ישיבת קבינט מתוחה: הבנייה בקלקיליה תוקפא עד תדרוך המל"ל

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט שלא לקדם את התכנית עד לדיון נוסף במדיניות הבנייה הכללית לפלסטינים, שיתקיים בעוד כעשרה ימים. ארדן טען: "מחר הקבינט ייתן את כל שטחי C?" בנט בירך על הקפאת התכנית: "הייתה הופכת את החיים של כפר סבא לגיהנום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקבינט המדיני-ביטחוני ערך הלילה דיון ב"תכנית קלקיליה", והחליט שלא לקדם התכנית להרחבת הבנייה בעיר הפלסטינית עד לדיון מחודש שיתקיים בעוד עשרה ימים בנוגע למדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותכניות מתאר לבנייה בשטחי C. עד כינוס הישיבה הנוספת, שרי הקבינט יעברו סקירות מיוחדות מטעם המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ומשרד הביטחון.

לדברי גורם שנכח בישיבה, היא התנהלה באווירה "מתוחה", לאור ההתנגשות בין שרי הימין המבקשים לבטל את התוכנית כליל, ובראשם השרים יואב גלנט (כולנו) וזאב אלקין (הליכוד), לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). בישיבה השתתף גם מפקד פיקוד מרכז אלוף רוני נומה, שהציג בפני השרים את תכנית המתאר, שאושרה בקבינט בספטמבר אשתקד. השרים משה כחלון (כולנו) ויובל שטייניץ (הליכוד) לא נכחו בישיבה.

לדברי גורם מדיני, לא הייתה כוונה להעלות את התכנית להצבעה מחודשת, אך הוחלט שלא לקדמה בשלבים התכנוניים האחרונים עד שכל השרים יקבלו השלמות מידע, ועד הדיון הכולל בכל המדיניות בשטחי C בישיבת הקבינט הבאה. אם התכנית אכן תעלה להצבעה מחודשת, מסתמן רוב לביטולה, שכן השרים נפתלי בנט, איילת שקד (הבית היהודי), גלעד ארדן, ישראל כץ (הליכוד), אלקין וגלנט מתנגדים לתכנית, שכוללת בשלב זה כ-6,300 יחידות דיור חדשות.

במהלך הישיבה, השר ארדן העלה את סוגיית סמכויות הקבינט לדון בעתיד שטחי C, ואמר כי הקבינט חסר סמכות לדון בעתיד שטחי יהודה ושומרון בצורה כזאת שקובעת עובדות בשטח. "הסכם אוסלו אושר בכנסת, והוא קבע מה אזור A, B ו-C, וזה לא סביר שהקבינט יכול ככה בחשאי ובלי ממשלה או כנסת ודיון ציבורי למסור שטחי C דה פקטו. מחר הקבינט ייתן את כל שטחי C?", טען ארדן בישיבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את עמדת ארדן וביקש שהיועץ המשפטי לממשלה יכין חוות דעת בנושא לישיבה הבאה. עוד הוחלט כי הקבינט ידון בעוד עשרה ימים במדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותכניות מתאר לבנייה בשטחי סי. היועמ"ש הונחה לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות ביו"ש בין הממשלה לבין הצבא.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ברך הבוקר על ההקפאה. בריאיון לגלי צה"ל אמר בנט כי "לתכנית היה פוטנציאל להכפיל את אוכלוסיית קלקיליה ולהפוך אותה למטרופולין פלסטינית לאורך כביש 6. זו תכנית רעה מאוד לביטחון שלהם ולכן אני מאוד שמח שבלמנו את התוכנית. אין לנו אינטרס לאומי להקים עיר ענקית לאורך כביש 6 – זה רע לישראל". בנט הוסיף כי הוא תומך בהרחבת ערים פלסטיניות בשטחי A ו-B וכי "מקלקיליה יצאו אינספור מחבלים בשנה האחרונה". לדבריו, קידום התכנית היה הופך את החיים בכפר סבא לגיהנום".

שר השיכון והבינוי וחבר הקבינט יואב גלנט, שהתנגד לתוכנית, התראיין אף הוא ואמר כי "רצף פלסטיני על מישור החוף הוא דבר שנוגד את האינטרס הביטחוני הישראלי. התוכנית היא דבר נכון אבל לא על מישור החוף". ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמוביל את המחאה נגד התכנית, אמר כי ההחלטה שלא לקדמה היא "צעד ראשון בכיוון נכון". לדבריו, "אני קורא לראש הממשלה להשלים את המהלך ולהוריד את התכנית ההזויה הזו, שמסכנת את השרון והשומרון, לחלוטין מסדר היום, ולהקדיש קצת יותר זמן לקידום תכניות בנייה לאזרחי מדינת ישראל בירושלים, יהודה, שומרון ובכל רחבי הארץ".

מוקדם יותר השבוע התייחס שר הביטחון ליברמן לדרישות שהעלו דגן וגורמים נוספים בימין להרחבת הבנייה בהתנחלויות, וטען במהלך סיור בשומרון, לצדו של ראש המועצה, כי לא ניתן לצפות לשינוי "מאפס למאה" בתחום וכי יש לפעול בחוכמה בעניין. לדברי ליברמן, "שנים רבות לא היה היקף בנייה כזו" ביהודה ושומרון. "עד סוף השנה ייבנו אלפי יחידות דיור", הבטיח.

תכנית המתאר להרחבת קלקיליה היא חלק מתכנית "המקל והגזר" של ליברמן, למתן הקלות לאוכלוסייה פלסטינית שאינה מעורבת בטרור. התכנית הוצגה על ידי ליברמן בחודש אוגוסט האחרון, ואומצה על ידי הקבינט בשתי ישיבות נפרדות כחודש לאחר מכן. בנט ושקד הצביעו נגדה, אך דורשים כעת לדון בה מחדש לאור ביקורת גוברת בימין על אישורי בנייה לפלסטינים, בעוד על הבנייה בהתנחלויות מוטלת מגבלת ריסון מטעמים מדיניים.

ליברמן, מצדו, מתנגד להצבעה מחודשת, ובתחילת השבוע בישיבת סיעתו הבהיר: "יחידות הדיור בקלקיליה כבר יוצאות לשיווק, אין מקום לוויכוח". השר אלקין, מצדו, טען כי מדובר ב"החלטה שערורייתית שמעולם לא הוצגה ולא אושרה בקבינט, ומנסה להכפיל ואף מעבר לכך עירייה חמאסית, הנמצאת על כביש 6 סמוך לכפר סבא ועשרה קילומטרים ממרכז תל אביב והרצליה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מתי נקלוט שליברמן הזה הוא ש-מ-א-ל-ן!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture