פצצות ומל"טים: התחקיר חושף – כך ישראל כמעט תקפה באיראן

ארה"ב של אובמה בנתה "אתר גרעין איראני" במדבר האמריקני, החריבה אותו בפצצות ענק בניסוי – ושר ההגנה פנטה הראה את הסרטונים לשר הביטחון דאז ברק. תחקיר של "ניו יורק טיימס" חושף גם את הלוויינים האמריקניים שעקבו אחרי ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כמה קרובה הייתה ישראל לתקיפת איראן ב-2012 ? ראיונות עם עשרות גורמים בכירים כיום ובעבר בארצות הברית, באירופה ובישראל חושפים את המעקב האמריקני אחר ישראל בזמן שזו עקבה אחרי איראן וגם ניסוי אמריקני של תקיפת "אתר גרעין איראני" עם פצצה במשקל 13 טון. התחקיר המקיף פורסם ב"ניו יורק טיימס", ובמסגרתו התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו ואישר כי התכוון לתקוף ב-2012: "לו היה לי רוב הייתי עושה את זה. חד-משמעית".

התחקיר עוסק באופן כללי ביחסים המורכבים בין ארצות הברית לישראל בכל הנוגע להתנהלות בנושא איראן ב-15 השנים האחרונות. בפרויקט הנרחב השתתפו עשרות גורמים בכירים בעבר ובהווה, הן מארצות הברית והן מישראל, בהם שר ההגנה האמריקני באותה העת ליאון פנטה, ומן הצד הישראלי ראש הממשלה נתניהו, אהוד ברק שהיה שר הביטחון בזמן האירועים, בני גנץ, משה יעלון ויעקב עמידרור.

לפי הראיונות והפרטים שנחשפו, היחסים בין ראש הממשלה לאובמה היו מתוחים ומעורערים יותר ממה שהיה ידוע באותה עת. מול הצורך לבנות תוכנית שתתן מענה לפעילותה הגרעינית של איראן הקימה ארצות הברית העתק מדויק למתקן גרעיני איראני, ואף בנתה פצצה במשקל 14 טון, זאת לצורך ניסוי השמדת המתקן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפק, כאמור, התבטאות נדירה על ההתנהלות הישראלית והאמריקנית באותה העת. "זה לא היה בלוף, זה היה אמיתי", אמר רה"מ. "רק בגלל שזה היה אמיתי האמריקנים באמת חששו מזה. האם התכוונתי לעשות את זה? התשובה היא כן. לו היה לי רוב הייתי עושה את זה, חד משמעית".

נתניהו הוסיף: "הידיעה שאנחנו מסוגלים ומוכנים לתקוף באיראן השפיעה מאוד על המעורבות האמריקנית במדינה. ככל שהם הבינו שההתקפה מתקרבת, הם העצימו את הסנקציות על האיראנים".

בתגובה לביקורת שהוטחה בו בתחקיר על ידי מרואיינים, בכירים לשעבר בצה"ל ובשב"כ, אמר נתניהו: "כולם מדינאים גדולים מטעם עצמם, אך אף אחד לא מבין איך ארצות הברית פועלת. זה לא רק טראמפ אלא קודם כל דעת הקהל שדרכה אתה משפיע הן על בית הנבחרים והן על הנשיא. הופעתי אין ספור פעמים בתקשורת האמריקנית ונפגשתי עם המנהיגים, פיתחתי יכולת להשפיע על דעת הקהל בארצות הברית נגד המשטר האיראני".

בתחקיר עוסקים גם בחשש האמריקני מפני תקיפה ישראלית באיראן, כזו שסביר להניח שהייתה מאלצת גם את ארצות הברית להיכנס למלחמה נגד איראן. במשך שבועות רבים התרחשה תופעה שכונתה "בייביסיטינג", במסגרתה, הייתה "רכבת אווירית" של בכירים אמריקנים. על פי התחקיר, האמריקנים פשוט רצו שבכל רגע נתון שמתאפשר, יהיה מישהו על הקרקע בישראל, לכל מקרה שלא יהיה.

"הייתה תחושה שאתה לא יכול לתקוף בלי להרגיש שאתה מרמה את אותו בכיר אמריקני, שיושב באותו זמן אצלך במשרד. האמריקנים קנו זמן באמצעות הביקורים", אמר דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל באותה העת.

עוד דווח כי טום דונילון, ששימש כיועץ לביטחון לאומי של אובאמה, זימן סדרת ישיבות במשך לא פחות מ-48 שעות עם בכירי הפנטגון וה-CIA, כשרצף הפגישות סבב סביב תסריטים אפשריים שעלולים להתרחש לאחר תקיפה ישראלית באיראן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין על ביבי!
הוא פשוט גאון!
מעניין מאד. כל האירועים הביטחוניים קורים אך ורק לפני הבחירות…
ביבי. אל תדבר, תעשה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture