ביטוח לאומי גבה מאות מיליונים ללא צורך; "ספינה כבדה וקשה להזזה"

כמיליארד וחצי ₪ ממתינים לציבור בביטוח הלאומי • המנכ"ל שלמה מור יוסף: "מערכות גדולות פועלות לאט, יזמנו – ונמשיך להגיע לכל זכאי" • ח"כ מקלב: "בשנתיים האחרונות חלה החמרה ביחס לאזרחים שלא דיווחו על שינוי במעמדם – אך המדינה לא החילה כללים חמורים כאלו גם על עצמה"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

כמיליארד וחצי ₪ ממתינים לציבור, שטרם נגבו על-ידו, נידונו היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר הדגישה כי "הציבור חייב לקבל את הכסף המגיע לו, וזו אחריותו המלאה של הביטוח הלאומי. עליו ליזום פניה לזכאים לא להמתין להם. המבקר אמנם גם החמיא לביטוח הלאומי על שיפור השרות, אך דווקא האוכלוסיות החלשות – הזקוקות במיוחד לעזרה– הן הכי-פחות ממשות את זכויותיהן".

אלהרר פירטה כי בשנים 2010-2009 בלבד נגבו ע"י הביטוח הלאומי מהציבור כ-80 מיליון ₪ ללא-צורך, כ-35 מיליון ₪ נוספים לא הועברו לזכאי דמי-לידה, וכ-100 מיליון ₪ שלא הועברו לזכאי קצבת האבטלה.

בני גולדמן, שערך את הדו"ח מטעם המבקר, הוסיף כי "להערכתנו לפחות 3 מיליון ₪ שמגיעים לציבור ולא נגבו על ידו, ויחד עם גמלת המילואים הסכום מגיע לכמיליארד ₪. גם היודעים על זכויותיהם, מתקשים לגבות אותו, בגלל התורים בביטוח הלאומי או שהטופס קשה להבנה ולמילוי".

קרא עוד:
[postim]

בדיון, הטיחו חברי הוועדה בנציגי הביטוח הלאומי את כאבם מאטימות הגוף הגדול והמסורבל. ח"כ מאיר כהן, שר הרווחה לשעבר , הלין כי "הביטוח הלאומי הוא ספינה כבדה וקשה להזזה, למרות שיש בה עובדים מצוינים", ולדברי ח"כ דניאל עטר, ככל שהאדם זקוק יותר לשירותים הממשלתיים – הוא פחות ופחות נגיש אליהם, ועל הביטוח הלאומי ליזום ולא רק להגיב לביקורת.

ח"כ אורי מקלב הוסיף כי בשנתיים האחרונות חלה החמרה ביחס לאזרחים שלא דיווחו על שינוי במעמדם – אך המדינה לא החילה כללים חמורים כאלו גם על עצמה. עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, סיפר כי במוקד המידע של הביטוח הלאומי, כל מוקדן מעניק מידע שונה לאותה השאלה.

הפרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי השיב כי מיצוי הזכויות ע"י הציבור נמצא בראש מעייניו – "ואנו יוזמים פעולות בעניין ונגיע לכל זכאי. מערכות גדולות ומורכבות פועלות לאט, ויזמנו את מיזם "תבל" שיזהה זכות המגיעה לאזרח שטרם נגבתה על-ידו, ותודיע לו על-כך. לדבריו, "גם לאחר שפנינו לזכאים – לא כולם מימשו את זכותם. אנו בודקים את הזכאים לגמלאות זקנה, אבטלה ולידה, ומדוע הם לא גבו את קצבתם". מור יוסף אמר כי המוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי הוא הגדול המורכב ביותר בארץ, קרוב ל-6 מיליון שיחות בשנה, ו"ברור שכל אחוז של טעות הוא גדול ומשמעותי, ויש לנו אתגר לשיפור ולהבנה ברורה יותר". לדברי סבינה שוסטרמן, מהיחידה למיצוי זכויות בעיריית ירושלים, כ-50% מהזכויות לא ממוצות ע"י הציבור.

נציגי משרדי הרווחה והבריאות תיארו את מוקדי המידע הטלפוני של המשרדים המסייעים למיצוי זכויות, וכן על אמצעים שונים המנגישים את המידע גם לכבדי ראיה, ומקודמת האפשרות לשיחת-וידאו לכבדי-שמיעה. לדברי נציגת משרד הבריאות, גם קופות החולים מרחיבים את השירותים שלהם בעניין, ובבתי החולים הוקמו מרכזים למיצוי זכויות כאלו.

אילוסטרציה: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture