'רפורמת הקורנפלקס' אושרה: פתיחת היבוא תגביר את התחרות בשוק המזון

הרפורמות העיקריות שבחוק ההסדרים הובאו היום לאישור הקבינט החברתי-כלכלי אשר אימץ את ההמלצות להגברת התחרותיות בתחום המזון • כחלון בטוח: "אין לי ספק שנקבל את תמיכת השרים גם לשורת הרפורמות הללו"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הקבינט החברתי כלכלי אישר היום שורה של רפורמות הנכללות בהצעת התקציב לשנים 2014-2015.

בפתח ישיבת הקבינט החברתי-הכלכלי, אמר שר האוצר, משה כחלון: "אנחנו מביאים היום שורת רפורמות משמעותיות בהיקף חסר תקדים, שלא נראה כמותו בשנים האחרונות. מטרת הרפורמות היא להביא להסרת חסמים, הקלת נטל הרגולציה, הפחתת מיסים והגדלת הפריון. אין לי ספק שנקבל את תמיכת השרים גם לשורת הרפורמות הללו וגם לתקציב האחראי והחברתי שנציג מחר. הרפורמות יביאו לצמצום פערים, הורדת יוקר המחייה והגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי המדינה".

בין הרפורמות שאושרו היום בקבינט החברתי כלכלי נמצאת גם התוכנית להסרת חסמים ליבוא מזון רגיל, הידועה בשמה: "רפורמת הקורנפלקס". הקבינט החברתי כלכלי אישר פה אחד את הצעת ההחלטה להסרת חסמים בתחום יבוא המזון הרגיל. הרפורמה בייבוא המזון גובשה במסגרת עבודת הצוות לבחינת נושא הייבוא המקביל שבראשו עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד הכלכלה ואגף התקציבים באוצר. הצוות בחן דרכים להקל משמעותית על הליכי יבוא מקביל של מוצרי מזון לישראל.

מטרת הרפורמה היא להביא להקלות בחסמי יבוא מזון באמצעות הבחנה בין דרישות הייבוא של מזון רגיל ורגיש, שינוי הדרישות בהליך הייבוא של המזון הרגיל תוך הגברת פיקוח ואכיפה בדרכי השיווק ואימוץ מודל רגולטורי הנהוג באירופה, בהתאמה לצרכי השוק הישראלי. הרפורמה תאפשר את כניסתם של שחקנים קטנים ובינוניים לשוק ובכך תגביר את התחרות בשוק המזון הריכוזי. הגברת התחרות צפויה להוביל לירידה במחירי המזון הרגיל והגדלת מגוון המוצרים, לטובת הצרכנים.

קרא עוד:
[postim]

על מנת להמשיך ולהביא להפחתת יוקר המחיה בענפי המזון, באמצעות הוזלת מחירי המוצרים בתחום החקלאות, החליט הקבינט החברתי כלכלי לבטל את התכנון החל על ענפי ייצור חלב הצאן,עיזים וכבשים, מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 באופן הדרגתי כך שבשנת 2020 לא יחול עוד התכנון על חלב צאן. ענף חלב הצאן אינו מתנהל באופן חופשי אלא הוא מנוהל, תוך מעורבות ממשלתית גבוהה ביותר, באמצעות תכנון מרכזי ותכנון פרטני של מכסות יצור המוקנות לכל יצרן בענף, בהתאם לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011. יצרנים הרוצים למצות יתרונות לגודל מוגבלים על ידי היצור במכסות. תכנון מסוג זה לא מתקיים באף מדינה מפותחת. בנוסף, מחיר ליטר חלב גולמי לחלב צאן אינו מוסדר בחוק, והינו מחיר מוסכם בין המחלבות ליצרנים, המפורסם על-ידי מועצת החלב כמחיר מומלץ, והוא נקבע ביחס למחיר ליטר חלב בקר. המחיר משקף עלות ממוצעת גבוהה ביצור,בשונה מעלות שולית, על מנת לאפשר ליצרנים הלא יעילים להמשיך ולהתקיים בענף. המשמעות היא שבפועל יצרני החלב היעילים יותר אינם מוכרים את תוצרתם במחיר נמוך יותר למחלבות הרוצות בכך ועובדה זו מביאה לייקור המוצרים הסופיים לצרכן. לפיכך, החליט הקבינט החברתי כלכלי לבטל את התכנון החל על ענפי ייצור חלב הצאן כאמור.

הקבינט חברתי כלכלי אישר פה אחד את ביטול הקרטל בענף הפטם. הרפורמה תיצור תחרות בין שחקנים מקומיים שונים בענף במטרה להוביל להוזלת מחירים לצרכן הישראלי. משק בית בישראל מוציא מדי חודש כ-200₪ על מוצרי עוף. הוצאה זו הינה אחת ההוצאות העיקריות של משקי הבית על מזון כ- 9% מסך ההוצאות על מזוןובפרט של משקי בית בשכבות הנמוכות.

מועצת הלול הינה בעלת סמכויות שונות בנוגע לענף הפטם, ופעילותה עלולה להוות חסם בפני כניסת שחקנים חדשים לענף ויצירת תחרות. הרפורמה קובעת כי תצומצם פעילותה של המועצה לענף הלול ויבוטלו סמכויותיה בכל הנוגע לענפי הפטם, הרבייה וההודו ולמעשה תיוותר סמכותה רק ביחס לענף גידול ביצים להטלה. מטרת הרפורמה היא ליצור תחרות בין שחקנים מקומיים שונים בענף הפטם, ולאו דווקא לעודד תחרות מייבוא של פטם, אשר בשל מגבלות כשרות וחיי מדף היכולת לייבאו קטנה מאוד. מטרת יצירת התחרות בין השחקנים המקומיים היא להוביל להוזלת מחירים לצרכן.

לטובת זכויותיהם של המגדלים בענפי הצומח ובהמשך למאמצי הממשלה להפחתת יוקר המחיה החליט הקבינט החברתי כלכלי להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר ועל הממונה על התקציבים במשרד האוצר להקים צוות אשר יבחן וימליץ לשרים על הצעה לתיקון חוק מועצת הצמחים (יצור ושיווק), התשל"ג-1973 (להלן – חוק הצמחים) כך שיסדיר אפשרות להתארגנות וולונטרית של מגדלים העוסקים בענפי הצומח בתוך 180 יום.

בנק ישראל פרסם את עמדתו לגבי חוק ההסדרים המוצע בתקציב לשנים 2015 ו-2016 ובירך על כך שהחוק שם דגש על צעדים שנועדו לעודד תחרות ויעילות במשק. החוק כולל מגוון צעדים שנועדו לצמצם חסמי כניסה ליצרנים מקומיים נוספים וליבוא בענפים שונים, לצד צעדים להגדלת יעילות ומהירות המענה שהמגזר הציבורי מספק למגזר העסקי.

בנק ישראל מברך על תשומת הלב שניתנה לביצוע המהלכים בתחום החקלאות בצורה הדרגתית, תוך מתן פיצוי ליצרנים הקיימים שעלולים להיפגע מהשינוי המבני.

אילוסטרציה: ג'והנה גירון – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture