עם הפנים צפונה: משולש הגבולות המתוח

כשברקע הטלטלה במדינות ערב, בצה"ל 'לומדים את השטח' ומתכוננים למערכה הצפונית הבאה • סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן: "ברור שאיום בגזרה הצפונית הוא גדול בהרבה, ונידרש ככל הנראה למעשים הרבה יותר נחרצים ובעוצמות יותר גדולות" • "אחד החששות הגדולים שלנו הוא שהאזרחים בישראל יחשבו שמה שהם ראו ב'צוק איתן' זה שיא האיום ויש לו פתרון קסמים" אומר מפקד הנפה הסדירה של פיקוד העורף, אל"ם יורם לרדו "זה אתגר בסדר גודל אחר"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

"אני לוקח את כל מה שהיה ב׳צוק איתן׳, מתרגם אותו לשפה צפונית ומנסה לברר מה נכון לעשות מול האתגר הייחודי לזירה הזו", אמר סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לפני שסיים את תפקידו כמפקד פיקוד הצפון. "ברור שאיום בגזרה הצפונית הוא גדול בהרבה, ונידרש ככל הנראה למעשים הרבה יותר נחרצים ובעוצמות יותר גדולות".

לאורך חודשי הקיץ ישראל כולה התרכזה במבצע בדרום הארץ, אך ההשלכות על הגבול הצפוני לא איחרו לבוא. מחד, במהלך "צוק איתן" ארגון החיזבאללה לא ביצע ירי תמיכה מהגבול הצפוני, ומאידך הלמידה שאלוף גולן התייחס אליה הייתה הדדית.

2חטיבת גולני מתרגלת בגולן

"היה לנו ברור שבלבנון לומדים את הלחימה שלנו בעזה מכל זווית שהם יכולים ומסיקים מסקנות, כמו כל גורם עוין לישראל", קובע ראש מדור תכנון המערכה הצפונית בחיל האוויר, רס"ן ר'. "בחודשים שלפני המבצע היה ריכוז מוכנות מול הזירה הדרומית, אך החזרה לצפון לאחר המבצע הייתה טבעית. לכל אורך הדרך היה עלינו לראות איך הזירה הושפעה מהמבצע והשפיעה עליו מנגד".

קרא עוד:

[postim]

תפקידם של אנשי המדור הוא לזהות את המגמות המסתמנות בחזיתות השונות, להבין את ההשפעות שלהן על היערכות האויבים בגבולות ישראל, להצליב זאת עם הערכות מודיעיניות, ואז להחליט כיצד ייערך חיל האוויר. בתקופה האחרונה עקבו במדור אחר עליית דאע"ש בסוריה, מאבקי הכוח בין פלגי המורדים השונים והמשך התמוססותו של משטר אסד.

"דאע"ש נמצאים רחוק מאיתנו"

בחודשים האחרונים, יותר מתמיד, ניתן לראות כיצד סוריה, שלפני שלוש שנים נחשבה למדינת אויב גדולה ומשפיעה המהווה איום צבאי על ישראל, התפצלה לחמש ישויות דינאמיות שנאבקות בינן לבין עצמן ללא הפסקה. כיום, השולטים בחמשת החלקים הם: כוחותיו של אסד; הכורדים בצפון סוריה; הכוחות המתונים במרכז המדינה שנאבקים במה שנשאר משלטונו של אסד במערב; דאע"ש שמתעצם במזרח המדינה וג'בת אל נוסרה, ארגון הטרור המסונף לאל-קאעידה, ששולט כיום במעבר הגבול לישראל בקונייטרה.

עד כה צה"ל נוקט במדיניות בלתי מתערבת של צופה מהצד. למרות שחיקה מתמדת של הכוחות הלוחמים בסוריה עקב הקרבות המתמשכים, לא ניתן להגיד שהגזרה פחות מאתגרת מבעבר. כיום, עם כל שינוי שמתרחש בין הגורמים הלוחמים, על צה"ל להחליט כיצד להיערך להתפתחויות.

3תרגיל ברמת הגולן, לפני חודש

בארבעת החודשים האחרונים נרשם קיפאון מסוים באזור גבול הצפון, ללא שינויים בשליטתו של ג'בת אל נוסרה באיזור קונייטרה. דווקא ההתרחשויות בעומק סוריה, שם דאע"ש צובר כוח על חשבון ארגון הג'יהאד האיסלאמי, הן שמעסיקות את צה"ל.

"דאע"ש נמצאים רחוק מאיתנו, אבל זה לא אומר שאין גורמים עם פוטנציאל סכנה באזור שכן נראים לעין", הוסיף אז אלוף יאיר גולן. "אני חושב שלא צריך להגזים בעוצמת האיום, ושאסור לשכוח שהאיום המשמעותי יותר הוא מצד האסלאם הרדיקלי השיעי, המובל על ידי איראן וחיזבאללה".

"הכל אפשרי על הנייר"

המציאות המשתנה בסוריה משליכה גם על שכנתה לבנון, כאשר ארגון החיזבאללה נחלץ לעזרתו של אסד במלחמה נגד הארגונים המאיימים על שלטונו. בחודשי הקיץ, בהם התרחש המבצע בדרום ישראל, בוצע ירי רקטות ספורדי מלבנון לעבר הגבול הצפוני, אך המדינה לא נשארה שקטה גם כלפי פנים. מעורבות הארגון השיעי במלחמת האזרחים בסוריה רק התעצמה. במקביל, גברה בלבנון ההתנגדות לפעילות הארגון. דבר זה התבטא בפיגועים נגד פעילי הארגון, במחאות פוליטיות ובהפגנות אזרחיות של בני משפחות הפעילים שנהרגים בלחימה בתוך סוריה.

דבר זה לא בהכרח מצביע על היחלשות, שכן התפרקותה המתמשכת של סוריה יצרה מציאות בה כל דורש יכול לשים ידו על נשק. התפתחות זו, לפי רמ"ד תכנון המערכה הצפונית, מעסיקה את חיל האוויר, שכן כל מערכת נשק מתקדמת שהארגון ישים ידיו עליה עשויה לשנות את מאזן הכוחות אל מול החיל. "למרות שהוא מתנהל יותר כמו צבא, הרצון הבסיסי של ארגון החיזבאללה בהקשר לישראל היה ונשאר להגיע לעורף בכל דרך שיוכל", הבהיר רס"ן ר'.

4גבעתי מתרגלים בפיקוד הצפון, השבוע

לאחר תקופה שקטה בדרום לבנון מאז סוף מלחמת לבנון השנייה, חזרו כוחותיו של ארגון הטרור לעמדותיהם בסמוך לגבול הצפוני. מעבר לכך, ניכר בחודשים מאז סיום המבצע כי הארגון מנסה לחזור לפעילות מבצעית באיזור הגבול ואף ביצע מספר פיגועים.

שילוב הגורמים הללו הציב את צה"ל בכוננות עליונה בגזרה. "מבחינתנו, יש מגוון תרחישים שעשויים להוביל לפתיחה של מערכה", הסביר רס"ן ר'. "ירי תלול מסלול מתגבר לעבר יישובי הצפון, פיגוע גדר, כמו זה בהר דב, או פיגוע חדירה ליישוב סמוך גדר – הכל אפשרי על הנייר".

5תרגיל של גדוד חרב ברמת הגולן, לפני כחודש

בכל תרחיש של ירי תלול מסלול, מערך ההגנה האווירית הצפוני ישחק תפקיד משמעותי בהצלחת צה"ל במערכה. גם בחיל האוויר וגם בפיקוד העורף ברור שירי מהצפון היום יהיה שונה לחלוטין מהמערכות הדרומיות ואף ממלחמת לבנון השנייה, שכן סדר הגודל של המערכה יהיה שונה לגמרי. "אחד החששות הגדולים שלנו הוא שהאזרחים בישראל יחשבו שמה שהם ראו ב'צוק איתן' זה שיא האיום ויש לו פתרון קסמים", הסביר מפקד הנפה הסדירה של פיקוד העורף, אל"ם יורם לרדו. חשש מרכזי שמעסיק את אנשי הפיקוד הוא שאננות של העורף עם פתיחת המערכה הבאה. "זה אתגר בסדר גודל אחר", מוסיף אל"ם לרדו. "הדרך היחידה מבחינתנו להתמודד איתו הוא הסבר, תרגול ואימון".

צפו: לוחמי גדוד 'חרב' מתאמנים במתאר הצפוני

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture