ההקלטות חשפו: "דיין לא רצה לכבוש את העיר העתיקה"

לקראת ציון 50 שנה למלחמה נחשפת הקלטות ועדויות של ראש אמ"ן, אלוף אהרון יריב, שאמר כי שר הביטחון משה דיין לא רצה לכבוש את העיר העתיקה בירושלים: "יש מקומות קדושים, זו בעיה עם העולם". עוד עולה כי רוסיה הזהירה את מצרים מישראל - כדי להגן על סוריה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השנה תציין ישראל 50 שנה למלחמת ששת הימים, שתוצאותיה והשפעותיה שינו ללא היכר את המזרח התיכון ומורגשות גם כיום. לרגל התאריך, חושף היום (שלישי) ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חומרים ועדויות חדשים, ששופכים אור חדש על קבלת ההחלטות במלחמה שהתקיימה לכל אורך גבולותיה של ישראל. בין אלו, נמצאת עדותו של ראש אמ"ן בזמן המלחמה, אלוף אהרון יריב, בפני יחידת ההיסטוריה של צה"ל.

בעדות הכתובה של ראש אמ"ן יריב ליחידת ההיסטוריה הוא הסביר עד כמה הפוליטיקה השתלטה על השיקולים הצבאיים. "הצבא היה מוכן כבר מלחמה ב-25 או ב-26 במאי. היינו בתחושה שיש דחייה ארוכה ועשינו פעולות שהשפיעו על קיצור התקופה כמו נסיעתו של ראש המוסד לארה"ב. בשישה ביוני הוצגו לדרג המדיני המשמעויות של ההמתנה. הצבא צעק לא לדחות והממשלה קיבלה החלטה לדחות. מבחינה צבאית לא היו שיקולים צבאיים אלא רק שיקולים פוליטיים".

בעדות המוקלטת מתאר יריב שוב את הממשק בין הדרג הצבאי לדרג הפוליטי. "אחת הישיבות הכי חשובות לא התקיימה בפורום ממשלתי אלא במעין פורום מפלגתי. רק יצחק (רבין) ואני היינו שם מצה"ל. חזרו שם על הדחייה וזה היה שבר מבחינתנו". חוקר יחידת ההיסטוריה הקשה על ראש אמ"ן דאז: "יש לנו עדות של יצחק ושל בר-לב ושניהם מתארים דבר אחר לגמרי ושהם שכחו על מה שאתה אומר על הפורום המצומצם". יריב השיב: "יצחק ואני היינו".

בעדותו אמר יריב כי שר הביטחון משה דיין לא תמך בכיבוש ירושלים. "שר הביטחון אמר – "העיר העתיקה, בואו נסגור אותה סביב", כי היו בתוכה מקומות קדושים, זו בעיה עם העולם. מה הביא לשינוי? אני חושב שפשוט ההתפתחות בשטח". לדברי יריב, דיין גם דרש לא להגיע לתעלת סואץ: "אני נותן לכם הנחיה – לא להגיע עד התעלה, להיעצר בפניה. למה? לא רוצה". על כיבוש רמת הגולן, רגע לפני סיום המלחמה: "קמתי לקרוא ניירות, ואומרים לי שר הביטחון קורא לך, הוא על הטלפון. אומר לדדו – אתה יכול לעלות בהליקופטר על הרמה".

יריב חיזק בפני החוקרים את ההערכה הישראלית ערב המלחמה ולפיה הרוסים היו נחושים להגן על המשטר הסורי מפני ישראל – זאת באמצעות הלעטת המצרים במידע כי ישראל מתכוונת לתקוף אותם, מה שיגרום למצרים להעסיק את ישראל בחזית הדרומית שלה. "הרוסים העריכו שהסורים לא יפסיקו לתמוך בפח"ע (פעילות חבלנית עויינת), אז היהודים ילחמו בסורים, והיהודים עושים יד אחת עם האמריקאים", סיפר ראש אמ"ן דאז.

"אנחנו לא יכולים להתערב. מה אנחנו יכולים לעשות בשביל להציל את המשטר בסוריה? להביא לזה שמצרים תפעיל לחץ על היהודים. איך? אנחנו אומרים למצרים שהיהודים הולכים לתקוף. הם יכניסו כוחות לסיני וזה יפעיל לחץ. ואז לא נתקוף את סוריה". יריב משוכנע כי הרוסים אכן מימשו מדיניות זו, "אבל זה נשמט להם", כדבריו.

ב-12 ביוני 1967, יומיים אחרי שהמלחמה נגמרה וישראל שילשה את שטחה, סיפר אלוף אמ"ן דאז על "דיון היסטורי" שנערך אצל דיין. נושא הדיון היה: "איך מארגנים את העניינים עכשיו?". לדברי יריב, דיין "רצה שהצבא ינהל את העניינים. אז כבר אמרנו ששלום לא יהיה". הוא ציין כי העקרונות שנקבעו היו: "הגדלת שטח המדינה, הבטחת מעמדה של ירושלים העברית, ביטחון שוטף, אבטחת מקורות המים, שטחי מחיה נוספים במידת האפשר – ללא תוספת, או תוספת מינימלית של ערבים". לפי יריב, עיקרון נוסף דיבר על "שלום ומשא ומתן ישיר. תכסיס – לא מטרה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תביאו את ההקלטות, שנדע פעם אחת ולתמיד את הפנים האמיתיות של השמאל המרושע במדינה שלנו כבר למעלה מתשעים שנה (עוד הרבה לפני קום מדינה)

מזכיר מאוד את שתום העין המקורי…..

הוא לא רצה,
אבל השם רצה
וזה מה שחשוב…
תודה רבה לשם שעזר עוזר ויעזור לנו
ישתבח שמו לעד…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture