לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ • סקר: 30% מהעובדים השכירים נחשפו להתעמרות בעבודתם

51.6% מכלל העובדים השכירים שהתעמרו בהם דיווחו שההתעמרות פגעה במוטיבציה שלהם לעבוד • שר הכלכלה, אריה דרעי: "התעמרות בעובד גם מנוגדת לתורה ופוגעת בכבודו"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בדיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא התעמרות בעובדים במקום העבודה, ביוזמת ח"כ מירב מיכאלי, התגלו ממצאים מזעזעים. על פי נתוני משרד הכלכלה, 30% מהעובדים השכירים בישראל נחשפו להתעמרות משמעותית במקום העבודה על ידי מנהלים, עמיתים או לקוחות.

שר הכלכלה, אריה דרעי: "התורה מצווה לשמור על כבוד האדם – התעמרות בעובד גם מנוגדת לתורה ופוגעת בכבודו, אבל גם פוגעת באופן ממשי ביכולתו של העובד לתפקד וליצור במהלך יום העבודה ולכך יש השלכות ופגיעה גם במעסיק".

השר דרעי הוסיף כי: "משרד הכלכלה, בראשותי, יעשה כל שניתן כדי לטפל בתופעה זו ואני שותף אמיתי של כל מי שיפעל לטיפול בנושא".

הממצאים מתבססים על סקרים, עבודות ומחקרים שנעשו בשנים האחרונות במינהל המחקר במשרד הכלכלה בנושא. בסקר מקיף, משנת 2012, נכללו מספר רב של שאלות בנוגע לסוגי התעמרות שונים, תדירותן, וכן לגבי זהות הגורם המתעמר: מנהל, עמיתים לעבודה ולקוחות.

מתברר, כי עפ"י ההגדרה הרחבה של "התעמרות בעבודה", למעלה ממחצית מהמרואיינים (55.4%) דיווחו כי חוו לפחות התעמרות אחת מאחד מהגורמים: מנהלים, עמיתים או לקוחות.

עוד נמצא כי ע"פ דיווחי העובדים השכירים, קרוב ל- 12% נפגעו מהתעמרות במקום העבודה לעיתים תכופות ויותר. קרוב ל – 7% מדווחים כי נפגעו מהתעמרות בעבודה לעיתים תכופות.

הסובלים ביותר: צעירים ובעלי שכר נמוך

העובדים השכירים נחשפו להתעמרויות לא רק מצד המנהלים במקום העבודה אלא גם מעמיתים, מלקוחות ומספקים המגיעים אל העסק כדי לקבל שירות או לבצע עבודות. ההתעמרויות במשק רווחות הרבה יותר מצד מנהלים כלפי העובדים, ופחות מצדם של עמיתים או לקוחות. 2.3% מהעובדים השכירים נחשפו להתעמרות מצד המנהלים, לקוחות ועמיתים. 6.3% מהעובדים השכירים נחשפו בו בעת גם להתעמרות מצד עמיתים לעבודה ומצד לקוחות. קרוב ל- 22% מצד העובדים השכירים נחשפו להתעמרות של מנהלים כ- 17% מצד עמיתים במקום העבודה וכ- 12% מצד לקוחות וספקים.

ההתעמרות רווחת יותר כלפי עובדים שכירים שהם: גברים, צעירות וצעירים (18-34), בעלי שכר נמוך (סביב שכר מינימום). התעמרות בעבודה רווחת: בקרב עסקים גדולים יחסית ובקרב המגזר העסקי, אף כי התופעה קיימת גם במגזר הציבורי.

51.6% מכלל העובדים השכירים שהתעמרו בהם דיווחו שההתעמרות פגעה במוטיבציה שלהם לעבוד. בשל התעמרות, טענו 11.6% מהמרואיינים שהם לא מתפקדים בעבודה, 14% מגיעים באיחור לעבודה, 5.3% נישארים בבית לאחר התעמרות, 11.2% עושים הפסקות בעבודה ו- 7.6% יוצאים ממקום העבודה מוקדם יותר. השכיחות של ההשלכות היתה גבוהה בממוצע בקרב עובדים שנפגעו מהתעמרות פי 2.25 בהשוואה לעובדים שלא נחשפו להתעמרות.

."יש לכך השלכות ופגיעה גם במעסיק". דרעי במשרד הכלכלה (צילום: יונתן 
זינדל-פלאש 90)

ההשלכות הכלכליות הישירות של התעמרות במקום העבודה, לגבי המעסיקים, היא הירידה בפריון העבודה במהלך יום העבודה ובהיעדרויות יזומות חריגות. להערכתנו מימדי האובדן הכלכלי הם גדולים יחסית בהתייחס לכך ששיעור גבוה של עובדים אכן דיווחו על התעמרות ועל השלכותיה לגביהם.

לסיכום, הממצאים לעיל מלמדים שהמחיר שמשלמים העובדים השכירים כתוצאה מהתעמרות מצד מנהלים, עמיתים ולקוחות הוא גבוה מאוד. מדובר מחד במחיר נפשי ורגשי, ומאידך – בפגיעה ממשית ביכולת של עובדים לתפקד וליצור במהלך יום העבודה, ולכך ישנן השלכות גם על אובדן משמעותי של הכנסות של עסקים.

אילוסטרציה ראשי: הדס פרוש – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איך להסתדר עם בוסים נצלנים? – סיפור אישי.
אני רואה חשבון מתמחה, ביום שישי לחוץ הגעתי לעבודה על מנת לסיים משהו. המזכירה לא נכחה ולכן הבוס שגם הוא הגיע לשם שינוי לעבודה, ביקש ממני להכין לו קפה. אני הבנתי שאם אני יאפשר לו להפוך אותי לכלבויניק אז הוא ימשיך לבקש כל הזמן בקשות שאינן קשורות לעבודה וחיפשתי להמנע בלא שאקלע לעימות.
לבסוף החלטתי להתקשר לקפיטריה שנמצאת בחזית בניין המשרדים שבו ממוקם המשרד וביקשתי שישלחו לבוס קפה מפנק וענק ושיכנסו אלי ואני אשלם. לאחר שהקפה הגיע לבוס המופתע, הוא נכנס לצעוק עלי (בחיוך) 'שלא הייתי צריך' ו'בשביל מה'. אני מנגד הסברתי (גם בחיוך) שלא הגעתי לעבודה על תקן של מכין קפה. הוא הבין.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture