התגובות לדו"ח: שקד משבחת את בנט, באופוזיציה דורשים ועדת חקירה

הפוליטיקאים, כצפוי, מיהרו להגיב לדו"ח המבקר • שרת המשפטים: "בנט גילה מנהיגות בטחונית והציג בפני הקבינט בפרוטרוט את איום המנהרות" • לפיד: "נתניהו צריך לתחקר את כשליו כדי שנגיע טובים יותר למערכה הבאה" • ויש מי שדורש הקמת ועדת חקירה ממלכתית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במערכת הפוליטית מגיבים לדו"ח המקר: "דו״ח המבקר קובע שבנט גילה מנהיגות בטחונית, הציג בפני הקבינט בפרוטרוט את איום המנהרות , דרש לטפל בהם ובכך למנוע טרור אסטרטגי נגד ישראל", מסרה שרת המשפטים, אילת שקד.

ח"כ עפר שלח: "דוח המבקר מוכיח חד משמעית את מה שאני טוען מאז מבצע צוק איתן: בנימין נתניהו, שהגדיר את המנהרות כאיום אסטרטגי, לא עשה דבר ממה שמתחייב מתפקידו כרוהמ: לא קבע מדיניות, לא הורה לצה"ל להיערך ולא וידא שהצבא מוכן למשימה אליה שלח אותו. המחדל הזה עלה לישראל במלחמה של 51 ימים, עם הישגים מפוקפקים ואבידות מיותרות".

ח"כ ציפי לבני: "מה שהיה חסר במבצע – הוא דיון אסטרטגי ביעדי המבצע והחלופות המדיניות, שלא הוצגו לקבינט. המבקר מעיר לנתניהו ובצדק – על כך ש"פסל את החלופה המדינית מראש ולא הביא אותה לדיון והכרעה בקבינט". נתניהו פסל מראש את החלופה המדינית שלבני הציגה בתמיכה בינלאומית – נצחון מדיני של החלטת מועצת ביטחון של העולם נגד החמאס, של שיקום תמורת פירוז.

אזרחי ישראל צריכים להבין שנדרש מהפך חשיבתי. במקום סיסמאות שרק פוגעות בצה״ל ובכושר ההרתעה – קביעת יעדים אסטרטגיים ומהלכים מדיניים לסיומו. אחריות במקום פופוליזם. לשם כך דרושה מנהיגות. מנהיגות שמבינה שניצחון וביטחון משמעותו שילוב של צבאי ומדיני. במקום מתקפות על המבקר – הממשלה צריכה לפעול ליישום הדוח. ישראל חייבת אסטרטגיה עכשיו – מה ההישג הנדרש צבאית ומדינית ומה נקודת היציאה במבצעים עתידיים, לגבי עזה ובכלל. כך פעלתי במהלך המבצע – בשקט בלי הדלפות ובלי ביקורת מתוקשרת. צה״ל, חייליו ומפקדיו חשובים יותר מזה לכולנו".

ח"כ האלוף (במיל') איל בן ראובן (מחנ"צ): "ראוי שראש הממשלה יעסוק בתיקון הליקויים ולא במתקפות לעבר המבקר. הדו"ח מצביע על כשלים הן בעבודת הדרג המדיני, הן בצה"ל והן בקשר שביניהם. ליקויים קשים בתהליכי חשיבה אסטרטגית, בקביעת "מה רוצים להשיג", ובהכוונה נכונה של המערכות הביטחוניות להשגת יעדים אלה."

"מודיעין חשוב הוסתר מהשרים; נתניהו התייחס לקבינט כחותמת גומי"

ח"כ חילק בר: "טוב וחשוב שמבקר המדינה פירסם דו"ח מעמיק בנושא, זה בוודאי לא פוגע בצה"ל ולא גורע מהגיבוי שניתן לו. כשמדובר בביטחון ישראל ובחיילינו יש צורך וחובה להסיק מסקנות, להפיק לקחים, ללמוד ולהתכונן למערכה הבאה, אם וכאשר חלילה תגיע. חייבים להפסיק לעשות פוליטיקה זולה בקבינט, לא בזמן מלחמה ובטח לא על גבם של תושבי עזה. אותם לא מעניינים חילופי ההאשמות בין הצבא לדרג המדיני- הם רוצים, ובצדק, שקט, ביטחון ופתרון ארוך טווח. לממשלת ישראל אין ולא הייתה אסטרטגיה בנוגע לעזה או אסטרטגיה מדינית בכלל. הממשלה בזמן צוק איתן התעלמה מפתרונות מדיניים שיכלו למנוע את המלחמה או לקצר אותה"

ח"כ יואל חסון: "ראש הממשלה מנסה לפגוע בסמכות וביכולת התפקוד של המבקר – האיש והמוסד הממלכתי כאחד, שומר הסף של הדמוקרטיה הישראלית.
זהו ניסיון ברוטלי שכל מי שישראל חשובה לו חייב להתקומם נגדו ונגד הרוח האלימה שנושבת מלשכת נתניהו. מהיכרותי עם משרד מבקר המדינה, מדובר באנשי מקצוע רציניים שאין מקום להטיל דופי במניעיהם ובמקצועיותם.
ראש הממשלה חייב לציבור תשובות על התנהלותו הכושלת וחסרת האחריות, ולא להפנות את ההאשמות למבקר. האינטרס הלאומי והציבורי הוא הפקת לקחים מהדו"ח. כל דבר אחר יוביל לכישלון הפעולה הצבאית הבא, ויעלה בעוד חיי אדם".

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט בסיור בעוטף עזה: "צוק איתן הוא תמרור אזהרה. אנו עלולים לעמוד בעתיד בפני אתגרים מבצעיים חמורים בהרבה, בצפון ובדרום, כתוצאה מהתקדמות האויב ומאי הסכמתו לקבל את קיומנו בחבל הארץ הזה. נפיק לקחים בתוך המערכת הצבאית והביטחונית, בפעולת הקבינט ובחיבור בין השניים. נפעל בכוחות משותפים למען ביטחונם של אזרחי ישראל".

המבקר: "הליקויים בקבינט משמעותיים, תתמקדו בהפקת לקחים"

יו״ר יחד אלי ישי: "שימשתי כחבר קבינט שנים רבות, ובתקופת צוק איתן כיהנתי כחבר בוועדת חוץ וביטחון וכיו״ר הועדה למוכנות העורף. מתוקף תפקידי שוחחתי במהלך המבצע רבות עם חברים בקבינט. התחושה שלי היתה שהאגו, הוא המנהל את חדר המצב. לצערי הדו״ח מציג תמונה המאששת זאת. אני סבור שסנקציה חמורה על הדלפה מהקבינט תסייע בצמצום התחרות על הרווח האלקטורלי הצפוי ממילוי תפקידו של חבר קבינט. געגועי למנהיגים שניהלו מבצעים ומלחמות כאשר רק שנים לאחר מכן נחשפה מעורבותם – וגם זה לא תמיד, כשאך טובת מדינת ישראל לנגד עיניהם".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד: "הדו"ח קובע במפורש שמדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן. הוא מוכיח ללא עוררין שראש הממשלה ידע על איום המנהרות האסטרטגי, לא הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית, לא עדכן את הקבינט, ולא אמר את האמת לציבור. אם ראש הממשלה באמת רוצה לתת גיבוי לצה"ל, עליו לנהוג כמו צה"ל – לתחקר את כשליו ביושר ובאומץ כדי שנגיע טובים יותר למערכה הבאה מה שראש הממשלה ושריו צריכים לעשות מחר בבוקר זה לא לנסות להסיר מעליהם אחריות, אלא להפיק את הלקחים מתוך הדו"ח. אנחנו חייבים את זה למשפחות השכולות, לתושבי עוטף עזה ולחיילי צה"ל".

חברי הכנסת סתיו שפיר ועומר בר לב קוראים להקים ועדת חקירה ממלכתית למחדלי צוק איתן. "מי שהובילו את המערכת למחדלים הבטחוניים החריפים שנחשפו בדוח חייבים לשאת באחריות", מסרה ח"כ שפיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture