ליברמן מאיים: במבצע הבא, לא נשאיר בעזה אבן על אבן

זוכרים את ההבטחה לחיסול הנייה תוך 48 שעות? שר הביטחון מציע להמתין בסבלנות עד לסיום הקדנציה. "כשנכנסתי למשרד הביטחון אמרתי שאנחנו הולכים על דפוס אחר של תגובה. על כל ירי תהיה תגובה עוצמתית", מספר ליברמן. "הכדור נמצא במגרש שלהם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הביטחון מצהיר כי מאז שנכנס לתפקיד שר הביטחון חל שינוי במדיניות הישראלית בכל הנוגע לגבולות הנפיצים. "כשנכנסתי למשרד הביטחון אמרתי שאנחנו הולכים על דפוס אחר של תגובה", הוא אומר. "אין לנו שום כוונה ליזום מהלך או ליזום פעולה בדרום או בצפון, אבל אין לי שום כוונה לקבל פרובוקציות או טפטופים. על כל ירי תהיה תגובה עוצמתית".

את הדברים אמר בראיון לידיעות אחרונות, שם ענה לשאלה האם המדיניות לא התחילה עוד בימי קודמו בתפקיד, בוגי יעלון. "לא. לא הייתה תגובה עוצמתית. כל הזמן נכנסו לפינג־פונג. יש שינוי מהותי וזה עובד יפה. אם אני לוקח את המחצית השנייה של 2016 – זו החצי שנה הכי שקטה שהייתה ברצועת עזה מאז 1967".

"תושבי עזה לא סובלים בגלל ישראל אלא בגלל מדיניות של חמאס. נסוגנו מרצועת עזה עד המילימטר האחרון. פינינו את כל היישובים. אני חושב שמהלך ההתנתקות היה מטורף. אריק שרון אמר לי לפני שהוא פיטר אותי מהממשלה: 'עזה עוד תהיה סינגפור של המזרח התיכון'. ומה עושה חמאס היום? לוקח מיסים מתושבי עזה ובמקום להשקיע את זה בתחנות חשמל, מים, תשתיות, הוא משקיע במנהרות ורקטות. בעשר השנים האלה הם השקיעו בזה מיליארד דולר. אם הם לא יוותרו על רקטות ומנהרות, זו תהיה בעיה של תושבי עזה. שייקחו את גורלם בידם".

לדבריו, "חמאס מגלגל את זה עלינו ולא אכפת לו שיהיה משבר הומניטרי. אנחנו לא רוצים לגרום למשבר הומניטרי, אבל לא ניקח כסף שלנו ונשקיע אצלם במתקני חשמל ומים. לכן אני מתנגד בתוקף להקמת נמל ימי בעזה. זה מה שהם בדיוק רוצים: להסיר את המצור ולקבל נמל שלא תהיה לנו שליטה עליו. אם חמאס יוותר על מנהרות ורקטות, אני אדאג לבנות שם גם אזור תעשייה במעבר ארז, וגם נמל".

עיניו של שר הביטחון נשואות לקיץ המתקרב. נכון שרצועת עזה אינה מהווה איום אסטרטגי בהשוואה לחזית הצפונית, אבל שם הכל נפיץ יותר. כל טפטוף קסאמים או תגובה עוצמתית יכולים להביא להסלמה. ביולי אמורות להתחיל העבודות להקמת המכשול בגבול רצועת עזה נגד המנהרות, ולא מן הנמנע שחמאס יפעל למנוע את הקמת המכשול שיטפרד את הנשק הכי אפקטיבי שלו. "הכדור נמצא במגרש שלהם", אומר שר הביטחון. "ירצו מלחמה – הם יצטערו. זה לא יהיה חזרה לימי 'צוק איתן'. נגייס את כל הצבא ונלך בכל הכוח. לא נסתפק בירי מנגד או בתמרון ליד הגבול".

כשאר העירו עיתונאי ידיעות אחרונות כי למערכה כזאת יהיה מחיר כבד, שר הביטחון קצת מאבד את הסבלנות. "תקשיבו, אין עניין של מחיר", הוא חותך. "מדינה לא יכולה להרשות לעצמה כל שנתיים לצאת למבצע. יהיה משהו אחר לגמרי, גם בעוצמות האש וגם ביכולת שלנו לפגוע ברמה הרבה יותר גבוהה. חייבים להגיע למצב שצד שכופה עלינו מלחמה – יבין שזה לא משתלם לו. אסור למצמץ. לא נשאיר אבן על אבן".

זה מחזיר אותנו להבטחת הבחירות של נתניהו ושלך כבר מ־2009: "למוטט את שלטון החמאס". זה לא עבד אז – למה שנאמין לכם עכשיו?, נשאל ליברמן. "אנשים רואים איך צה"ל פועל בעשרת החודשים האחרונים גם בצפון וגם בדרום. המשוואה הזאת מובנת לכולם ואני מקווה שזה מובן בעיקר בצד השני". על השאלה כי נראה שמפריע לך שמזכירים לך מחדש את 48 השעות לחיסול הנייה, אמר שר הביטחון: "לא מפריע לי שום דבר. שידברו איתי בסוף הקדנציה שלי במשרד".

אז שר הביטחון לא מתכנן ליזום פעולה בדרום, אבל כמו שזה נשמע, תוכנית המגירה למערכה רביעית ברצועת עזה רחוקה מאוד מהמדיניות המועדפת על ראש הממשלה, שנחשב שמרן ומתון בניהול מבצעים צבאיים. על תוצאות המבצעים הקודמים ליברמן מתח ביקורת, בסגנון משתנה. האם התכנונים שלו לסיבוב הבא, כשיגיע, מקובלים על נתניהו? "אני לא אומר מבצעים כושלים", ממתן ליברמן. "שלושת המבצעים שכבר ניהלנו צריכים להביא אותנו למסקנה שאי־אפשר לעשות פעם רביעית מאותו הדבר. זה חייב להיות בעוצמות ובווליום אחר לגמרי. גם ראש הממשלה וגם המטכ"ל מבינים את זה. צה"ל מוכן הרבה יותר טוב מפעם בכל הרמות".

מה יהיה בקיץ? ליברמן מעריך ופונה לחמאס: "אני מקווה שיהיה שקט ובטוח. המדיניות שלנו מבוססת על חזון, אחריות ונחישות. אין לנו שום עניין ליזום. אנחנו לא רוצים לכבוש את עזה ולא להקים שם יישובים. רק רוצים שיעזבו אותנו בשקט. לא נחפש הרפתקאות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture