הוועדה החליטה: "הפיילוט הביומטרי יוארך בחודשיים נוספים"

משמעות ההחלטה: "החל מבעוד חודשיים, אזרחי ישראל לא יצטרכו עוד למסור את טביעות אצבעותיהם" • באופוזיציה זועמים על המחטף שניסה משרד הפנים לעשות סביב אישור ההארכה בנושא - "נראה כי משרד הפנים איננו סגור על עצמו סביב יעילות הנושא הרגיש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המשותפת לוועדות החוקה חוק ומשפט, הפנים והגנת הסביבה, ומדע וטכנולוגיה ליישומים הביומטריים, נענתה היום לבקשת שר הפנים אריה דרעי, ואישרה את צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, כמו"כ החליטה הוועדה להאריך את תקופת המבחן בחודשיים.

במהלך הדיון דרשו ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה החברים באותן וועדות, להסיר את חובת טביעות האצבעות בתקופת ההארכה. זאת, בעקבות הצעת החוק המקבילה שמקדם השר דרעי למתווה חדש, לפיו טביעות האצבע יהיו וולונטריות ויחויבו רק צילומי פנים.

שמונה ח"כים תמכו בצו ושבעה התנגדו. הערב, אישרה מליאת הכנסת סופית את הצו.

ממלא מקום יו"ר הוועדה, חה"כ אורי מקלב אמר בישיבה, כי "כדי לא להביא להפסקת התהליך שלפי האחראים הייתה גורמת לאנדרלמוסיה, התבקשה ועדת החוקה לדון. שר הפנים רוצה לעשות תהליך שקול ומסודר ואין כאן שום מחטף. לפי ההצעה ניתן הארכה לפיילוט עד 28 בפברואר. רוח המפקד במשרד הפנים השתנתה". ה

מקלב מתח ביקורת על משרד הפנים שהביא את החוק שבועיים לפני סיום הפיילוט ואמר כי יפנה לשר הפנים לשנות את טופס ההסכמה ולאפשר אישור למחיקה רטרואקטיבית של טביעות האצבע למי שייכנסו למאגר בחודשיים הקרובים. "אם החקיקה העתידית כבר קבעה שלא יחייבו טביעות אצבע, למה אי אפשר להחיל זאת כבר עכשיו?", אמר מקלב.

חה"כ זנדברג ממר"צ התייחסה לכך שמועד הישיבה שהתכנסה היום, נקבע רק אתמול אחה"צ ואמרה בזעם, כי "היועמ"שית של הוועדה הסבירה, שהדיון נקבע בבהילות, כדי שנקיים דיון חודשיים בחוק. זה ביזוי של הכנסת ועכשיו מתנהל בג"ץ בדיוק על הליך כזה. מדובר בצו שנועד להשאיר את המאגר על כנו בניגוד לכל האזהרות. המאגר נולד באקלים פוליטי של תמיכה משמעותית ואני מעריכה שלא נשאר אף תומך בוועדה למאגר, ובדיון אנחנו מקימים אותו לעוד חודשיים".

ואילו חה"כ יעל כהן פארן מהמחנ"צ טענה, כי "היה צריך להביא את הדברים לוועדה בתחילת החודש במקום לדחוק אותנו לרגע האחרון. החוק רחב יותר מהפיילוט המתוכנן ואין שום סיבה להאריך אותו באותה המתכונת. היא הציעה להקפיא את המצב ולהעביר צו שלא יתקבל מידע חדש למאגר עד שייכנס לתוקף החוק החדש. היא שאלה את נציגי המשטרה- האם מפכ"ל המשטרה נפגש עם שר הפנים והפעיל עליו לחץ להשאיר את המאגר".

חה"כ דב חנין מהרשימה המשותפת אמר בתגובה, כי "שר הפנים אמר שהוא רוצה לבחון את הנושא לעומק וזה מבורך אבל צריך לשים גבול להתנהלות הממשלה. אני מציע להימנע לחלוטין מהארכת הצו. בנוסף, יש סתירה בין הצו שמחייב טביעות אצבעות לבין כך שהחקיקה החדשה לא תחייב זאת. למה אנחנו צריכים להיות יותר קדושים מהאפיפיור וללכת לקיצוניות שהשר לא מעוניין בה".

חה"כ ברקו מהליכוד הגיבה, כי "יחד עם הברכה על ההתקדמות בתיקון הנוגע לתעודות שהן אולי הכי קלות לזיוף בעולם. יחד עם זאת, המצב בו בתקופה של חודשיים יהיו תעודות זהות שונות שצריך יהיה לשלם עליהן זה טרטור של האזרחים".

חה"כ מלינובסקי מישראל ביתנו,אמרה כי "מצד אחד מובן הצורך להגנה ומצד שני אחרי פגישה עם הרשות למאגרי מידע במשרד המשפטים, המצב עגום, פרוץ, זו רשות ממשלתית ללא סמכויות וללא מעמד. לבעלי מאגרי מידע עדיף לשלם קנס מאשר לעבוד על פי חוק כי הקנסות זעומים. טביעות האצבע מיותרות וכן אסור להסכים שהמשטרה או כל גורם ממשלתי ישתמש במאגר כזה". היא שאלה למה להמשיך בחודשיים הללו לקחת טביעות אצבע ודרשה לשנות כבר עכשיו את כתב ההסכמה לטביעות האצבע.

חה"כ בהלול מהמחנ"צ הטיח בנציגי משרד הפנים, "אתם מטרטרים את כל המערכת רק כי לא הצלחתם להשלים את ההיערכות ומתנהגים איתנו כאילו אנחנו כלי שחמט על הלוח. זהו בוז לכנסת ואסור שנהיה חותמת גומי. האגירה במקום אחד היא אחת הסכנות הגדולות ולכן אפשר להסתפק בצילום ללא טביעות אצבע"

חה"כ חיים ילין החבר גם הוא בוועדה אמר כי מדובר בדיון הזוי כי מחודש ספטמבר שלושה וחצי חודשים לא הוציאו תעודה אחת בגלל שביתה ועכשיו טוענים שהעולם יתמוטט? משרד רה"מ המליץ שצריך רק צילום ורוח הדברים בקואליציה היא התנגדות למאגר כך שהפשרה היחידה היא שמירת המאגר עד שיסיימו את תקופת המבחן ויזרקו אותו לפח".

אבי חליבה הגורם המתכלל מטעם שר הפנים בין הרשויות הסביר בישיבה, כי "לבקשת השר, שהציע מתווה שעבר קריאה ראשונה, אנחנו מבקשים להשלים את תהליך החקיקה באופן ראוי וכן לאפשר לרשויות להשלים את ההיערכות הפרקטית. החוק העתידי יותר מצומצם אך ראינו לנכון להמשיך באותה מתכונת כי אחרת זה יוצר מהלך בלתי אפשרי למערכות השונות".

עו"ד עירית ויסבלום ממשרד הפנים הגיבה לטענות שהוטחו בגין התנהלות משרד הפנים ואמרה כי ביחס להערות שמתווה השר מצומצם יותר, יש מי שיאמר שדווקא תקופת המבחן מצומצמת יותר כי הצעת השר אומרת שיהיה מאגר עם תמונות פנים כעניין שבחובה. טביעות אצבע יהיו וולונטריות וגם היום, אין כל חובה להצטרף. החוק לא מאפשר תיעוד ללא מאגר ואם הכנסת תחליט אחרת- ניערך בהתאם גם לאפשרות למחיקת טביעות אצבע. אי אפשר לקבוע בצו הוראות שסותרות את החוק היום, הדורש טביעות אצבעות וצילום. נדרש תיקון חקיקה".

עו"ד נעמה בן צבי, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה אמרה שאי אפשר להפריד את המאגר מהתיעוד מכיוון שככה הפרויקט בנוי. כגורם הממונה, הרשויות עובדות קשה בחודשיים הקרובים להיערך למתווה החדש שהציע השר".

ח"כ מקלב אמר בסיום הדיון כי יפנה לשר הפנים לכלול את האפשרות שניתן יהיה לתת הוראת מחיקה קדימה אם המאגר ישתנה ובכל מקרה ליידע את אזרחי ישראל המגיעים להוציא תעודה ביומטרית כי בעוד חודשיים ככל הנראה, לא יצטרכו למסור את טביעות אצבעותיהם בניגוד לתקופת הפיילוט. כמו כן, להבהיר כי אם בעתיד ירצו שטביעותיהם יימחקו ייאלצו להגיע שוב לבקש זאת במיוחד ואף להוציא תעודה חדשה. זאת כדי למנוע אפשרות שמצבם של אזרחים שיבקשו תעודות בחודשיים הקרובים יהיה גרוע יותר משל אלו שיעשו כן לאחר כניסת החוק החדש לתוקף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture