דובר צה"ל

חיזבאללה פולש ליישוב: 30,000 חיילים יתאמנו למלחמה בצפון

כבר 19 שנה שלא התקיים תרגיל בהיקף כה נרחב: במשך 11 הימים הקרובים, צה"ל יתרגל את הגיס הצפוני בתמרון חסר תקדים בהיקפו, שידמה תרחיש של אירוע חדירת כוחות חיזבאללה ליישוב סמוך גדר שמתדרדר למלחמה כוללת בגבול הצפון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשברקע המתיחות בחזית הצפונית והשיפור במוכנות המבצעית של חיזבאללה בזכות מעורבות הארגון בלחימה מול דאע"ש, השבוע ייצא לדרך תרגיל הגיס הצפוני "אור הדגן". מדובר בתרגיל הגדול והמשמעותי ביותר שמוביל צה"ל מזה 19 שנה, ונועד לשפר את המוכנות וההיערכות של הצבא למערכה רחבה בצפון.

בתרגיל, שתוכנן מראש כחלק מתכנית האימונים לשנת 2017 ויימשך כ-10 ימים, ייקחו חלק כוחות רבים: אוגדות בסדיר ובמילואים, כ-20 חטיבות (חי"ר, שריון, ארטילריה ומרחביות), גדודי איסוף, יחידות מיוחדות, יחידות לוגיסטיקה והנדסה, זרוע האוויר, זרוע הים, אגף המודיעין, פיקוד העורף ועוד.

הכוחות השונים יתורגלו לפעילות במצבי לחימה לא צפויים ומשתנים במתאר הלחימה הצפונית. "האויב מתפתח מאוד בעולם האש, הלמידה ובתפיסות הלחימה", אומר אלוף יוסי בכר, מפקד הגיס המטכ״לי ומפקד בית הספר לפיקוד ושליטה ולמטה מבצעי, "על כן יש איום משמעותי יותר לצה"ל ובעיקר לעורף".

בצה"ל הדגישו כי התרגיל תוכנן במשך כשנה בעקבות הנחיה שהעביר הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט עם כניסתו לתפקיד ב-2015, וללא קשר לניסיונות של איראן להתבסס בסוריה שמהם מזהירים בישראל לאחרונה. ראש הממשלה נתניהו אף אמר שעשה זאת אצל נשיא רוסיה פוטין "כדי למנוע מלחמה".

עוד הדגישו בצה"ל כי המתאר העיקרי שיתורגל הוא מלחמה בחיזבאללה בדרום לבנון, ולא מלחמה במקביל בשתי חזיתות, גם בזו הסורית. יחד עם זאת, בצה"ל מנסים להעביר לארגונו של חסן נסראללה מסר כפול: חיזוק המוכנות וההרתעה מול הארגון השיעי – לא מתוך כוונה להיערך למלחמה יזומה בטווח הנראה לעין.

בנוסף ייבחן לראשונה באופן משמעותי הממשק שהוסדר בין פיקוד הצפון לפיקוד העורף בכל הקשור לפינוי אוכלוסייה מיישובי קו העימות גם תחת אש. כמו כן ישתתפו בתרגיל כוחות הנדסה מיחידת יהל"ם וכוחות יחידת עוקץ, ייעשה שימוש ראשוני במכולות "אדומות" חדשות שמדמות מבני חיזבאללה ולכל מפקד חטיבה יוצמד מזל"ט מסוג "רוכב שמיים".

כוחות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יתורגלו אף הם בהיקף הגדול ביותר שתורגל זה כ-20 שנה, במטרה לספק לכוחות אספקה יעילה תוך שימוש במאות כלי רכב ואמצעי הובלה, בהם חדשים – כמו משאית ללא נהג, האמר אוטונומי, רובוטים לנשיאת ציוד, אספקה בהיטס ושימוש במל"טים לצרכים לוגיסטיים. הדרג המדיני לא ישתתף בתרגיל. יפקחו עליו המטכ"ל ומנהלת התרגיל, שאליה זומנו חברי הקבינט וחברי ועדת החוץ והביטחון – כמשקיפים, כדי להכיר וללמוד.

בדומה לתרגילים גדולים אחרים בצה"ל בשנים האחרונות, גם הפעם ההתרחשות הדמיונית נפתחת ביוזמה התקפית של האויב – חיזבאללה – נגד אוגדת הגליל. ישראל מגיבה ל"התקפה" בשלושה שלבים שיתורגלו: מגננה בימים הראשונים הכוללת תקיפות נגד ופריסת כוחות מגנים בקו המגע במקביל למהלומה אווירית, התקפה בשלב השני הכוללת תמרון יבשתי נרחב, ושינוי משימה בשלב האחרון. "ההתקפה של חיזבאללה" תתבטא בתרגיל בפלישה של עשרות מלוחמי הארגון לשטח הישראלי וחדירה לאחד היישובים סמוכי הגבול. כוחות מצומצמים בפיקודו של מח"ט ידמו את כוחות חיזבאללה.

"זו לא עוד מערכה, זה שינוי שאמור להביא שינוי אסטרטגי וישבור את מעגל ההתכתשות מול חיזבאללה", מסביר גורם בכיר בצה"ל. הגורם הוסיף כי לראשונה, כל לבנון נמצאת על מפת המטרות ובעת מבצע עתידי, תרחישי תקיפה של התשתיות הלאומיות בלבנון יונחו על שולחן מקבלי ההחלטות. כמו כן, עלות התרגיל גבוהה מאוד ולכן השנה לא יתבצע התרגיל המטכ"לי השנתי. בשל כך, המטה הכללי יתורגל במסגרת תרגיל הגיס ולראשונה ייפתח מוצב הפיקוד העליון בבור בקריה.

"צה"ל מאוד התקדם בעולם הטכנולוגי, עולם המודיעין, האש והתמרון", סבור אלוף בכר, "תרגיל הגיס הוא ביטוי מובהק לדבר הזה. אנחנו מתאימים את השיפורים לאתגר שאנחנו רואים בהקשר של המרחב הצפוני וחיזבאללה, שיודע שעומד מולו אויב חזק לאין שיעור". בצה"ל מדגישים כי לצד התרגול ושימור המוכנות, ההכרחי לפעילות צה"ל ולמימוש ייעודו, מדובר בתרגול ההגנה על ביטחון מדינת ישראל, שימור היציבות הנוכחית בגזרת הצפון ובכלל גבולות המדינה, המהווים אינטרס הדדי לכלל הצדדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כוחי ועוצם ידי.

בשם השם נעשה ונצליח!

איפה התרגיל?

"רוכב שמים"???
כפירה חדשה מבית היוצר של צה"ל ("כיפת ברזל" "צוק איתן" משרד "הבטחון", ושאר שימושי חול ועוצם ידי במושגי קודש)….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture