. "אנו מודאגים מחקיקה מתקרבת בסנאט ההולנדי בעניין איסור השחיטה הריטואלית. חרם על שחיטה יגביל ויפגע בחופש הדת ברחבי הולנד ויעמיד בספק באופן חד משמעי את ערכי הדמוקרטיה וחופש הדת אשר כה יקרים לאומה שלנו ושלכם כאחד. אנו מבינים כי המפלגה למען החיות הציעה חוק זה מתוך דאגה כי שחיטה ללא הרדמה מקדימה פוגעת בשלום החיות. בארה"ב, האגודה ההומאנית מאמינה כי שחיטה דתית, כאשר היא מתבצעת כראוי, הינה הומאנית לא פחות מאשר שיטות קונבנציונאליות של שחיטה לאחר הרדמה מקדימה, והינה מותרת בחוק. אנו מאמינים כי הבענו את עמדתנו בעניין זה וברשות המחוקקת מצאנו מקום מאוזן לדאגתנו למען חופש הדת וזכויות החיות. תקוותנו כי תוכלו גם אתם להגיע לפשרה דומה.

"למרות שזו וודאי אינה הכוונה, ההגבלה על מזון זמין המקובל מבחינה דתית למוסלמים וליהודים מהווה הפרה בוטה של הזכות הבסיסית של חירות הדת לכל הדתות באשר הן בהולנד, כפי שמחויב ע"פ סעיף 18 של ה- ICCPR, שאושר ב-11 לדצמבר בשנת 1978. הטלת חרם על שחיטה כשרה וחלאל תפר את הסעיף הנ"ל, אשר מקנה ליהודים ולמוסלמים הזכות "להפגין את דתם ואמונתם בשמירה על קיום מצוותיהם". התערבות זו אינה מצדיקה את עצמה מכיוון שהשחיטה המדוברת אינה מסכנת את "שלום הציבור, מפרה את הסדר הציבורי, או פוגעת בערכים או בזכויות הבסיסיות והחירויות של אחרים", ע"פ סעיף 18.

"כאשר במדינת אוסטריה עמדו בפני החלטה דומה, בית המחוקקים האוסטרי הגדירה סדר ציבורי כ"אספקות חוקיות החיוניות לתפקוד של חיים משותפים בתוך מדינה". לפיכך, בית המחוקקים קבע כי "רווחת החיות אינה מצדיקה חרם על מסורת בת אלפי שנים, אשר מנסה להפחית את כאבי החיות וסבלן ולמנוע פגיעה בחיה בעת ביצוע השחיטה". במידה והפרלמנט ההולנדי יחוקק חוק האוסר שחיטה, הוא למעשה יוציא את עצמו מהמוסכמה המקובלת בקהילה הבינלאומית הפוטרת את השחיטה הריטואלית (הדתית) מהתקנות למען זכויות החיות.

את מכתבם מסיימים חברי הקונגרס בתקוה כי "כידידים קרובים של הולנד וכתומכים בערכים הדמוקרטיים המשותפים של חירות הדת, תקוותנו כי הסנאט ההולנדי לא ייתן ידו לחוק זה אשר מכוון לפגוע במיעוטים דתיים ויגביל את יכולתם לקיים אחר מצוות דתם".

להלן כתב העצומה, כפי שנשלח ליו"ר הסנאט ההולנדי.

מכתב 10 חברי קונגרס לנשיא הסנאט ההולנדי (באדיבות : משה פרידמן - ועידת רבני אירופה)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture