צילומים: דוברות הכנסת, יניב נדב

"מרכינים ראשנו": הח"כים החרדים כיבדו את יום הזיכרון בכנסת • צפו

ח"כ אורי מקלב: "הזיכרון הוא נדבך מרכזי במורשת של עם ישראל, ההכרת הטובה היא לחיות באחדות בארץ ישראל". ח"כ יעקב מרגי: "זר גם לא יבין את המחיר הבלתי נתפס שאנו נדרשים לשלם יום יום, על מנת לשמור על החלום ועל התפילה ותחזינה עיננו בשובך לציון"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


נאום מקלב. צילום: ערוץ כנסת.

מליאת הכנסת קיימה הבוקר דיון לזכרם של הנופלים במלחמות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, חבר הכנסת אורי מקלב שייצג את סיעת יהדות התורה בדיון נאם בפני חברי הכנסת וריגש אותם כאשר קרא לאחדות בעם, מבלי להפלות או לתייג את האחר – "המורשת הזו של עם ישראל תורת ישראל וארץ ישראל זו העשייה לזכרם" אמר.

מקלב פתח את דבריו והסביר כי הזיכרון הוא נדבך מרכזי במסורת ובערכים של עם ישראל, "החל מהציוי של למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים ועד לציוי זכור את אשר עשה לך עמלק, הזכרון הוא הכוח שלנו, אם אין עבר אין עתיד, הזכרון הוא הבסיס להמשכיות הוא ההכרת הטובה הכבוד והנחמה שאנחנו יכולים לתת להם" אמר הרב מקלב.

מקלב נואם בטקס במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב

"כל אחד ואחד הוא עולם מלא של זכרונות, געגועים, חסר וצער של אובדן חיים שנגדעו באיבם", המשיך הרב מקלב ואמר, "אבל ישנו צעד אחד שווה בו אנחנו יכולים לכבד את זכרם, לתת להם ולהעניק להם על מה שהם הקריבו את חייהם למענינו או עבורינו, הוא לתת משמעות על מה הם איבדו את חייהם, הם היו רוצים חיים של אחדות, של עזרה הדדית ולכבד את האחר לא להפלות או לתייג אחד את השני, להיות עם אחד מאוחד יחד בארץ ישראל עם מעשים טובים יותר".

מקלב סיים את נאומו המרגש ואמר כי "המורשת הזו של עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל הם הערכים, הם הזכות הקיומית הם הדברים העיקריים – זו המורשת שאם נמשיך אותה ונקיים אותה זו תהיה עשייה לזכרם".

סגן יו"ר הכנסת חבר הכנסת יעקב מרגי אמר בנאום זכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה במליאת הכנסת כי "מתייחדים אנו היום עם זכרם של הנופלים במערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה שנפלו על הגנת הארץ והמולדת. יום הזיכרון עוטף ומחבק אתכם ומאחד את כולנו, בתחושת הכאב ההזדהות והגעגועים לבן לבת ולאח לאחות, שנפלו במערכות ישראל על הגנת המולדת ועל תקומת ישראל בארץ".

"מרכינים אנו את ראשנו ודגלנו לזכרם ולכבודם של יקירנו. משפחות יקרות נגזר עליכם לשאת, בעול הכבד ובכאב וביום הזה אנו חווים אתכם, את הכאב הגעגוע והיגון חווים מעט מן המעט וזה קשה. אין שיעור לחוב הכבד שחבים כולנו אזרחי ישראל לנופלים ולכם, חוב זה הוא נר לרגלינו. מדינתנו האחת והיחידה של העם היהודי מורשת אבותינו בבת עינו של העם היהודי".

מרגי בנאומו בטקס במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב

"משפחות יקרות, בזכרנו את הנופלים מקבלים אנו את הכוחות להמשיך מאוחדים ומגובשים להיותנו מדינה יהודית שורשית חזקה ומאוחדת.
"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם" אך לפני ימים מספר ציין עם ישראל את יום השואה והגבורה השואה אשר כילתה יותר משליש מהעם היהודי ע"י הצורר הנאצי ימח שמו".

"בימים אלו כשנשמעים שוב קולות וקריאות להשמידנו ע"י השפלים שבאויבנו, בימים אלו כשהאנטישמיות מרימה את ראשה נזכור את שותפות הגורל ונבהיר לעולם אנחנו חזקים ומאוחדים. כי זר לא יבין זאת, זר גם לא יבין את המחיר הבלתי נתפס שאנו נדרשים לשלם יום יום, על מנת לשמור על החלום ועל התפילה "ותחזינה עיננו בשובך לציון". העם הזה ראוי לכל הטוב לכל השמחה ולחיים שהעניקו לנו הנופלים".

"לסיום משפחות יקרות", אמר מרגי, "השנה נגיף הקורונה כפה עלינו זכרון אחר, זכרון ללא חיבוק פיזי ונוכחות בבתי העלמין הצבאיים כמנהגי בשמונה עשרה השנים האחרונות, אך דעו תמיד העם כולו מושיט לכם יד חמה וחיבוק אמיץ, יחד כאחד נמשיך לפעול לאורה של המורשת היהודית וצוואת החיים. נוכיח לנופלים ולכם שהקורבן לא היה לשווא נדחה כל שיח של שנאה ופילוג. זכרם של הנופלים וקדושת מסירות נפשם וקידוש ה' יהיו לנגד עיננו תמיד".

יו"ר הכנסת בני גנץ בדקת דומייה. צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב

מליאת הכנסת קיימה היום כאמור ישיבה מיוחדת לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, שנפתחה בצפירת דומייה בת שתי דקות. קודם לכן, יו"ר הכנסת, רא"ל (מיל.) ח"כ בני גנץ, שרים וחברי כנסת, הדליקו נרות זיכרון וירטואליים לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, הבוקר בכניסה למשכן הכנסת.

יו"ר הכנסת הנכנס? השר יריב לוין מדליק נר זיכרון וירטואלי. צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב

יו"ר הכנסת בני גנץ אמר בפתח הדיון כי "עבורנו המנהיגים היום הזה הוא גם הזדמנות להיזכר מהי השליחות שצריכה להנחות אותנו. איזו אחריות כבדה אנחנו נושאים על כתפינו, לזכור היטב, שלעתים אין ברירה אלא להילחם – ושתמיד חייבים לחתור לשלום שימנע את המלחמה הבאה. לזכור את יסוד הקיום שלנו כאן – העוצמה הצבאית והעוצמה המוסרית".

"כשאנו זוכרים את מתיה הראשונים של הארץ במלחמת העצמאות, אנו מבינים מה היה קורה אילו לא הייתה מדינה ליהודים. וכשאנחנו זוכרים, אנחנו מקדשים את חוסנה של החברה הישראלית. חוסן שנמדד בהקרבה בשדה הקרב, אבל גם בחינוך, בסובלנות לאחר, בהבנת דעתו של אחר, באהבת המולדת ובהגנה על הדמוקרטיה עליה אנו, בין השאר, מופקדים בבית הזה. בכנות, עבורי זהו היום הכי חשוב בשנה".

"דווקא משום שהמוות ממלא את היום הזה, אני מבין היטב את עוצמת החיים ואת החובה שלחיינו כאן תהיה משמעות. שנדע לפעול בכוונות טובות, ליטול אחריות, למלא את החברה שלנו ברוח של נתינה ואכפתיות ולהיות ערבים זה לזה. בעיניי, זוהי גם צוואתם של הנופלים, רק כך נהיה ראויים להם, יהי זכרם ברוך", דברי גנץ.

יו"ר הכנסת בני גנץ מדליק נר זיכרון וירטואלי. צילום: דוברות הכנסת יניב נדב

ח"כ מיכאל ביטון אמר בדמעות: "בכל יום בשעה הזאת במשך 35 שנה אני פוקד את קברו של אחי אברהם שלום חיים ביטון מירוחם. והיום ניטלה מדי המשפחות השכולות הזכות היסודית להיות ליד הקבר. אבל יחד עם זאת אני עומד כאן אתכם מתוך זכות מערערת, מתוך זכות שהייתי מוותר עליה".

"כמנהיג ציבור, כאזרח בארץ הזאת, השאלה היחידה שמעניינת אותי ביום הזה היא מה מבקשים מאתנו הנופלים, מה הם דורשים מאתנו. אני רוצה מילים פשוטות בשפה פשוטה, כי היום הזה חולף ואנחנו יודעים מה קורה בימים שהם לא ימים כאלה. ביום כזה כולנו מתעטפים באיפוק, בממלכתיות, בכבוד הדדי, מדקדקים במילים במעשים במחוות שלנו, וחולף יום ואנו שבים לסורינו. הם מבקשים שנשמור על המשפחות שלהם, שנשמור על המדינה הזו, על ערכי הציונות והיהדות, שנכבד אחד את השני".

ח"כ מיכאל ביטון פורץ בבכי בנאומו בטקס במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת יניב נדב

"ואני שואל מה הם רוצים מאתנו מה הם מבקשים מאתנו מה מבקשים מנהיגי ציבור מה הם מבקשים מאזרחים מבקשים דברים פשוטים 1 שנשמור על המשפחות שלהם שנטפל כראוי והצבא ואני מלא הערכה לך שמשרד הביטחון טיפל בהורים שלי כן משפחות שכולות אנחנו פחות מטפלים טוב בנכי צה"ל ובפיגועי נפש ופחות מוקירים אותם וכך נולדה גם בירוחם היוזמה להוקיר את פצועי צה"ל בכ"ט בנובמבר שקיבלה את ברכת הכנסת הזאת יש לנו עבודה לטפל טוב אבל יש לנו עבודה להתנהג באופן ראוי שיסתכלו עלינו שנשמור על המדינה הזאת שנשמור על לערכי הציונות והיהדות שנכבד אחד את השני שנתנהג בערבות הדדית שלא נבייש אותם לא בשפתינו לא במעשינו לא בהתנהגותנו".

"אם הימים הקשים הללו משולים לעלטה שאופפת את החברה הישראלית עלטה של משבר תפקודי מנהיגותי, עלטה של קורונה, עלטה של אובדן הערבות ההדדית, עלטה של התבהמות השיח. אם אלה ימים של עלטה, שמי הכנסת ושמי המדינה הם שמיים מרוצפים בכוכבים והכוכבים הללו הם הנופלים. אנחנו צריכים לשאת עיניים ולהסתכל מה הם רוצים מאתנו, לא היום, מחר מחרתיים. אם הימים האלה הם ימים של ספינה טועה שהיא המדינה והחברה הישראלית שהיא שמצאת באחד המשברים הקשים ביותר בפוליטיקה הנופלים הם המצפן הם הכיוון", דברי ביטון.

יו"ר הכנסת לשעבר ח"כ יולי אדלשטיין מדליק נר זיכרון וירטואלי. צילום: דוברות הכנסת יניב נדב

ח"כ עוזי דיין אמר כי "אותי הטרידה השאלה מה בדיוק אבא שלי ציווה במותו? מה מחייב אותי? כשהגעתי לגיל שלו, הוא נשאר תמיד בן 22, הייתי מפקד צוות צעיר ביחידה וכבר אז הבנתי שהוא לא ציווה עליי ועלינו שום דבר. הוא ציווה את החיים במובן שהוא אפשר לי את החיים פעמיים, וכל הנופלים אפשרו לנו את החיים. אבל כיצד לחיות אותם אנחנו צריכים אין להחליט בעצמנו. אנחנו צריכים להיות אלוהים לקורבנם, לכבד את זכרם, את המשפחות ,אבל בסופו של דבר אנחנו מחליטים על החיים שלנו ושל המדינה של החברה. כחברה וכמדינה אני ממליץ לאמץ את הגישה בסיסית היהודית של שמור ושמור בדיבור אחד ולא רק בשבת. לזכור ולשמור, לזכור ולכבד את החיים שלהם, לזכור את מותם לשמור על המשפחות שהקריבו את הקורבן היקר מכל ולצוות על עצמנו כל אחד להיות ראוי לקורבנם".

ח"כ משה ארבל מדליק נר זיכרון וירטואלי. צילום: דוברות הכנסת יניב נדב

ח"כ יאיר גולן: "יום הזכרון הוא יום של סולידריות לאומית, מקיף את כל שכבות העם ,הוא לא מבדיל בין מפלגות, הוא לא מבדיל בין זהויות, והוא אדיש לקטטות הפוליטיות של היומיום. אנו מצויים בעיצומו של משבר בריאותי כלכלי ופוליטי מהחמורים בתולדות ישראל, מי ייתן ורוח הסולידריות המופגנת ביום הזה תאפיל על המשבר הפוליטי, ותיתן בידינו את הכלים הנכונים להתגבר על שני המשברים האחרים".

אנו נוהגים לומר במותם ציוו לנו את החיים, אני רוצה לומר מעל במה זו כי לא רק את החיים ציוו לנו אלא גם את הדרך לחיות אותם. דרך האמת והיושר דרך ההוגנות והחסד דרך הערבות ההדדית והשותפות. ידעו כל חברי הממשלה וגם אלה הרוצים להיות חברי ממשלה כי בעת הזו נדרשת ממשלת חירום שתעסוק אך ורק במצב חירום, אך ורק בהקלת העול מעל כתפי העם, אך ורק בפתרון המצוקות הנערמות מדי יום", דברי גולן.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
21 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אי אפשר לפתוח שום סירטן!!!!

אין אפשר לפתוח את הסרטונים באתר הזה.

ככה צריך להיות!
על כולנו לכבד את יום השואה, יום הזכרון ויום העצמאות.

חנפנים
רפסנים
למה ימים הקדושים לעם היהודי שקבלנו מהר סיני, עמיתיהם ברובם אינם מכבדים!
אבל השפנפנים ה"חרדים" האלו חייבים להוכיח שאינם נגד המדינה ח"ו.
בושה

לכבד את השבת' זה כתוב בתורה
יום הזכרון לשואה- נקבע עי החכמים שנזכור בצרוף לעשרה בטבת ולא ביום הזה דווקא

כז בניסן- מרד האומלל של גטו וורשא. אנחנו מנציחים בעיקר את הגבורה הרוחנית והם קבעו יום לזכר הגבורה האומללה הפיזית.
אין שום עניין דווקא ביום שהמדינה קבעה.

מסכים עם כל מילה של בושה וחרפה ממתי חכי"ם 'חרדים' מדברים על יום הזיכרון כשייכים הרי ההשקפה החרדית לא מתחשבת בכל ימי המדינה. "דגל" אינם חרדים אלא חרדקים

תגידו מה עובר על כל התגובות????? זה יום הזיכרון וכל אחד צריך לכבדו ….היתה שואה איומה אנשים נספו כזבובים..מה הקשר כאן שאתם אומרין שהם חנפנים?!?!?!?!!?!?תתבישו!!!!! יש כאן כאלה שיש להם ראש מצומצם ומוזר שתמיד אוהבים להתלונן

לאהרון ולכולם
אמנם בהשקפה אתם צודקים אך לצערנו לפעמים אנחנו צריכים להרכין ראש ולא למתוח את החבל יותר מידיי וגם אם מכר שלי שבצבא נהרג ויתכן שזה לא נקרא על קידוש ד' אלא איסור מפורש שהכניס עצמו לסכנה ולא דעת תורה וכו' אני לא ידרוך למשפחתו על הדם ולא אלך לומר להם זאת! וכן ביום זה לא אתן להם הרגשה של זילזול לפי דעתם
יהודים אנחנו! וע"א שחטאו ישראל המה!
ובהתנהגות שלנו אנו מהווים דוגמא ומספיק בזה שאנחנו לא חוגגים איתם ולא נוהגים כמעשיהם בכל תחום אנו מראים את בדלנותנו ולא צריך בכח "לעצבן" ולחפש מריבות

אי אפשר לפתוח שום סירטון למישהו זה נפתח?

מה הקשר נפלו הבנים שלנו ואגב פעם בא תלמיד לרב אוירבך ליסוע לקברות צדיקים בגליל אמר לו הרב למה ללכת רחוק יש פה קרוב הר הרצל הר של קדושים

זה רק לפוזה

דבר יפה מקלב! נכון שבהשקפה שלנו אין את המושג הזה יום הזכרון. אבל בן אדם לחברו, לכבד ולהבין משפחות שכולות זה בוודאי חלק ודרישה מאיתנו. בתור בוגרת בית יעקב, תמיד בצפירה היו אומרים לנו לאמר תהילים, שיהיה לעילוי נשמת הנפטרים. וכמובן אם נמצאים ליד חילונים לא לדרוך להם על יבלות וללכת בזמן הצפירה בכוונה.
אין שום עבירה לעמוד בצפירה, יש עבירה לפגוע באנשים. בקיצוניות ובמלחמה לא תשיגו כלום!!! לעומת זאת בכבוד ובנחת אפשר להראות דוגמא אישית, להסביר משמעות, מה כן יעזור לנפטרים וכו נסו לא להתלהם, לקרוא את מה שאמרו החכים החרדים ואולי תבינו

הבה נודהי על האמת, התורה הקדושה מצווה על הכרת הטוב, וכידוע שאדם שאינו מכיר טובה ראוי לו שלא נברא.
החיילים שמתו תוך שמירה על חיינו ראויים להוקרה מצידנו, גם אם לא מתאים לנו לשרת בצבא. יש מס שפתיים הגיוני ומובן שצריך לתת

נא ללמוד לכבד גם ציבור אחר. לא צריך להסכים. חייבים לכבד

מה אלו דברי הנבלה של בוגר מכון מנדל 'יעקב מרגי'?
"ותחזינה עינינו בשובך לציון" הכוונה למדינה של גהינום הזאת?
איפה חונכת?
באלון שבו

נימאס לנו ממכם

די לשנאה והפילוג מי שבאמת אכפת לו שיתפלל על עם ישראל שיזכו לנועם של התורה

ליעל – א. מקלב אכן דיבר יפה
ב. לעמוד בצפירה זה כן עבירה ( זה חוקות הגויים, ואסור לנו ללכת בהם… )

לכו בבקשה ברגע זה לישיבת פוניבז ותצפו בדגל ישראל שמונף שם כל שנה ביום העצמאות. וזה למה? מסורת מהרב מפוניבז זצל לכבד את המדינה שנותנת לנו ללמוד תורה. אז אם משהו חושב שהוא חכם יותר מהרב מפוניבז שיתבייש!!!!

טיפשות מופלגת.
הנפת דגל בישראל, אין בה כדי להזדהות עם המדינה יותר מהנפת דגל בארה"ב.
אנו תושבים, ונאלצים לכבד את שכנינו היהודים או הגויים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture