"רוסיה זה כאן": הצעת חוק חדשה של ח"כ קיש מעוררת זעם באופוזיציה

הצעת החוק מבקשת לאסור על חברי הכנסת להגיש עתירות לבג"ץ. באופוזיציה מאשימים כי נתניהו עומד מאחורי היוזמה במטרה לבצר עוד יותר את שלטונו. "ביבי למד דבר או שניים מביקוריו התכופים אצל פוטין"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סערה בכנסת בעקבות הצעת חוק חדשה אותה הגיש ח"כ יואב קיש מהליכוד: הצעת החוק מבקשת למנוע מחברי הכנסת להגיש עתירות לבג"ץ.

לטענת ח"כ קיש מה שעומד מאחורי ההצעה הוא עיקרון הפרדת הרשויות. "בהשתתפותם בדיונים ובהצבעות בכנסת שותפים הח"כים לאישור חוקים ותקנות ולקבלת החלטות. משקיבלה הכנסת החלטה, על הח"כים לכבדה, גם אם לא תמכו בה. מטרתה של הצעת החוק למנוע מח"כים או ממפלגה המיוצגת בכנסת, שאינם מקבלים את הכרעת הכנסת, לנסות להפכה באמצעות הגשת עתירה. בהגשת עתירה כזו יש משום הפרה של עקרון הפרדת הרשויות והפגנה של חוסר כבוד כלפי הרשות המחוקקת והחלטותיה", נאמר בדברי ההסבר להצעה.

אלא שבאופוזיציה מסרבים לקבל את ההסבר של ח"כ קיש וחושדים כי הצעת החוק מהוה עוד ניסיון של נתניהו לבצר את המשך שלטונו. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה: "פוטין זה כאן. ביבי למד דבר או שניים מביקוריו התכופים אצל פוטין, הרי מדובר בהצעה של שלטון שמנסה להשתיק כל ביקורת, שלטון שלא רוצה הפרעות. בג"ץ הנו כלי נוסף וחשוב המסייע לחברי הכנסת להגן על המיעוטים והחלשים במדינה. זה כבר לא משעשע ולא עוד אנקדוטה, זה כבר לא נקודתי, זה הנהגת משטר אימה."

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה בחריפות להצעה וקראה לשר האוצר להשתמש בזכות הוטו שלו על פגיעה בבית המשפט העליון. "יש למנוע את החוק הפרוע, הבלתי שוויוני והבלתי חוקתי החדש מבית מדרשו של הליכוד", דברי יחימוביץ'.

היא הוסיפה כי "הפגיעה היא בחברי הכנסת, אך יותר מכך, זהו עוד ניסיון לערער את מעמדו של בג"צ. אין ספק שהחוק הוא בהשראתו של נתניהו, אך על מציעו, ח"כ יואב קיש, לזכור כי הוא עומד בראשות ועדת הכנסת שתפקידה לדאוג להעצמת הכנסת וחבריה, ולא לקעקע את זכויותיהם".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג הגיב: "זכות העמידה בפני בג"צ קיימת לחכים כבר עשרות שנים. הניסיון לפגוע בה הוא אקדח שנתניהו מצמיד לרקה של מערכות האכיפה והמשפט ומקרב את ישראל לקיצו של האיזון הדמוקרטי העדין הקיים בחברה הישראלית".

יו״ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי אמרה: ״כנראה שח"כ קיש קרא את ספר האזרחות של בנט ולכן הוא מתבלבל במושג דמוקרטיה. הניסיון להגביל את חירויות חברות וחברי הכנסת היא עוד ביטוי לרוח המפקד לפיה כל ניסיון לשמור על הדמוקרטיה מתפרש כניסיון להפיכה. זכות העתירה לבג״ץ היא זכות חוקתית שיש לח״כ כמו לכל אזרחיות ואזרחי ישראל. היום מגבילים את הח"כים מלעתור לבג"צ, מחר זה יהיה נגד כל שאר הציבור. אנחנו נאבק ביוזמה החמורה הזאת בכל הכח".

ח"כ ציפי לבני התייחסה ליוזמה למניעת ח"כים לעתור לבג"ץ ואמרה: "היזמה החדשה של נתניהו, באמצעות קיש, למנוע מח״כים וגופים מפלגתיים עתירות היא חלק מניסיון השתלטות הימין הקיצוני על הדמוקרטיה, בית המשפט וכל חלקה טובה. המלחמה על הדמוקרטיה היא לא עניין תאורטי – היא כאן ועכשיו".

ואילו ח"כ איילת נחמיאס האשימה: "פוטין זה כאן. ביבי למד דבר או שניים מביקוריו התכופים אצל פוטין, הרי מדובר בהצעה של שלטון שמנסה להשתיק כל ביקורת, שלטון שלא רוצה הפרעות. בג"ץ הנו כלי נוסף וחשוב המסייע לחברי הכנסת להגן על המיעוטים והחלשים במדינה. זה כבר לא משעשע ולא עוד אנקדוטה, זה כבר לא נקודתי, זה הנהגת משטר אימה

גם בקואליציה נרשמת התנגדות להצעה. ח"כ רועי פולקמן 'כולנו' תקף את ההצעה בחריפות ואמר: "יו"ר וועדת הכנסת צריך להפנים שהכנסת אינה מרכז הליכוד…חלק מהמהלכים לפגוע בעת האחרונה בבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל דרך החלשת בתי המשפט והחלשת הכנסת – לא יצליחו. לא ראוי שדווקא יו״ר ועדת הכנסת מקדם מהלך שמגביל את עצמאותם של חברי הכנסת.

רק לפני שבועות ספורים אני, יחד עם חברי כנסת נוספים, הגשנו עתירה לבג״צ למניעת עזיבתו של התאגיד הציבורי את ירושלים – ההליך הזה הוא כלי בסיסי ולגיטימי בהתנהלות הדמוקרטית וחלק מאג׳נדה ברורה של סיעת ׳כולנו׳ לחיזוק הממלכתיות והערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture