על סף מלחמה? מאחורי הקלעים של ההתרחשות החריגה הלילה

תקיפות ישראליות בעומק השטח הסורי הפכו לענין שבשגרה, אז מה מייחד את זו שהתבצעה הלילה? מה מלמדת התגובה הסורית החריגה? איך היא קשורה לרוסיה? והאם קיים סיכוי ממשי להתלקחות צבאית מול צבא אסד? • פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תקיפות ישראליות בשטח סוריה הפכו לענין שהוא כמעט בשגרה. מידי מספר ימים או שבועות מדווחים כלי התקשורת "מפי מקורות זרים" על מטוסים שתקפו יעדים בשטח סוריה ושבו בשלום. אבל הלילה זה היה שונה, שונה מאוד אפילו. בעיקר במובן של התגובה הסורית ולקיחת האחריות הרשמית מצד ישראל.

"מידע מודיעיני מדויק מאפשר תקיפה של משלוח טילים כבדים ומדויקים – ואסד שצובר ביטחון בשל המעורבות הרוסית, מקבל החלטה לשגר טילי SA5 לעבר המטוסים. מערך הטילים נגד טילים של חיל האוויר מזהה את השיגורים ומפעיל לעברם מיירט – טיל "חץ"", מתאר הפרשן הצבאי רוני דניאל בטור שהוא מפרסם בחדשות 2..

להערכתו, "אלמלא השיגורים לעבר המטוסים, גם זה היה לילה שהיה מסתיים בשקט עם פרסומים בכל מיני מקומות על "תקיפה של חיל האוויר". היה ברור שבאיזשהו שלב מדיניות הפעלת הכוח של צה"ל תוך שמירה על עמימות ואי-הודאה במעשה תישבר מתישהו, וזה קרה אמש: אין זו פעם ראשונה שטילים משוגרים לעבר מטוסי חיל האוויר, שפרופיל הטיסה והפעולה שלהם משאיר אותם רחוקים והם אינם נחשפים לסיכונים של ממש.

ישראל הכריזה על מדיניות של מניעת הגעת נשק מתקדם לידי חיזבאללה, בתחום טילי קרקע-קרקע, טילים נגד מטוסים וטילי חוף-ים. ברוח הגישה הזו פעלו מטוסי חיל האוויר, לא בפעם הראשונה, אבל הכל עדיין תחת העמימות המדוברת".

דניאל מוסיף: "שאלת השאלות אם כן תהיה מכאן ואילך: מה יקרה בפעם הבאה שהמודיעין יחשוף וחיל האוויר יתקוף. אם סוריה נוטשת את מרחב העמימות ומגיבה בירי טילים לעבר המטוסים, זה יכול להיות פתח להתחממות – על אף שאסד, הרוסים וכל גורמי הכוח האחרים בסוריה ממש לא מעוניינים בהתחממות גם מול ישראל".

"תשובה לשאלה הזו תינתן כנראה רק אם תהיה תקיפה נוספת באחד הימים, ואז נדע אם אנחנו על סיפה של תקופה אחרת בהתמודדות של צה"ל מול משלוחי הנשק שבאים מאירן לסוריה ולחיזבאללה שבלבנון. מבחינתה של ישראל, דילול או פגיעה בכלי נשק כאלה זה הכרח, ולא נראה שישראל תשנה את מדיניותה בנושא זה בקרוב", הוא מעריך.

בתמונה: חלק מהטיל שיורט בשטח ירדן, הלילה
2354256-5

הפרשן הצבאי רון בן ישי מרחיב בנושא היעד שהותקף: "ניתן להעריך כי נשק אסטרטגי שחיזבאללה ניסה להעביר הוא שהותקף הלילה על ידי מטוסי חיל האוויר בשטח סוריה. בצפון סוריה נמצא מפעל SERC ליד העיירה א-ספירה, מדרום-מזרח לחלב, שהיה בידי דאעש ונכבש מחדש. שם מייצרים את טילי סקאד-D שהטווח שלהם הוא 700 ק"מ. ייתכן שזו הייתה מטרת תקיפת צה"ל – פגיעה בטילים ארוכי טווח. יש נטייה לאיראנים וגם לחיזבאללה לקבל את הנשק מייצור סורי, בין אם מדובר בסקאדים או בטילי פתח 110".

בטור באתר YNET מוסיף בן ישי: "התגובה הסורית הייתה כשהמטוסים כבר היו בשטח ישראל, ולראשונה באמצעות SA-5 – טיל נגד מטוסים רוסי שלאחרונה קיבלו הסורים את הדגם העדכני שלו. יתרונו הגדול הוא האפשרות ליירט בגבהים ובטווחים של מאות קילומטרים, אך הוא אינו חדיש כמו ה-S-400 או ה-S-300. עקב העובדה שזהו טיל גדול יחסית, סוללת חץ היא שיירטה אותו. בפעם הקודמת שבוצע ירי נ"מ לעבר מטוסי חיל האוויר, בספטמבר 2006, זה לא היה באמצעות SA-5.

ירי ה-SA-5 הוא שינוי מדיניות מצד המשטר הסורי. נשיא סוריה בשאר אסד מרגיש ביטחון בגיבוי הנוכחות הצבאית הרוסית, הניצחון בחלב והנשק האסטרטגי המעודכן שסופק לו – והתגובה קשורה כנראה גם לכך שהותקף נכס שחשוב לו. אסד מרגיש על הסוס, וגם יודע שישראל לא תשתולל בתגובה, לנוכח הימצאות הכוחות הרוסיים, גם בסמוך למקום שכנראה הותקף".

לדבריו, "שיגור הטילים הללו, שנעשה כשמטוסי ישראל כבר רחוקים משטח סוריה, מבשר רעות ומעיד על עלייה בנפיצות ובמתיחות. למעשה, שיגור כזה לאחר תקיפה בתוך שטח סוריה עלול להוביל לכך שכל התנגשות תתפתח למלחמה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ה' ירחם
תפילות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture