מסתמן כי נתניהו ירכיב קואליציה עם לפיד והחרדים

מקרובי נתניהו: בנימין נתניהו יקים ממשלה עם לפיד והחרדים - נתניהו לא יותיר את החרדים בחוץ ולאחר שלפיד יחתום על ההסכם הקואליציוני, יבקש נתניהו לצרף גם את הסיעות החרדיות | נתניהו עושה כל שביכולתו להביא לכך שלפיד והחרדים יישבו יחדיו בממשלתו העתידית

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

בשל הבאזז התקשורתי הנוחת על נתניהו, החלו בסיעות החרדיות להקים בלוק חוסם מול ראש הממשלה בנימין נתניהו ויאיר לפיד, האחרון טרם החליט סופית על מבנה הקואליציה הבאה, אולם הוא כבר סימן לעצמו כמה עקרונות שעל בסיסם הוא מתכוון לנהל את המו"מ הקואליציוני כך חושף הבוקר 'ישראל היום' הביביתון של ראש הממשלה.

קרא עוד:

[postim]

גורמים בסביבתו של נתניהו סיפרו, כי הדבר הראשון שנתניהו יעשה ברגע שיקבל מהנשיא את המנדט להרכיב ממשלה הוא לפעול לסגירת הסכם עם יאיר לפיד. בבסיס ההסכם עם יו"ר יש עתיד יהיה חוק השוויון בנטל, על פי מתווה שיוסכם ביניהם.

נתניהו לא מעונין להותיר את החרדים בחוץ ולאחר שלפיד יחתום על ההסכם הקואליציוני, יבקש נתניהו לצרף גם את הסיעות החרדיות למרות חילוקי הדעות. ההערכה היא כי נתניהו יעשה כל שביכולתו כדי להביא לכך שלפיד והחרדים יישבו יחד.

למרות האכזבה הרבה נתניהו רואה בגוש הימין כוח ליציבותו. מתוצאות הבחירות הסופיות עלה כי גוש הימין-חרדים שווה 61 מנדטים, ונתניהו רואה בכך רשת ביטחון ליציבות הממשלה הבאה, גם אם בסופו של המו"מ לא כל מרכיבי הגוש יצטרפו לממשלה.

נתניהו מעוניין גם לצרף לקואליציה את קדימה, שעברה בקושי את אחוז החסימה וקיבלה שני מנדטים. בכירים בליכוד אמרו כי ראש הממשלה לא שולל את חזרתו של יו"ר קדימה, שאול מופז, לשורות הליכוד, אם כי נכון לעכשיו הוא בכל מקרה אינו מתכוון למנותו לשר הביטחון.

בליכוד גם לא פוסלים את הצטרפותה של התנועה בראשות ציפי לבני לממשלה, אף שלדבריהם מדובר בעדיפות נמוכה יותר לעומת שאר המפלגות שעימן ינוהל בימים הקרובים מו"מ קואליציוני.

מאז נפגשו נתניהו ולפיד ביום חמישי טרם התחדשו המגעים בין הצדדים, אולם לפי ההערכה, הם צפויים להתחדש עוד השבוע. לפיד עצמו מתכוון להמליץ לנשיא פרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו.

מתי טוכפלד הכתב לעניני מפלגות של 'ישראל היום' מנתח את תוצאות הבחירות: "התוצאות הציבו בפני נתניהו אתגר לא פשוט בהרכבת הקואליציה הבאה. מצד אחד, העם נתן כוח ליאיר לפיד ולמפלגתו יש עתיד, ונתניהו בהחלט היה מעוניין לסגור איתו. מצד אחר, הוא גם חייב את גוש הימין כולו לצידו, על כל 61 המנדטים שלו, מאחר שרק כך יוכל להבטיח שלפיד לא יוכל להפילו."

אלא שלפיד ירצה כנראה להציג הישג משמעותי, שיצדיק את 19 המנדטים שקיבל, ויעדיף ממשלה ללא חרדים. כל עוד הוא לא אומר במפורש שלא יישב עם ש"ס, כפי שעשה אביו, נתניהו סבור שיוכל לתמרן בין הצדדים. ראש הממשלה מקווה כי גם החרדים יגלו גמישות להעברת חוק שוויון בנטל מכיוון שעל פי המסתמן, זה מה שעומד להיות נושא הדגל של המו"מ הקואליציוני הקרוב.

הבעיה היא שלפיד הוא פוליטיקאי חדש. אין לאף אחד מושג איזה סוג של מו"מ הוא ינהל: האם יתעקש ויערים קשיים על כל פסיק, או שיגלה גמישות ויכולת תמרון? התנהלותו במו"מ הקואליציוני תשליך על מבנה הקואליציה העתידי. לפיד הוא מרכיב חשוב, ונתניהו רואה בו שותף כחלק מרצונו הברור של הבוחר. ואולם יש לו גם אלטרנטיבות כגון קואליציית 63 הח"כים של גוש הימין וקדימה, שאליה אפשר לצרף גם את התנועה של לבני, שעל פי כל הסימנים משתוקקת להיכנס אם רק יפתחו לה את הדלת.

לסיכום הדברים, נתניהו חושש במקצת מלפיד בשאלת הנאמנות לקואליציה ויתכן שיעדיף את הגוש המינימלי של 61, גוש הימין חרדים, שראינו את נאמנותם בממשלות הקודמות, יצויין כי במוצאי הבחירות כל עוד לא נספרו המעטפות הכפולות, כל האפשרויות נבנו בהחלט על שויון בין הגושים, אולם המעטפות הכפולות שינו את התמונה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture