ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום דיון שעבר בתוכנית של משרד התחבורה להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסות לגוש דן, המכונה "מהיר לעיר".
היו"ר חנין אמר כי כדי לקדם העדפה בתחבורה הציבורית למטרופולין תל אביב הדבר הראשון שצריך זה ראשי ערים שיש להם נכונות, אומץ ויכולת להתמודד עם בעיות. הוא הוסיף כי ראשי הערים צריכים להתגבר על הקשיים הפוליטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי.
"אין עתיד לרכב פרטי במטרופולין, וצריך להרגיל את הציבור לכך. מי שיבין את זה מאוחר מדי ההיסטוריה לא תחכה לו. נדרשת מהפכה בצורת החשיבה שנותנת עדיפות לתחבורה הציבורית ותוכנית מהיר לעיר נועדה לצנתר את הסתימות שהופכות את הכניסה לגוש דן לבתי לאפשרית", אמר.
מנהלת פרויקט "מהיר לעיר" בנתיבי איילון, עדי קין קרני, הציגה אותה בפני הוועדה ואמרה כי כיום קיימים 95 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים ועוד 37 ק"מ מחוץ לערים, ומטרת התוכנית היא להוסיף עוד 217 ק"מ של נתצים בתוך הערים ועוד 113 ק"מ מחוץ לערים ובסך הכל עוד 330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין דן.
היא ציינה כי לוד, רמלה, חולון, בת ים, קריית אונו והוד השרון כבר הצטרפו לתוכנית בפעימה הראשונה, וכי היעד הבא הוא לצרף את תל אביב, ראשון לציון, הרצליה ורעננה בפעימה השנייה באמצע אוגוסט. לדבריה, הצלחת הפרויקט תלויה בשיתוף הפעולה של הרשות המקומית ובאכיפה באמצעות מצלמות בנת"צים.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי נסיעה בתחבורה ציבורית בגוש דן היא טובה וקלה יותר ממה שחושבים, ומי שטוען אחרת פשוט לא משתמש בתחבורה ציבורית בגוש דן. עם זאת אפשר לשפר אותה פלאים בכמה צעדים פשוטים, כמו טיפול בבעיות הרב קו, שהשימוש בו הפך בלתי אפשרי, ומתן מידע פשוט. "בעיר שלי ובשפה שלי יותר קשה לי למצוא את הדרך ממקום למקום מאשר בעיר זרה בשפה זרה", אמרה.
מנכ"ל חברת קווים, ציון פת, אמר כי בדיון דובר על תכנון הוליסטי, אך לא ניתן שום מענה לתשתיות ולנהגים. "לא ראיתי שמתוכננים מסופים חדשים, חניונים ואפילו לא שירותים לנהגים או מים והצללה. אם מדברים על תכנון הוליסטי צריך להתחשב גם בנהגים וגם בתשתיות ובאוטובוסים", אמר. מנהל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, יער אמיר, הוסיף כי התוכנית לא מדברת על יעדים ולא ברור מה אמור לקרות ומתי.
ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון, רותי אמיר, אמרה בתגובה כי נעשות עבודות לאיתור שטחים לתשתיות וכי בחודשים הקרובים יש כוונה להיפגש ולשתף את נציגי החברות. היו"ר חנין סיכם את הדיון וביקש לעדכן את הוועדה בהתקדמות ואמר כי הוא "מאחל לכולנו שנהייה בנתיב מהיר לעיר במהרה בימנו אמן".