הקץ לאפליה במעונות: עימות בכנסת על ביטול סעיף מיצוי כושר ההשתכרות

ח"כי יש עתיד וישראל ביתנו טענו כי ביטול הקריטריון "ינציח את העוני בחברה החרדית" • שר הכלכלה דרעי: "אל תיקחו את נושא מעונות היום שנועדו לעזור לחלשים ותהפכו אותו לוויכוח; אני לא מפלה מגזרים אחרים, אלא רק מסיר את האפליה מהנשים החרדיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת קיימה הבוקר דיון בהצעה לסדר בנושא ביטול קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי לסבסוד מעונות יום. הדיון גרר עימות קולני בית חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות, לבין חברי הכנסת של יש עתיד וישראל ביתנו.

ח"כ שרון גל מישראל ביתנו הגחיך את עצמו לדעת מעל במת הכנסת בציטוט שורת מובאות מהתנ"ך ומדברי חז"ל על מעלת היציאה לעבודה. גל טען כי ההחלטה לבטל את הקריטריון, היא "צחוק מהעבודה, גוזרת עוני מחדש על אלפי משפחות ומונעת יציאתן מעבדות לחרות. במעשיכם אתם מנציחים את העוני ביצירת מציאות שיוצרת אבטלה".

ח"כי יש עתיד, מיקי לוי ויעל גרמן, ניסו להסביר שוב ושוב בדיון, כי מפלגתם אינה שונאת את הציבור החרדי ומטרת ההחלטה הייתה בכלל להטיב עם המשפחות החרדיות ולסייע להן להתפרנס בכבוד.

"אין דבר כזה בעולם המערבי שלוקחים ציבור מוגדר ומכים אותו שוב ושוב"

"לא היה תחום מתחומי החיים של הציבור החרדי שלא ניסו להכות בנו", אמר בדיון ח"כ משה גפני מיהדות התורה. "ברוך השם הממשלה נפלה. יש החלטה לתת סבסוד לאימהות עובדות, באה הממשלה הקודמת והחליטה שאישה שעובדת משרה מלאה לא תקבל את הסבסוד בגלל שבעלה לומד בכולל. אין דבר כזה בעולם המערבי שלוקחים ציבור מוגדר ומכים אותו שוב ושוב. מוטב שתשימו מחסום לפיכם, רשעים שכמותכם, האכזריות שלכם ידועה".

קרא עוד:
[postim]

עמיתו לסיעה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר כי "מיצוי כושר ההשתכרות – צריך לקרוא לזה מיצוי כושר הרשעות. תחת הסיסמא הזו הדירו חרדים מזכויות לדיור ולדברים נוספים".

שר הכלכלה אריה דרעי פנה לחברי יש עתיד, "אי אפשר להשתחרר מכך שאנחנו במשך שנתיים ישבנו באופוזיציה וביקשנו שתדברו אתנו, שתבינו את הצרכים שלנו, אולם לצערי הרב עשרות גזרות אחת אחרי השנייה הגיעו ב'זבנג'.

"אני בעד שיח ובעד דיבור ומוכן לשבת", הבהיר השר דרעי, "אבל תבינו איך אנחנו הרגשנו עד היום. במשך שנתיים אף אחד לא היה מוכן להקשיב לנו. אל תיקחו את נושא מעונות היום שנועדו לעזור לחלשים ותהפכו אותו לוויכוח. אני לא מפלה מגזרים אחרים, אני רק מסיר את האפליה מהנשים החרדיות". הוא הסביר כי "סעיף הקנס נועד לפגוע במגזר החרדי, כי אין אדם חרדי אחד שיצא לעבוד רק בגלל הסנקציה בסך 150 ש"ח שהושת על רעייתו העובדת".

.הגחיך את עצמו לדעת. שרון גל (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

מיצוי כושר ההשתכרות – המצאה נבזית לפגיעה בחרדים

כזכור, אחד ההחלטות המרושעות ביותר של ממשלת לפיד-בנט הזכורה שלא לטוב, הייתה התניית ההנחה במעונות היום בחובה למצות את כושר ההשתכרות – בשיעור של 125% משרה לשני ההורים יחד. החלטה זו יצרה מצב בו אימהות שיצאו לעבודה נאלצו לשלם מחיר גבוה עבור הזכות הבסיסית להפקיד את ילדיהן בידיים בטוחות בשעה שהן עוסקות בפרנסת הבית.

בשנת 2014 איבדו המשפחות שלא עמדו בקריטריון דרגת זכאות אחת בטבלת הזכאות של משרד הכלכלה, והנזק עמד על 150 שקלים עבור כל ילד. בתקציב 2015 שהכין שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, הייתה אמורה ההנחה להתבטל לחלוטין, כך שהיציאה לעבודה תיהפך לבלתי כדאית, ומשפחות רבות היו עלולות להתדרדר למעגל העוני.

בהסכמים הקואליציוניים שנערכו בין הליכוד לש"ס וליהדות התורה, עמדו המפלגות החרדיות בתוקף על ביטול הקריטריון המפלה, ואחת הפעולות הראשונות של שר הכלכלה אריה דרעי בכניסתו לתפקידו, הייתה עריכת הצעה לביטול החוק. ההצעה אושרה בישיבת הממשלה השבוע, ובקרוב תאושר אף בכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture