הפצצת מנהרה בעזה. צילום: פלאש 90

המסר, העיתוי ופריצת הדרך הטכנולוגית: מאחורי הקלעים של פיצוץ המנהרה

טכנולוגיה חדשנית העבירה התרעות בזמן אמת על המנהרה הנחפרת. ההחלטה על תקיפת המנהרה התקבלה למרות - ואולי דווקא בגלל - העיתוי הרגיש. תוצאות התקיפה מעמידות במבחן את חמאס. והאם זה יכול להתפתח לעימות צבאי? • סקירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תקיפת מנהרת הטרור בגבול רצועת עזה ומספר ההרוגים שהיא גבתה מהחמאס והג'יהאד האיסלאמי מעסיקה מאז שעות הצהרים אמש (יום שני) את כלי התקשורת הישראלים והפלסטינים. החשש הגדול הוא מפני היגררות למעגל של מהלומות צבאיות שיובילו לעימות מקיף. ככל שנוקפות השעות והשקט בגזרה נשמר – הולכת וגוברת ההערכה כי חמאס יצליח לגרום לארגונים השונים ברצועה להכיל את הפגיעה. למרות זאת, המרחק בין חזרה לשגרה לבין עימות צבאי הוא קטן ביותר. בשורות הבאות נפרט מדוע.

נפתח בהשתלשלות האירועים: המידע על המנהרה הנחפרת היה קיים בידי מערכת הביטחון מזה מספר שבועות. על אף שהחופרים חצו את שטח הגבול עם ישראל, הם היו רחוקים מפריצת פתח בתוך השטח, מה שאפשר לגורמי הביטחון ולדרג המדיני להמתין עם ההחלטה על התקיפה עד לעיתוי המתאים ביותר (על כך בהמשך).

איך התקבל המידע על המנהרה? כידוע, בשנה האחרונה הולך ומוקם לאורך הגבול עם רצועת עזה מכשול תת קרקעי מורכב שעשוי לתת מענה הרמטי לאיום המנהרות. הפרוייקט אמור להסתיים בעוד כשנה, אך כבר כיום מספק מענה באזורים מסויימים. במקביל, פיתח צה"ל טכנולוגיה ייחודית שמזהה חפירות בזמן אמת ומאתרת מנהרות בדיוק של סנטימטרים. באזור שבו נחפרה המנהרה שהושמדה אתמול טרם החלו עבודות הקמת המכשול, מה שהוביל את צה"ל לעשות שימוש בטכנולוגיה שתתואר מיד.

"מול חופרי המנהרה שפוצצה אתמול עבדו אומנם מעת לעת כוחות הנדסה צה"ליים, אך בהיקפים קטנים ובתדירות נמוכה בהרבה. ספק אם אותם חופרים, שנהנו מביטחון עצמי גבוה עד שמצאו אתמול את מותם, ידעו מה הסיבה לכך: צה"ל התקין בקטע הגבול האמור טכנולוגיה חדשה, שאותתה לאחרונה לכוחות בגזרה: מנהרת טרור הולכת ונחפרת מתחת לאדמה – וחצתה את הגבול", מסביר העיתונאי יואב זיתון בכתבה שפורסמה באתר YNET.

לדברי זיתון, "מאז שניתן האיתות היה יכול צה"ל לרכז מאמץ מודיעיני, מבצעי והנדסי באזור, ובהגדרה הצה"לית – "לאחוז במנהרה", עוד בטרם פיצוצה אתמול. הטכנולוגיה, פרי פיתוח של חברה ישראלית, מבוססת על חיישנים רגישים מאוד, שמעבירים את הנתונים הנאספים למערכת אלגוריתמית וזאת מנתחת את המידע ומסיקה מסקנה מיידית – אם במקום נחפרת מנהרה ואם לאו".

זיתון מוסיף לפרט: "המערכת מצליחה להתגבר על אחת מנקודות התורפה העיקריות שקודמותיה כשלו בהן, בזו אחר זו – אמינות אותות האזהרה. מאחר שאזור הגבול עמוס רכבים כבדים שנעים מדי יום בשטח, מנגמ"שים וטנקים צה"ליים ועד לטרקטורי קומביין של החקלאים, סימנים חשודים זוהו לאורך השנים באמצעות חיישנים שנפרסו, אך בסופו של דבר היו אלה התראות שווא, שנבעו מתנועות קלות באדמה שיצרו הרכבים שנעו במרחב. הדבר גרם לא פעם לסריקות וחיפושי שווא אחר מנהרות. הפעם, כך נראה, המערכת החכמה הוכיחה את יעילותה – היכולת לאסוף מידע במידת הצורך בלבד של מיקום המנהרה".

לדבריו, "בסיס הטכנולוגיה לא רחוק מהשיטה המופעלת בקב"א, קיר הבטון האינדיקטיבי, שנפרס כאמור כבר בחלקים אחרים בגבול, והעבודות להשלמת פריסתו תוגברו בשבועות האחרונים. ההצלחה של הטכנולוגיה באירוע מאתמול לא צפויה להשפיע על תוכניות פריסת הקב"א, מכרם שלום שבדרום הרצועה ועד לאזור נתיב העשרה, כולל בשובר גלים מול החוף הצפוני של הרצועה".

בוידאו: ראש הממשלה מתייחס לתקיפת המנהרה

המסר – מעוניינים בשקט, לא בכל מחיר: האופן הכירורגי שבו הופצצה המנהרה – רק בחלק הישראלי שלה – נבע בין היתר מתוך הרצון למנוע נפגעים בקרב הפלסטינים ולשדר את המסר כי ישראל תסכל כל הפרה של הסכם הפסקת האש, אך היא לא מעוניינת בהסלמה כוללת. יחד עם זאת, אפשרות של הרוגים ופצועים (מה שאכן קרה בסוף כתוצאה מקריסת המשנה והחומרים המסוכנים במקום) נלקחה בחשבון. במקביל לתקיפה העבירה ישראל מסרים לגורמי מפתח בחמאס לפיהם הארגון שלהם ישלם את המחיר בכל תרחיש של התלקחות.

העיתוי – מה שאמור להיות יום חגו של חמאס: כפי שציינו לעיל, לדרג המדיני היה חלון זמן כדי לבחור את העיתוי האידיאלי לתקיפה. ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר היתה לבצע את התקיפה אמש (יום שני). הסיבה: היום מבקרים גנרלים מצריים ברצועה לצורך העברת השליטה על חלק מהמעברים האזרחיים לידי חמאס, זאת במסגרת הסכם הפיוס הפלסטיני. הדבר האחרון שחסר כעת לחמאס זו התלקחות שתמוטט את הסכם הפיוס והרווחים שהוא קוצר ממנו בכל מה שקשור לשיפור תנאי החיים ברצועה. במצב דברים שכזה חמאס יפעיל את כל האמצעים שברשותו כדי לבלום תגובה צבאית של ארגון הג'יהאד שמעוניין להחזיר לעצמו מעט מכבודו האבוד.

"המצב הפנימי בעזה קשה, והארגון בחר במוצהר בפיוס שיביא כסף ולא במלחמה שתביא סבל", כותב הבוקר הפרשן הצבאי יואב לימור ב'ישראל היום'. הוא מדגיש כי "ההחלטה לא נתונה לגמרי בידיו: המכה הקשה שספג הג'יהאד האיסלאמי – שגם איבד נכס, גם איבד אנשים וגם איבד יוקרה – מחייבת אותו לכאורה להגיב. כעת עליו לבחור בין תגובה קשה שתוביל את ישראל לתגובת-נגד ועלולה לדרדר את הצדדים לעימות נרחב, או בתגובה מדודה ושקולה שתאפשר לסיים את האירוע בהקדם".

//www.jdn.co.il/breakingnews/902363

אז מה הסיכוי שג'יהאד יבחר בכל זאת להסלים את המצב? הפרשן אבי יששכרוף סבור שמדובר בסיכוי נמוך במיוחד. "מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר וחבריו אינם מסתירים כי ברצונם להשיג שלוש מטרות בתקופה הקרובה: שקט, שקט ועוד שקט. צריך לזכור שבלי גיבוי מצד חמאס ועילה ממשית למלחמה, ספק אם הג'יהאד ימהר להוביל שני מיליון בני אדם ללחימה. בסופו של דבר, תושבי הרצועה כמו גם ראשי הג'יהאד האסלאמי עצמם מבינים שלארגון אין סיבה של ממש להגיב, מלבד הוצאת קיטור: הפעולה בוצעה בשטח ישראל ונועדה לסכל פיגוע. בסופו של דבר, הארגון אוכל כעת את מה שהוא עצמו בישל", הוא מסביר בטור שהוא מפרסם באתר 'וואלה!'.

לטענתו, "העובדה כי לא היה מדובר במנהרה של חמאס אפשרה לרבים בישראל ובעזה לנשום לרווחה. חמאס, בעל הבית ברצועה, אינו מרגיש מחויב להגיב ואינו נתון ללחץ דעת הקהל העזתית. להיפך, הפלסטינים ברצועה חפצים בשקט, בשיפור התנאים הכלכליים ובאחדות. תקיפה של הג'יהאד בתקופה שכזו לא תשרת את המטרה שלו, גם אם זוכרים ששניים מבין ההרוגים במנהרות הם אנשי הכוח הימי של חמאס".

יצוין כי במקביל למסרים הישראלים השונים, גורמים מצריים עמלים מאז אמש לוודא מול חמאס כי הוא אכן יאכוף את הפסקת האש וימנע מג'יהאד להגיב באופן שיוביל לעימות. כאמור, ההערכה בישראל היא כי פניהם של ארגוני הטרור אינם להסלמה. לכל היותר, כך לדברי גורמי ביטחון שונים, ג'יהאד יסתפק בירי רקטי סמלי שישראל תוכל להבליג עליו בתנאים שנוצרו.

האם זה מה שיקרה בסופו של דבר? הימים הקרובים יגידו.

//www.jdn.co.il/breakingnews/902342

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture