המלחמה על הרבנות: כך ישתלטו בנט וחבריו על המועצות הדתיות

שבוע אחרי תום מועד הרכבת המועצות הדתיות עולה כי המשרד לשירותי דת הרכיב רק 19 מועצות. הדבר יאפשר לשר בנט וסגנו בן דהן למנות ממונים במקום הרכבים ובכך לאפשר מינויים פוליטיים • ראשי רשויות חשפו בוועדת הפנים: הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות • יו"ר הועדה על חוק הגיור שעבר: "מעולם לא זלזלו ופגעו ככה בראשון לציון ואני מקווה שתשלמו מחיר על כך ששמתם איקס על הרבנות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יותר משנה מאז הבחירות לרשויות המקומיות ובדיקה מגלה כי המשרד לשירותי דת סיים את הקמתן של 19 מועצות דתיות בלבד מתוך 132. השאר, טרם הורכבו מחדש וכעת החוק קובע ששר הדתות נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן יוכלו למנות כ-200 ממונים במקום הרכבים נבחרים, דבר שיאפשר מינויים פוליטיים.

הליך הרכבת המועצות הדתיות הוא אחד ההליכים המסובכים ביותר בפוליטיקה הישראלית, אם לא המסובך ביותר. המועצה המקומית ממנה 45% מחברי ההרכב, השר לשירותי דת – 45% והרבנים המקומיים – 10%. לכל אחד מהגורמים ישנה זכות וטו על החלטת השני ובמקרה של אי הסכמה ההחלטה עוברת לידיה של וועדת השרים. בנוסף, ההרכב של המועצה הדתית אמור לשקף את הרכב המועצה המקומית וזו הסיבה לכך שהרכבת מועצות דתיות רבות אינה מסתיימת כלל. לעיתים, מטורפדת הרכבת המועצות כדי למנוע שילוב של חברים רפורמים וקונסרבטיבים.

קרא עוד:

[postim]

החוק קובע כי "השר יחדש את הרכבה של כל מועצה, עד תום שנה מיום בחירת המועצה של הרשות המקומית". הבחירות לרשויות המקומיות נערכו ב-22 באוקטובר 2013 ועד לשבוע שעבר, תום המועד להרכבת המועצות, פורסמו ברשומות רק 19 הרכבים של מועצות דתיות. ב-113 הנותרים המשרד לא הצליח או סיים את הרכבתן. כאמור, על פי החוק בכל מועצה דתית שלא מונתה עד למועד זה יכול השר למנות שני ממונים, אחד בשכר והשני לא.

המשמעות היא שלרשותם של בנט ובן דהן עומדים בזכות אי ההצלחה הזו, 226 מינויים שברבים מהם יוכלו להשתמש לצרכים פוליטיים. בחלק קטן מהמועצות האזוריות נערכו הבחירות רק בדצמבר ולכן יש להם עוד חודשיים להשלמת הרכבת המועצה הדתית.

מועצה דתית בתל אביבהמועצה הדתית בתל אביב. (צילום: Google Street View)

בשל משמעות חמורה זו התכנסה ועדת הפנים של הכנסת ודרשה לדעת כמה הרכבים מונו למועצות הדתיות וכיצד מתכוונים למנות היכן שטרם מונו.

ח"כ רגב: "64 מינויים פוליטיים לבית היהודי"

סגן השר בן דהן השיב: "עד היום מונו 28 הרכבים ובשבוע הקרוב- 10 נוספים. סה"כ ימונו 38. יש לנו 40 ממונים מכהנים שסביר שימשיכו הלאה ו-32 רשויות מקומיות שמסיבות שונות ראש הרשות לא השיב לפניותינו, הם מנותקי קשר".

לשאלת היו"ר ח"כ רגב, השיב כי "לא מונה אף אחד בגין אי הסכמות". רגב השיבה: " 32 רשויות זה 64 מינויים פוליטיים לבית היהודי".

סגן השר בן דהן השיב: "אנחנו ממנים מינויים זמניים כדי שהמועצה תמשיך לתפקד- על פי רוב ראשי המועצות הקיימים, שאנחנו מאריכים את מינוייהם בחודשיים. אין שום מינוי פוליטי שנעשה. אם נראה צורך נאריך בחודשיים נוספים, כדי ששירותי הדת ימשיכו להינתן ברצף". הוא מנה את הסיבות לעיכובים ובהן הליך הרישום הבירוקרטי, ההקפדה על מינוי אישה אחת לפחות במועצה דתית, ראשי רשויות שלא מקדמים את התהליך, אי עמידה בתנאי סף לראשות המועצה הדתית ומחלוקות בין הרבנים המקומיים.

ראשי ערים חשפו את הלחצים שמופעלים למינוי נציגי 'הבית היהודי':

ראש העיר קדימה צורן, שביט מס: "למרות שהעברנו רשימה מוסכמת שעונה לכל הקריטריונים, בחר המשרד להתעלם ממנה ושלח לנו רשימה של מועמדים מוצעים מטעמם, שלפחות שישה מהם הם נציגים מובהקים של הבית היהודי.

ראש עיריית קרית גת, אבירם דהרי: הכנו רשימות מוסכמות ואפילו הבנו שצריך את נציגי הבית היהודי ועל אף שלא מגיע להם – שמנו שלושה. ההרכב לא אושר. יועץ סגן השר, הרצל יחזקאל, הבהיר כי ההרכב אושר לפני שבוע, לאחר שהסתיימה המחלוקת בין שני הרבנים בעיר".

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן: פעלתי לפי הנחיות המשרד אחת לאחת וההרכב לא אושר. נציג השר שולח לי שמות מרשימת הבית היהודי, במקום חברי סיעות אחרות כדי שיהיה להם רוב, וכותב לי: "אם תמנה זאת, נאשר את ההרכב".

ראש עיריית בת ים בפועל יוסי בכר: העברנו לפני כחודשיים את הרשימה ולא נעשה דבר. מינו בלא היוועצות עמנו ממונה זמני ואין שום הידברות אתנו. הממונה, שהאריכו את מינויו, לא מקובל עלינו. יועץ סגן השר הרצל יחזקאל שעסק בבת ים: שום הליך בירוקרטי הכי בסיסי, קרי שאלונים, הם לא מילאו. סיימו ההליכים ואז נוכל להתקדם. בכר: פיטרו אב לחמישה והכניסו מישהו מהבית היהודי כי פתאום הוא לא מתאים. יש התעלמות מוחלטת מאתנו".

עמרם דהן חבר מליאת המועצה מהישוב אביבים: "אחרי שהמליאה אישרה את ההרכב, נציג סגן השר אמר שאם נכניס נציג מהמפלגה הכל יהיה בסדר"

המועצה הדתית בירושלים - מפות גוגלהמועצה הדתית בירושלים. (צילום: Google Street View)

הח"כים הצטרפו למתקפה: "הבית היהודי שודד בלי בושה"

ח"כ דוד אזולאי: ראשי הערים הציגו דוגמאות למה שקורה עם הרכבי המועצות הדתיות. יש לדרוש מרה"מ לכנס את ועדת השרים בדחיפות. לאחרונה יצא חוזר שהשנה לא יהיו שיפוצים למקוואות ובתי כנסת אבל 60 מלש"ח למחשוב יש. זה מריח לא טוב".

ח"כ יעקב אשר אמר כי "הליכוד, שמואשם תמיד בג'ובים עוד לא עשה 10% ממה שהחברים פה עושים תחת מעטה המקצוענות. הבית היהודי פשוט שודד בלי בושה. ממנים אנשים רק עם זהות פוליטית ברורה. זה בית חרושת לג'ובים. אתם מושחתים אבל מקצוענים".

יועץ השר, יחזקאל הרצל ניסה לגלגל את האשמה ואמר כי נוצר רושם מוטעה של פוליטיזציה מכיון שב-15 השנים האחרונות הייתה במשרד מפלגה אחרת. סגן השר קיבל החלטה אמיצה להאריך את כהונת ראשי המועצות הדתיות ללא קשר מפלגתי, כדי למצות את ההליך הדמוקרטי. ביחס למועצת שלומי- לא סיפרת את הבעיות עם הרב המקומי. לא נעשה שם שום עוול. מי שמסבך את נושא ההרכבים הם ראשי הערים. אך לדבריו התפרץ ראש מועצת קרית עקרון, חובב צברי שצעק לעברו: "אתה לא מדבר אמת. אתה חרטטן. זה ביזיון".

סגן השר בן דהן הצטדק: "אף ראש רשות לא הראה מינוי פוליטי אחד שנעשה על ידי. לא היה כל מינוי כזה". ראש מועצת עקרון השיב בציניות מהולה: "אתה נקי, זה נעשה על ידי עוזריך".

"יש למעלה מ-40 ראשי מועצות דתיות שמונו לפני ולצערי לא קצבו את כהונתם ונבחנת האפשרות למנגנון שיקצוב". ועדת השרים אינה מתכנסת כי היו"ר שלה, ראש הממשלה, לא רוצה לכנסה". הוא הדגיש, כי "הבנות אינן וטו. הבעיה היא שראשי ערים חושבים שהם מטילים עליי וטו".

הועדה תהדק פיקוח "לא תמנו עוד חודשיים 200 איש מהבית היהודי"

היו"ר, ח"כ רגב סיכמה: "מועצות דתיות אינן עסק פרטי של אף אחד. יש פה ריח לא טוב. לא תיתכן התנייה של מינוי בשייכות לבית היהודי. צריך להגיע למצב שכל ההרכבים יאושרו בדיוק כמו הוועדות הקרואות. היא הביעה חשש ממינויים פוליטיים של הבית היהודי בתום ההארכה של החודשיים ואמרה כי תבדוק הארכה בחקיקה, בחצי שנה נוספת. "לא יהיו מינויים בחטף ובגניבה, ללא הסכמת ראשי הרשויות. אתם תפוקחו בעניין המינויים ולא תמנו עוד חודשיים 200 איש מהבית היהודי".

רגב הוסיפה כי תפנה לרה"מ ליועמ"ש ולחברי ועדת השרים על אי כינוסה של ועדת השרים ודרשה לקבל את פירוט המצב בכל הרשויות.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture