הגז שקוף? דרעי גלגל את האחריות למתווה הגז אל הממשלה

שר הכלכלה נמנע מלאשר בחתימתו את קבלת מתווה הגז שהושג ע"י שר האנרגיה שטייניץ והעביר את הסמכות לידי הממשלה שתאשרו בעוד כחודש • שטייניץ התייחס בעבר לסיטואציה דומה ואמר כי "כל רגולטור רואה לנגד עיניו רק את מה שתחת סמכותו, אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מהתמונה הכוללת והאסטרטגית, לרבות חזרתה של מעצמת הנפט והגז של איראן"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בתום ישיבה ארוכה, אישר הקבינט המדיני-ביטחוני להעביר את סמכות ההחלטה על קבלת מתווה הגז לידי הממשלה, לאחר ששר הכלכלה נמנע מלהשתמש בסמכותו ולעקוף את המלצות הממונה על ההגבלים העסקיים.

המתווה לפירוק דואפול הגז שבידי החברות, דלק ונובל אנרג'י, מציע כי החברות הגדולות ימכרו את אחזקותיהן במאגרי הגז הקטנים כריש ותנין לחברה שלישית, בנוסף, תידרש נובל אנרג'י לוותר על חלק משליטתה במאגר תמר. מאגר לווייתן יישאר במצבו כיום כשהוא נשלט בידי נובל אנרג'י ודלק.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, סירב לאשר את המתווה המוצע ואף הודיע על פרישתו מתפקידו בשל עמדת המיעוט שבה נותר ובגלל הלחצים שהופעלו עליו לשנות את עמדתו, כדבריו. על פי סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, רשאי שר הכלכלה אריה דרעי לחתום על צו העוקף את הממונה על ההגבלים ולאשר את המתווה כ'מונופול מפורק', אך כאמור, בחר דרעי שלא להפעיל את הסעיף וביכר להעביר את האחריות בהחלטה לידי הממשלה שתכריע בעוד כחודש. בארוני הסביבה שמחו על דחיית ההכרעה ואמרו כי "זהו צעד בכיוון הנכון וחובתו של דרעי לעמוד בלחצים שחברות הגז מפעילות על מנת להגן על הציבור שנותר שקוף".

קרא עוד:
[postim]

בישיבה סוערת ותוססת שנמשכה על כל שעות אחה"צ, אישר הקבינט פה אחד (למעט השר כחלון שנמנע מלדון בענייני הגז), שבעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל וכי "הוצאת הגז מקרקעית הים הוא אינטרס מדיני בטחוני וכלכלי ממעלה ראשונה", ובשל כך יש לקבל את המתווה המוצע. בנוסף אימץ הקבינט את הצעתו של שר הכלכלה להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור מליאת הממשלה. המתווה יפורסם בימים הקרובים ויובא לשימוע בפני הציבור.

שרת המשפטים איילת שקד, הודתה בסיום הישיבה כי "ההסדר אינו מושלם" אך לדבריה "הוא טוב לאזרחי מדינת ישראל ומשרת את האינטרסים הגאו פוליטיים שלנו במזרח התיכון ובעולם כולו".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הציב את דרישתו מראש הממשלה להביא את מתווה הגז לאישור בפני הכנסת. "זו החלטה בסדר גודל" אמר הרצוג "ולא ניתן לקבל אותה בחדרי חדרים".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ציין כי סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים מחייב היוועצות עם ועדת הכלכלה בטרם קבלת החלטה בקבינט: "השר רשאי, לאחר התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת, לפטור הגבל עסקי מהוראות חוק זה, כולן או מקצתן, אם הוא סבור שהדבר דרוש מטעמים של מדיניות חוץ או בטחון המדינה" ציטט כבל, והוסיף בזלזול כי "הקבינט יכול להחליט כל החלטה שהוא חפץ בה, פרט להחלטה שתתן תוקף חוקי להסכם".

(צילום: יונתן זינדל – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture