מ"מ המפכ"ל: "הרשתות החברתיות הן הדלק שמניע את גל הטרור הנוכחי"

'האינתיפאדה השלישית' מנקודת מבטו של השוטר מספר אחת – המאפיינים, הכלים לסכל מראש והתגובות בזמן אמת בשטח • וגם הבהרה: "שוטר שהגיע לזירה וחש שיש סכנה ממשית לחיי אזרחים או לחייו, מחובתו לנטרל את הסכנה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ההסלמה הביטחונית החמורה שהתרגשה על עם ישראל בשבועות האחרונים, 'נפלה בין הכיסאות' בזמן שלמשטרת ישראל, העומדת בחזית המאבק, אין כלל מפקח כללי מכהן. המפכ"ל הקודם, רב-ניצב יוחנן דנינו, סיים את תפקידו כבר לפני כשלושה חודשים וחצי, ואילו המפכ"ל המיועד, רוני אלשיך, יחל את כהונתו רק בעוד כשבועיים.

מי שמנהל הלכה למעשה את הארגון הענק בתקופה כה רגישה וסבוכה, הוא ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו. הקצין הוותיק, שקיווה לרשת את דנינו והתאכזב פעמיים – עם מינוי גל הירש, ולאחר ביטולו, עם מינוי רוני אלשיך – קנה עתה את עולמו בשבועות ספורים של תפקוד חרוץ, יעיל ובעיקר צנוע.

ההערכה הרבה, אותה הרוויח סאו ביושר, יחד עם העלייה באמון האזרחים במשטרה, אשר סיפקה עתה מענה מהיר ומקצועי בכל אירוע טרור, עשויה לסמן את ממלא מקום המפכ"ל כמועמד הבטוח במרוץ הבא לתפקיד היוקרתי, עם סיום כהונתו של רב-ניצב לעתיד אלשיך בעוד כשלוש או ארבע שנים.

בראיונות שהעניק אמש לערוצי התקשורת המרכזיים, הסביר ניצב סאו כי בשונה מהעבר, קיים היום גורם חדש המשפיע דרמטית על האווירה ברחוב הפלסטיני ובעיקר אצל בני הנוער – האפשרות הזמינה והמהירה שמעניקות הרשתות החברתיות, להעברת מידע וצילומים ולהפצת הסתה ושנאה.

קרא עוד:
[postim]

"אין ספק כי אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת וקשה", אמר ממלא מקום המפכ"ל. "ממוצע גיל המפגעים הוא בשנות העשרה שלהם והם מושפעים ממה שקורה ברשתות החברתיות – זה הגורם, חד משמעית. זה הדלק שמניע. הרשתות החברתיות, הצילומים, השימוש בסכין כנשק – אלה מאפיינים שחוזרים על עצמם".

.

לדבריו, "הסכין הפכה להיות סמל. לרשתות החברתיות אין גבולות והסרטונים האלה מגיעים מכל המדינות השכנות ומשפיעים על 'דור הפייסבוק'  – שזה בעיקר ילדים בגיל העשרה".

סאו הסביר עוד כי את 'טרור הבודדים' קשה מאוד למנוע מראש: "בעבר הצלחנו להתמודד עם גלי טרור רצחניים יותר, אבל היה לנו מודיעין". כיום, כל גופי הביטחון בישראל החלו להשקיע יותר באיסוף המידע הגלוי הנמצא ברשת, "בשבועיים האחרונים לא רק המשטרה מחפשת מידע ברשתות החברתיות, אלא גם גופים ביטחוניים אחרים".

למרות הקושי המובנה, המשטרה אינה חסרת אונים בסיכול מראש של פיגועים. "בשבוע האחרון עצרנו עשרות אזרחים שהביעו אמירות של הזדהות או שהצהירו שברצונם להצטרף ל'שאהידים'. חלק מהעצורים הם אזרחים ישראלים וחלק אחר תושבים אחרים", אומר סאו. "המערכת המשפטית מתאימה עצמה למציאות שמשתנה, אם בעבר שקלו בהיסוס רב הגשת כתבי אישום – היום אנחנו מקבלים גיבוי ואישור למעצרים מנהליים". בנוסף "יש מאות מוסלמים שהורחקו מהר הבית, העיר העתיקה וחלקם הורחקו מירושלים".

"כאשר שוטר מזהה סכנה הוא צריך לנטרל וכאשר הסכנה חלפה הוא חדל"

בשבועות האחרונים נורו כמעט בכל יום מחבלים ערבים ברחובות ישראל, בעת שניסו לבצע פיגועים ולפעמים, למרבה הצער, לאחר שהצליחו לפגוע ביהודים. "שוטר שהגיע לזירה וחש שיש סכנה ממשית לחיי אזרחים או לחייו, מחובתו לנטרל את הסכנה", מבהיר מ"מ המפכ"ל, "כאשר שוטר מזהה סכנה הוא צריך לנטרל וכאשר הסכנה חלפה הוא חדל".

סאו לא נמנע מהתייחסות גם לעתידו האישי ושאיפתו לפקד על משטרת ישראל, שנכזבה לעת עתה. "אני באופן אישי לא הנושא בעת הזו. היו מספר מועמדים טבעיים להתמנות. במשטרת ישראל יש ניצבים מעולים, זה אותם ניצבים שמתפקדים באופן מרבי, אני גאה בזכות שיש לי לפקד על סגל הפיקוד הכללי.

."כולנו נעשה הכל כדי לסייע לו להיכנס לתפקיד". רוני אלשיך

"קציני משטרת ישראל פועלים ממקום של ערכים, אחד מהם הוא אחריות. היה ברור לי שבעת הזאת, תפקידי להיות במשטרה והייתה לי הזכות לפקד על משטרת ישראל. זו זכות גדולה. אני אדם אופטימי ויש לי סיפוק עצום מהתקופה הזו", אמר סאו.

הוא הבטיח כי יישאר במשטרה כסגן המפכ"ל לפחות מספר חודשים נוספים, בהם יסייע למפכ"ל החדש, רוני אלשיך, ללמוד את התפקיד המורכב. "ראוי שאנחנו נאפשר למפכ״ל החדש לתכנן את התכניות האישיות שלו, כל הפיקוד יעשה הכול כדי שרוני יכנס לתפקיד בהתאם".

לדבריו הוא אינו נוטר טינה לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שהעדיף מועמדים אחרים על פניו. "יש ביני לבין השר לביטחון הפנים יחסים מצוינים, משום שאנחנו מחויבים. מאד רציתי להיות בתפקיד המפכ״ל, יחד עם זאת מי שמקבל את ההחלטות הוא השר הממונה ואני מקבל ומכבד את החלטתו. החודשים האלה הם עם מציאות מורכבת ולכן אשאר בתפקידי".

(צילומים: הדס פרוש ומרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture