Yonatan Sindel/Flash90

דרעי רצה למנות מקורב פוליטי למועצה דתית; ברבע מהערים אין רב מכהן

מבקר המדינה מותח ביקורת על כך שב-26 רשויות מקומיות מתוך 110 הרשויות שאמור לכהן בהן רב, אין רבני עיר. בנוסף קובע המבקר כי השר אריה דרעי ניסה להתערב באופן פסול למנות לראש המועצה הדתית בחיפה את אחד ממקורביו הפוליטיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחד הפרקים בדו"ח שהגיש היום מבקר המדינה, עוסק ב"מינוי הרכבי מועצות דתיות ובחירת רבני עיר", ובו נקבע כי שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ניסה להתערב באופן פסול למנות ראש מועצה דתית בחיפה. הגילוי עולה ממכתב שלח ראש עירית חיפה יונה יהב לשר לשירותי דת, ח"כ דוד אזולאי במאי 2016, שבו נטען כי "השר דרעי דיבר איתי על מינויו של נסים דהן כמומנה על המועצה הדתית וקיבלתי בשמחה את מינויו".

בעקבות עובדה זו תוקף מבקר המדינה את יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, וכך הוא כותב: "הצעתו של שר הפנים למינויו של מר נסים דהן פסולה מעיקרה, וזאת ממספר טעמים: ראשית, כאמור, הוא כיהן בעבר כשר מטעם מפלגת ש"ס, מפלגתו של השר דרעי, ומכאן שהמינוי שהציע שר הפנים הוא של מקורב פוליטי של שר הפנים עצמו".

"יתר על כן, מדובר בפעולה שביצע השר דרעי תוך כדי חריגה לכאורה מתפקידו ומסמכויותיו כשר הפנים. יש לראות בכך התנהלות פסולה דווקא בגלל מעמדו ותפקידו של השר דרעי כשר הפנים, הממונה על הרשויות המקומיות, שלו השפעה מכרעת על תקציביהן ועל החלטות עקרוניות ומרכזיות אחרות הנוגעות להן".

המבקר מוסיף כי "נוכח האמור, אי אפשר לראות את פנייתו של השר דרעי לראש העיר בתחום לא לו, כהצעה גרידא למינוי ממונה על המועצה הדתית, אלא נוצר חשש שמדובר בניסיון לנצל את מעמדו כשר בעל סמכויות רחבות הנוגעות לעירייה ולעומד בראשה".

משרד הפנים מסר בתגובה למבקר המדינה: "האינטרס הציבורי בלבד הוא אשר עמד לנגד עיני השר בנושא, כי המליץ על שניים או שלושה מועמדים, וכי לא היתה בשיחתו כל כוונה להפעלת לחץ או התניה של דבר בדבר – מה גם שלדבריו, נוכח איתנותה הכלכלית של עיריית חיפה היא אינה נזקקת לתקציבים ממשרדו. השיחה התקיימה לאחר שהובא לידיעתו, בכהונתו כיו"ר המפלגה, כי תהליך מינוי ראש מועצה דתית בחיפה לא צלח". בענין הזיקה הפוליטית של דהן צוין בתשובה, כי "המועמד הוא איש מעש עתיר זכויות, שכיהן כשר וכיו"ר ועדה קרואה במועצה מקומית".

אלא שמבקר המדינה דוחה את תשובתו זו של דרעי, ומסכם: "היה ראוי שהשר אריה דרעי יקפיד שלא להתערב בהליך בחירת ממונה על מועצה דתית, שאינו מצוי בתחום סמכותו כשר הפנים. במעמדו זה כל התערבות עלולה להשתמע כהפעלת לחץ פסול על ראש העיר, ואולי אף להתניית דבר בדבר, בין במפורש ובין במשתמע".

במקרה אחר העלה המבקר ביקורת חריפה נגד השר לשירותי דת דוד אזולאי מש"ס בכך שניסה להתערב בשני הליכים של בחירת רב עיר – לעיר בת ים ולעיר לוד. לפי המבקר בשני הערים התערבו לשכת השר ויועץ השר בעבודת ועדת הבחירות, לאחר שהוקמה, אף שהוועדה לבחירת רב עיר היא ועדה עצמאית בראשות שופט או דיין האמורה לפעול בהתאם לשיקול דעתה העצמאי. המבקר קבע כי "התערבותם של לשכת השר או של יועץ השר בסדרי עבודתה של הוועדה לבחירת רב עיר אסורה".

עוד עולה מדו"ח המבקר כי "נכון לסוף שנת 2017, ב-26 רשויות מקומיות מתוך 110 הרשויות שאמור לכהן בהן רב, אין רבני עיר". משרד הדתות נמצא בשנים האחרונות בשליטת מפלגת ש"ס. לאור העובדה שחלה ירידה באחוז הערים בהם כן משרתים רבנים כותב המבקר כי "זוהי מגמה שלילית המנוגדת לכוונה המשתקפת בחוק לבחירת רב עיר ולהנחיות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. השרים שכיהנו בתקופה זו והמשרד לא פעלו למינוי רבני עיר בהתאם למצופה מהם. בכך לא עמדו השרים במשימה שהוטלה עליהם בחוק".

לדברי המבקר, "לא נמצאו הסברים לכך שברשויות מקומיות שהשר הכריז על הצורך לבחור 6 להן רב עיר עוד בשנים 2015 ו-2016, טרם הקים השר ועדות בחירות. במקרים אחרים לא נמצאו נימוקים לפרק הזמן הממושך שחלף מאז הודעת השר ועד הקמת ועדת הבחירות – לעתים שנה או שנתיים".

מבקר המדינה ממליץ כי על המשרד לשירותי דת לבחון את ביטול הדרישה להסכמה הדדית של שלושת הגורמים המעורבים בבחירת הנציגים להרכב המועצה הדתית – השר, הרשות המקומית והרבנות המקומית – ולאפשר לכל צד לבחור את נציגיו. לחילופין, על המשרד לבחון קביעת לוח זמנים מחייב להבאת המחלוקות לפני ועדת השרים; ראוי שהמשרד יבחן פתרון שיאפשר מתן שירותי דת על ידי הרשות המקומית המעוניינת בכך, כפי שכבר נעשה בכמה מהן.

עוד מוסיף המבקר כי על המשרד להפנות את הרשויות המקומיות לכללים ולדרישות שבחוזר מנכ"ל המרכז את הכללים ומפרט את הליך הטיפול באישור של רשימת המועמדים, ולהפיצו בקרב הרשויות המקומיות עם התנעת תהליך הבחירה. הדבר ייעל את הליך הגיבוש של רשימת המועמדים המומלצים, יקצר הליכים וימנע סחבת, יחסוך התכתבויות רבות וכן את הצורך להביא שינויים במועמדי הרשות לאישורה של מועצת הרשות המקומית.

בנוסף, על השר לשירותי דת להוביל עבודת מטה לבחינת ההליכים למינוי רבני עיר ולהציע הצעות לייעול ולפישוט ההליכים. ראוי שייקבעו בה צעדים להיערכות מקדמית ולוחות זמנים להליך אשר יחל במועד שבו התפנתה משרת רב עיר עד הבחירה, כמו לוח הזמנים הנדרש בחוק לבחירת ראש עיר שהחליט לסיים את תפקידו. המבקר ממליץ עוד כי על המשרד לבחון את האפשרות שחברי מועצה דתית ימשיכו בכהונתם כל עוד לא מונו חברים חדשים במקומם, מה שעשוי להבטיח שלא ייווצר מצב שבו אין בעצם הרכב נבחר של מועצה דתית במרבית היישובים במדינה.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "המבקר מצביע ובצדק על המורכבות שכרוכה הן בכינון הרכבי מועצות דתיות והן במינוי רבני ערים, שמביאים למצב בו לא מכוננים הרכבים ולא ממונים רבנים, בקצב הראוי והרצוי בכל הנוגע לכינון מועצות דתיות, חשוב להדגיש כי על פי תפיסת המשרד, הגם שההרכב הוא המבנה השלטוני שנדרש על פי דין, עבודת המועצה הדתית והשירותים לתושבים, לא נפגעים, במצבים בהם המועצה מנוהלת על ידי ממונים".

"מדובר בכל המקרים בממונים בעלי כישורים גבוהים, שהוכיחו את עצמם בניהול מערכות ויעיד על כך השיפור ההולך ועולה באופן משמעותי ועקבי במצב הכספי של המועצות הדתיות, בשירותים המתקדמים שניתנים לתושבים ובמקומה החשוב של המועצה הדתית, במכלול השירותים העירוניים. לאחר הבחירות לרשויות מקומיות, נתחיל, כמצוות המחוקק, להיערך לכינון הרכבים בכל המועצות הדתיות, כאשר נביא לידי ביטוי את המלצות המבקר בדו"ח והאמור בו יהווה מבחינתנו תוכנית עבודה".

"ככל שיישום ההמלצות לא יביא לשיפור, נבחן שינויים בחקיקה. בנוגע למינוי רבני עיר. גם בהקשר זה, הערות המבקר ייושמו בהליכים שיחודשו לאחר הבחירות, מתוך כוונה להשלים את כל תקני הרבנים החסרים, שאנו רואים חשיבות מירבית באיושם. המבקר בדו"ח חידד מספר נקודות חשובות ואכן קודם שנתחיל במינויים תבוצע עבודת המטה, שהמבקר ממליץ עליה. ככל שגם אלה לא יועילו ויביאו להחשת המינויים, נשקול שינוי חקיקה, שיפשטו את ההליכים ויקצרו אותם".

"בנוגע לקציבת הכהונה, בעניין זה אנחנו לא תמימי דעים עם המבקר וסבורים כי עצמאותו של הרב והידע והניסיון המצטבר לא מצדיקים קציבת כהונה. השיטה הנוהגת ביחס לשופטים ולדיינים, ראוי שתחול גם כאן, לאור מאפיינים דומים בין בעלי התפקידים המוזכרים לזה של רב עיר, בהקשרים המסוימים של משך ותקופת כהונה".

"השר דוד אזולאי ומנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס, מודים למבקר על עבודתו המקצועית והיסודית ויפעלו לזירוז ההליכים, מתוך כוונה ברורה להביא ככל שניתן לכינון הרכבי מועצות דתיות ומינוי רבני עיר וזאת מיד כשהדבר יתאפשר לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, שעתידות להיערך בסוף אוקטובר שנה זו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חברים חייבים להפסיקאת השנאה של האתר לשס תבינו חסידים בלי שס לכ תצליחו בכלום למה מה כוחם 3 מנדתים

המבקר ביקר את כל השרים בדיוק הביקורת על דרעי הפכה לכותרת אתם פועלים משנאת דרעי כנראה משהוא מפעיל אותכם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture