Yonatan Sindel/Flash90

תיק 4000: בג"ץ ממליץ לפתוח בבדיקה פלילית של הדלפת ההקלטות

השופטים המליצו על הבדיקה המקדמית במסגרת עתירה שהגישו בני הזוג אלוביץ', שדרשו לחקור את ההדלפות של החקירה. נשיאת ביהמ"ש העליון: "מדובר בתופעה מדאיגה שנזקיה הם פגיעה באמון הציבור ובהליך השיפוטי". על המדינה להשיב לבקשה בתוך שבוע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בג"ץ דן היום (שני) בעתירה שהגישו בני הזוג אלוביץ' באמצעות עורכי דינם, בדרישה כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יחקור וימנע הדלפות מתיק 4000 המתנהל בימים אלו בבית משפט המחוזי בירושלים כחלק מכתב האישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בעתירה נכתב כי היא מכוונת נגד "מחדלו של היועמ"ש להפעיל את הסמכויות המצויות בידו להורות על חקירה ואיתור האחראים להדלפות והעברת מידע על דרך תדרוכים מגמתיים, שנראה שמתבצעים על ידי גורמים ברשויות האכיפה ויכול שגם על ידי חלק מעדי התביעה".

הסנגורים של בני הזוג אלוביץ', עו"ד ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, טענו כי ההדלפה פוגעת בנאשמים בתיק ו"מעבירה את המשפט לכיכר העיר". לדבריהם, ההחלטה שלא לחקור, או לפחות לבצע בדיקה מקדימה, היא בלתי סבירה באופן קיצוני.

"אם במקרה הזה לא יורה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על חקירה, הרי שלא ניתן לתאר מקרה בו הדלפת חומר חקירה תהווה לשיטתו עילה לפתיחה בחקירה", מסרו. "המשמעות בפועל היא התרת הרסן ומתן 'אור ירוק' ואפילו עידוד לכל גורם פוטנציאלי – רשות אכיפה או עד תביעה – להדליף חומר חקירה ללא מורא".

במהלך הדיון, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה: "אלה לא מקרים נדירים שיש הדלפות, זאת תופעה מדאיגה שהנזקים שלה לא קטנים. זה פוגע בנאשמים, בתביעה ובאמון הציבור בתביעה. שלא נדבר על ההליך ההוגן. כמה אנשים נחשפו להקלטות? יש לנו מקרה נקודתי, האם לא הגיע הזמן לבדוק את הדברים?".

היא הוסיפה כי "לפני שאומרים אין תוחלת, ראוי לעשות פעולות מסויימות. עם המצב בו לא עושים כלום, אנחנו מתקשים. ההצעה שלנו היא שתשקלו לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת ההקלטות שפורסמו בתיק המקור". בתגובה, נציג היועמ"ש ביקש להתייעץ ויצא מן הדיון.

הנשיאה אף אמרה לבאי כוח היועמ״ש: "יש לנו קושי עם העובדה שההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה היא לא לעשות כלום. לו הייתם או אומרים שעשיתם משהו, שצמצמתם מעגלים, שעשיתם בדיקה, משהו על איזשהו ניסיון, לפני שאומרים שאין תוחלת בחקירה או שהיא כזו שלא כדאי לעשות אפילו פעולה אחת. כשלא עושים כלום, יש לנו קושי עם זה. ההצעה שלנו היא שתשקלו לקיים בדיקה מקדמית להדלפת קלטות השמע".

כזכור, בתחילת החודש פרקליטות מיסוי וכלכלה הודתה כי בתמלול הקלטת חקירת אור אלוביץ', בנו של שאול אלוביץ', במסגרת תיק 4,000, נפלו טעויות. לצד זאת, בהודעה לבית המשפט בנושא, טענו בפרקליטות כי לא היתה חובה לעדכן את עורכי דינו של אלוביץ' לגבי הטעויות – שהיו נקודתיות.

בתגובה להודעת הפרקליטות, מפרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי כעת מתברר שהפרקליטות ידעה שתמליל החקירה של אור אלוביץ' סולף כדי להסתיר את תרגיל החקירה הפלילי שעשו החוקרים, במטרה להפוך את שאול אלוביץ' לעד מדינה שיפליל את נתניהו. פרקליטי נתניהו מביעים תמיהה שרק עכשיו "נזכרה" התביעה להודיע שהתמלילים אינם נאמנים למקור, ומסרבת למסור להגנה את התיקונים שעשתה בהם בתירוץ שאין עליה חובה לעשות כן.

בפרקליטות הגיבו לטענות פרקליטי נתניהו: "דוחים בתוקף את הטענה הכוזבת כאילו ביסוד פעולתן של רשויות אכיפת החוק ב'תיקי האלפים' עומדת כביכול כוונה 'לפגוע בראש הממשלה', כלשון הודעת הסניגורים. אין שחר לטענה כי מאן דהוא מרשויות האכיפה ביקש ממר אלוביץ' להפוך לעד מדינה ולשקר בעדותו. כל ניסיון להציג כך את הדברים אינו אמת. כך גם אין שחר לטענה לגבי הסתרה מכוונת של תמליל כזה או אחר, שהיא מופרכת לחלוטין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture