סופית: מאגר הגז לוויתן יפותח; "בשורה לכלכלת ישראל"

מפעילת קידוח הגז התחייבה למימון לפיתוח שיכלול 4 בארות הפקה, פלטפורמת טיפול בגז וצנרת להולכתו לישראל • שטייניץ: "לוויתן שוחה עכשיו לכיוון חופי ישראל, אחרי ששבע שנים הוא היה תקוע בים" • גרונר: "יום היסטורי וניצחון על ה-BDS"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

השותפות בלווייתן – נובל אנרג'י, דלק קידוחים, אבנר ורציו – פירסמו הבוקר (ה') את ההודעה לה ייחלו המשקיעים בחודשים האחרונים: החלטת השקעה סופית במאגר לווייתן (FID). מניות השותפות בפרויקט צפויות להגיב בעליות חדות.

"ביום ה-23 לפברואר 2017 קיבלו שותפי לווייתן החלטת השקעה סופית (Final Investment Decision – FID) לפיתוח שלב 1א' בתוכנית הפיתוח למאגר לווייתן, בקיבולת של כ-12 BCM לשנה, בתקציב של כ-3.75 מיליארד דולר, וזאת במטרה לאפשר תחילת הזרמת גז טבעי ממאגר לווייתן עד סוף שנת 2019", נכתב בדיווח למשקיעים.

מאגר לווייתן, הממוקם כמאה קילומטרים מערבית לחיפה, נתגלה בדצמבר 2010 והוכר כאחת מתגליות הגז הטבעי הגדולות בעולם. היקף ההשקעה שאושרה לצורך פיתוחו על ידי בעלות הזכויות במאגר הוא 3.75 מליארד דולר, זאת בנוסף לכמיליארד דולר שכבר הושקעו עד היום בפעילויות שונות של אקספלורציה, הערכה, תכנון ועוד.

שלב 1א' בלווייתן כולל פיתוח תת ימי המורכב מ-4 קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ-5 ק"מ מתחת לפני הים. לכל קידוח כושר הפקה של כ-300 MMcf גז טבעי מדי יום, והיקף ההפקה השנתי צפוי להיות כ-12BCM – כפול מכמות הגז הטבעי המוזרמת למשק הישראלי כיום.

הגז מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-130 ק"מ ישירות לאסדת הטיפול וההפקה (פלטפורמה), שתמוקם כ-10 ק"מ מערבית לחוף. הטיפול בגז ייעשה כולו בלב ים, והגז המטופל יוזרם מהפלטפורמה באמצעות צינור כניסה צפוני שיחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג"ז (נתיבי גז לישראל), כפי שהוגדר בתוכנית המתאר הארצית. משקלה ההתחלתי של אסדת הטיפול בגז יהיה כ-25,000 טון, והיא תעגון בקרקעית הים בעומק מוערך של כ-80 מטר.

החלטת ההשקעה, שהתקבלה בהתאם להסכם התפעול המשותף (JOA) של השותפות בלווייתן (נובל אנרג'י (39.7%), דלק קידוחים (22.7%), אבנר (22.7%) ורציו (15%)) נותנת את האות לתחילתו הרשמית של פיתוח המאגר. על-פי תוכנית הפיתוח, שאושרה בשנה שעברה על ידי הגורמים הרלוונטיים בממשלה, יושלם הפרויקט בתוך פחות משלוש שנים.

במהלך הלילה שבין שני ושלישי חתמו דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות ב-45.34% מלווייתן, על הסכם לקבלת הלוואה בסכום של 1.75 מיליארד דולר מקונסורציום פיננסי, בהובלת הבנקים HSBC ו-JP Morgan. כספי ההלוואה נועדו למימון חלקן של השותפויות בפיתוח שלב 1א' של פרויקט לווייתן, וזאת בהמשך למכתבי ההתחייבות שנחתמו לפני כחודשיים וחצי. מדובר במימון הפרויקטלי הגדול ביותר שבוצע אי פעם במשק הישראלי לפרויקט בשלב פיתוח.

קונסורציום המממנים כולל כ-20 תאגידים פיננסים, בהם בנקים וגופי השקעה גלובליים וישראלים. המימון יינתן כנגד שעבוד חלקן של השותפויות בפרויקט לווייתן, ובתשלום ריבית משתנה אשר תשולם מדי שלושה חודשים, ומחושבת לפי LIBOR בתוספת מרווח, ששיעורו האפקטיבי לאורך תקופת ההלוואה יהיה כ-4.6%. הקרן תוחזר בתשלום אחד בחלוף 4 שנים, באמצעות גיוס איגרות חוב ארוכות טווח, בדומה לגיוס איגרות החוב שנעשה בתמר (תמר בונד).

שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "כפי שהתחייבתי, שדה הגז לווייתן יפותח במשמרת שלי. הרווחים בהכנסות המדינה, באוויר נקי לנו ולילדינו ובהגדלת הביטחון האנרגטי, יהיו של כולנו. החלטת ההשקעה הסופית של נובל ויתר השותפות סותמת את הגולל על הטענות וההטעיות של מתנגדי המתווה – שניסו להכשילו לאורך כל הדרך. אם נמשיך לצעוד בדרך האחראית והנחושה, נצליח גם לגלות שדות גז נוספים, ולמצב את ישראל כשחקנית חשובה במשק האנרגיה מול שכנינו במזה"ת ובאירופה".

לפי הודעת משרד האנרגיה, השר שטייניץ מארח עתה בבניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב פורום מצומצם של בכירי המשק, לשולחן עגול בנושא משק האנרגיה הישראלי.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט: "דלק ואבנר ממשיכות בהגשמת החזון והאסטרטגיה: לעגן את מעמדנו כשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הבינלאומי. על אף האתגר המורכב הצלחנו להוציא לדרך את פרויקט האנרגיה הגדול ביותר בתולדות ישראל, אשר יעניק לאזרחי ישראל עצמאות אנרגטית, אוויר נקי ובריא יותר ופיתוח הכלכלה הישראלית. נמשיך להתמקד בעשייה ולהגשים את השלבים הבאים בתוכנית הפיתוח ליצירת ערך עבור משקיעינו, לקוחותינו וכלל אזרחי ישראל".

ביני זומר, מנהל ארצי של נובל אנרג'י ישראל: "במהלך השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מאמצים כבירים לייצר תנאים מתאימים שיאפשרו לחברות בתחום האנרגיה להשקיע בפיתוח פרויקטים במדינה. היום היא קוצרת את פירות. פיתוח פרויקט לווייתן, מהווה נדבך נוסף בהגשמת העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל ומינוף יתרונות הגז הטבעי במישור הסביבתי-בריאותי, הגיאו-פוליטי והחברתי כלכלי. נובל אנרג'י שמחה להוביל את פיתוח משק הגז בישראל פעם נוספת ומודה על האמון שנתנו בה המדינה ואזרחיה. אנו מחויבים לעבודה משותפת עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להביא להזרמת הגז הטבעי מלווייתן כבר ברבעון האחרון של שנת 2019".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו: "מדובר בהחלטה חשובה אך סמלית מאחר ועבודות הפיתוח כבר החלו. החלטה זאת מקרבת אותנו צעד נוסף ליעד של התחלת אספקת הגז כבר במהלך שנת 2019".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "זהו יום בשורה לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל. מדובר במהלך שיעניק אספקת גז למדינת ישראל, ויקדם שיתוף פעולה עם מדינות האזור בתחום האנרגיה. אני מברך את השר יובל שטייניץ ואת מנכ״ל משרד רה״מ אלי גרונר, שפעלו רבות כדי שנגיע ליום החשוב הזה"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר נשאר בארץ ולא נלווה למסעו של נתניהו לאוסטרליה, זאת על מנת ליישב את המשבר בעיריית ירושלים ולהביא את מהלך הגז לכלל גמר. בשיחה עם 360 אמר גרונר כי "מדובר ביום היסטורי. זוהי השקעה כספית בסך 16 מיליארד שקל, מהגדולות שהיו בישראל מאז ומעולם. קיבלנו ביטחון אנרגטי לשנים רבות מאוד. יש כאן בשורה לסביבה כי עוברים משימוש בפחם לשימוש בגז טבעי שהוא נקי יותר.

"יש כאן איתות לעולם העסקים הבינלאומי שישראל היא יעד השקעה טוב ויש כאן איתות לחברות גז נוספות שכדאי להשקיע בחיפושים במים הכלכליים של ישראל. יש כאן את התשובה הכי טובה ל-BDS, שכל עניינו הוא למנוע השקעות בישראל. מעל לכל זה, מאות מיליוני הדולרים שמגיעים לציבור יתחילו לזרום אליו".

גרונר נשאל: מתי הציבור יראה את התמלוגים? "זה ייקח זמן. תהליכים כאלה לא קורים מהיום למחר. אבל זה יקרה, ומי שאומר שהכסף לא יגיע לציבור אלא רק לטייקונים משקר ואפילו מסית. כי מס החברות עומד על 23 אחוז, התמלוגים של שישינסקי עומדים על 12 אחוז, ובמקרים מסוימים היטל שישינסקי עשוי להגיע אפילו ל-50 אחוז.

"ההודעה הזו היא גם התפתחות עסקית חיובית וחשובה, כי בשנים האחרונות התפתח פופוליזם נגד אנשי העסקים שהפך אותם לרעים ולמי שכביכול מאיימים על החברה. אבל זה הפוך, המשק שלנו נשען על המגזר העסקי, ובלי האפשרות לייצא את הגז לאותן חברות גם לא הייתה הצדקה עסקית לפתח את המאגר, כי המשק הישראלי פשוט לא גדול מספיק. לכן ההשקעה הזו היא גם ניצחון על הפופוליזם נגד המגזר העסקי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק דבר אחד שכחתם, למקם את האגדה על פי הבאר כדי להבטיח את שלום הציבור ולמנוע סכנת זיהום במקרה של תקלה וגם למנוע הזרמת מזהמים כתוצאה מהקמת אגדה 10 ק"מ מהחוף.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture