דו"ח המבקר: מדוע ישראל נכשלת במאבק נגד החרם?

עם תקציב של מיליוני שקלים, נכשלה מדינת ישראל במאבקה בתנועות המבקשות להחרימה. דו"ח מבקר המדינה מגולל סיפור עצוב על מלחמה בין משרדי הממשלה במקום מלחמה משותפת ב-BDS

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מבקר המדינה יוסף שפירא בחן את פעילות מערך הדיפלומטיה הציבורית של ישראל והגיע למסקנה כי המערכות פועלות ללא תיאום, ללא תקציבים ובתת כוח אדם.

בנוגע למאבק בתנועת ה-BDS הבינלאומית, קובע המבקר כי למרות שהמשרד המתאים ביותר לעסוק בנושא הוא משרד החוץ, החליטה הממשלה להפקיד את הטיפול בנושא בידי "המשרד לעניינים אסטרטגיים" ואף להעביר למשרד זה תקציבי עתק לצורך המשימה. לדברי המבקר, למשרד זה "עדיין חסרים היתרונות התפעוליים המובנים שיש בידי משרד החוץ".

שפירא ציין כי למשרד החוץ קושי בביצוע מיזמים בשל תלות בתקציבים קצרי טווח שמיועדים למטרות מוגדרות. "המשרד מנוע מהתקשרויות ארוכות טווח עם שותפים, ואף נאלץ להפסיק לתקצב מיזמים שכבר הוחל בביצועם".

בהמשך, ביקר שפירא את היעדר התיאום בין המשרדים השונים בממשלה בנושא ההסברה. כך למשל מפורט כי משרד ההסברה והמשרד לעניינים אסטרטגיים לא קיבלו את הסכמת משרד החוץ לכל פעולותיהם בתחומי ההסברה המדינית ומיתוג ישראל בחו"ל.

בדוח נכתב כי "מאז הקמתו של המשרד לעניינים אסטרטגיים בשנת 2009, הוא לא קיבל שירותי מטה עצמאיים, לרבות ייעוץ משפטי, חשבות, רכש וניהול משאבי אנוש. מציאות זו גרמה להחלשת המשרד, שאמור בפועל להיות אחראי על מה שהמדינה מגדירה כאיום משמעותי".

לטענת המבקר, גם לאחר שהתקבלו בהמשך החלטות בקבינט המדיני-ביטחוני על הגדלת חלקו של המשרד במאבק בתופעות החרם והדה-לגיטימציה, "לא היה בהחלטת הקבינט מאוקטובר 2015 כדי לספק פתרון לבעיית המחסור בגורמי מטה וניהול במשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, על אף שהמשרד נזקק לגורמים אלה לצורך מימוש האחריות שהוטלה עליו בהחלטת הקבינט".

"במבחן התהליך ובמבחן התוצאה – לא זו בלבד שלא היה שיתוף פעולה בין המשרדים הללו ובין משרד החוץ, אלא שהם ניהלו ביניהם מאבקים ממושכים על סמכויות, על תחומי אחריות ועל משאבים", נאמר בדו"ח.

עוד מצא המבקר כי במערך ההסברה חסרים דוברי שפות שאינן אנגלית. "אף שהממשלה והנהלת משרד החוץ הכירו בחשיבות הרבה שיש לפיתוח השיח עם הציבור דובר הערבית במדינות המזרח התיכון, באמצעות הוספת דוברים לאמצעי התקשורת בערבית, המשרד מתקשה לאייש משרות פנויות המיועדות לכך בחטיבת דוברות".

הדוח מסתיים בקביעה כי על מערך הדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ להציג להנהלת המשרד "מדדים ברורים שיאפשרו לו להוכיח את מידת הצלחתו לממש את תכניותיו למאבק בתנועת החרמות. בהתאם לכך, על המשרד למפות את הצרכים של הנציגויות העוסקות במאבק ב-BDS, ולהציגן בפני המשרד לעניינים אסטרטגיים כדי שיוכל להיערך למימון הפעולות הדרושות למאבק בתנועת החרמות בחו"ל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture