מקורבי נתניהו: דרישותיו של כחלון אינן ריאליות; הוא קיבל רק 10 מנדטים

מלאכת הרכבת הממשלה עשויה להיות סבוכה מהרגיל, עקב עמדת המיקוח החלשה של ראש הממשלה נתניהו, שאינו יכול הפעם לאיים על ראשי המפלגות בהשארתם באופוזיציה והכנסת אחרים במקומם, בשל גוש השמאל הגדול המונה 53 ח"כים שלא יישבו בממשלתו בשום אופן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

היום החל מצעד ראשי המפלגות אל בית הנשיא ראובן ריבלין, במטרה להמליץ לו על מי להטיל את הרכבת הממשלה ה-34 של מדינת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל בוודאות גבוהה את הזכות לנסות ולהרכיב את הממשלה, אולם המשא והמתן הקואליציוני צפוי להיות סבוך וארוך. עמדת המיקוח של נתניהו חלשה, מפני שהרכב הממשלה ידוע מראש והוא אינו יכול להשאיר את אחד מ'שותפיו הטבעיים' מחוץ לקואליציה.

קרא עוד:

[postim]

בסביבתו של יו"ר כולנו, משה כחלון, אומרים כי הוא ימליץ על נתניהו להרכבת הממשלה החדשה.  אך יש לציין כי מאז שיחת הברכה במוצאי הבחירות לא שוחחו נתניהו וכחלון כלל, וזה האחרון מסתמן כאגוז קשה לפיצוח במשא ומתן הקואליציוני.

יו"ר כולנו מעוניין בתפקיד שר האוצר, אותו יקבל כפי הנראה בלי קשיים מיוחדים, אולם הוא דורש בנוסף גם את ראשות קבינט הדיור, האחריות על רשות מקרקעי ישראל ומינוי חבר מפלגתו ליו"ר ועדת הכספים. כחלון ידרוש ככל הנראה גם אחד או שניים מהתיקים הבאים: ביטחון הפנים (עבור יואב גלנט), הרווחה (עבור אלי אלאלוף) והבינוי.

גורמים במחנה הציוני: הרצוג מציע לכחלון רוטציה בראשות הממשלה

גורמים המקורבים לראש הממשלה אמרו כי כחלון יהיה מוכרח להוריד את סף דרישותיו, שאינן ריאליות בהתאם לגודלו הבינוני – 10 מנדטים בלבד. אם כחלון יתעקש על ועדת הכספים, זו עלולה להיות אבן נגף רצינית בשיחות הקואליציה, מפני שבבית היהודי מעוניינים להמשיך ולהחזיק בתפקיד, אשר אויש בקדנציה הנוכחית על ידי חבר המפלגה ניסן סלומינסקי, ואילו ביהדות התורה כבר הבהירו שללא ראשות הוועדה המשפיעה הם לא יחתמו על הסכם קואליציוני.

משה כחלון עצמו רמז בסוף השבוע כי לא יוותר על דרישות הסף שלו גם במחיר של הישארות באופוזיציה, "לא באנו לדבר או לתפוס כיסא. באנו לעשות שינוי, באנו לפתור בעיות, באנו לתקן את החברה הישראלית. אף אחד מאתנו לא נולד בממשלה. אף אחד מאתנו לא חייב להיות שם", אמר יו"ר כולנו.

ח"כ משה גפני, המיועד לתפקיד יו"ר ועדת הכספים מטעם יהדות התורה, הבהיר גם הוא כי "אצלנו אין דרך אחרת. אנו לא לוקחים תפקיד שרים בממשלה. אם לא נקבל את ראשות הוועדה אז בעצם לא נותנים לנו כלום. אם אנחנו לא לוקחים את ראשות ועדת הכספים אז אין לנו השפעה בכל המקומות הללו כי אנחנו לא יושבים בממשלה. שר יכול להשפיע בממשלה".

במערכת הפוליטית מציינים כי למעט כחלון עצמו, כל חברי הכנסת של סיעת כולנו הם חדשים וחסרי כל ניסיון פרלמנטרי, אשר הכרחי כדי להצליח בתפקיד המורכב של יו"ר ועדת הכספים. ייתכן שהדרישה של כחלון לוועדת הכספים היא 'עז' שתוצא לאחר מכן מהמשא והמתן כדי לזכות בהישגים אחרים.

בתוך כך, יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג עדיין לא נואש מניסיונותיו להרכיב ממשלה או לפחות לגבש גוש חוסם שימנע מנתניהו את הקמת הממשלה. בסוף השבוע התפרסם במעריב כי הרצוג פנה לכחלון, לשון המאזניים במפה הפוליטית החדשה, בהצעה מפתה במיוחד: רוטציה בראשות הממשלה, אם ימליץ עליו אצל הנשיא ויביא לכך שיצליח להרכיב ממשלה. ההערכות הן כי המהלך חסר סיכוי, וכי כחלון משתף פעולה עם הרצוג רק כאמצעי לחץ על נתניהו במשא והמתן הקואליציוני.

(צילום: פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture