צילום: פלאש 90

המשטרה חוקרת: מי הוציא את התלמידים לטיול במזג אוויר כזה?

במשטרה הוחלט הערב על פתיחת חקירה נגד ראש המכינה בחשד לגרימת מוות ברשלנות: מנהל המכינה ושני המדריכים שליוו את הטיול מעידים הערב במשטרה. אחת הנספות כתבה אתמול: "לא מאמינה שאני יוצאת לטיול במזג האוויר הזה, זה להתגרות בגורל. אנחנו נמות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במכינה הקדם-צבאית "בני ציון" בתל אביב ממנה יצאו החניכים לטיול הקטלני בדרום מתקשים לעכל את הבשורות הקשות על מותם של עשרה תלמידים שנסחפו בשיטפון. במחוז דרום של המשטרה הוחלט הערב (חמישי) על פתיחת חקירה נגד ראש המכינה בחשד לגרימת מוות ברשלנות: מנהל המכינה ושני המדריכים שליוו את הטיול מעידים הערב במשטרה. החקירה נפתחה בהוראתו של המפכ"ל אלשיך לאחר שתשעה מחניכי המכינה נהרגו בשיטפון בנחל צפית בערבה מוקדם יותר היום.

בראש החקירה יעמוד ניצב-משנה יוסי תורג'מן, קצין המבצעים במחוז הדרום, כדי לחקור את הנסיבות שהובילו להחלטה להוציא את הטיול בתנאי מזג אוויר כה קשים. דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם-צבאיות, אישר כי ראש המכינה הוא שאישר את הטיול. "מכינת בני ציון, כמו כל שאר המכינות הקדם-צבאיות בארץ, לא נזקקות לפי הכללים והנהלים לאישור כלשהו", אמר. "הן מחליטות בעצמן מתי ואיך לצאת ומתייעצות עם הגורמים המקצועיים לפי שיקול דעתן. ראש המכינה אחראי על התהליך החינוכי, לרבות ההחלטה לצאת לטיול".

מִי בַמַּיִם: פורסמו שמותיהם של שבעה מההרוגים

אחת הנערות שנספתה באסון בנחל צפית, כאילו ניבאה את גורלה. כך עולה ממסרונים בינה ובין חברותיה למכינה הקדם צבאית בני ציון, שנחשפו היום ב'חדשות 2'.

אתמול אחר הצהריים כתבה נערה במכינה: "לא מאמינה שאני יוצאת לטיול במזג האוויר הזה, זה לא הגיוני שנלך למקום שהכול שם שיטפונות, זה להתגרות בגורל. אנחנו נמות, אני רצינית". אותה נערה שחששה מאוד לצאת לטיול, נספתה בסופו של דבר בשיטפון.

במקביל, במסרונים שקיבלו תלמידי המכינה לפני הטיול שהחל אתמול, אפשר לראות את השאננות, למרות שהיה ידוע כי צפוי מזג אוויר סוער בדרום, כולל שיטפונות. "אל דאגה, אנחנו ערוכים היטב לטיול והמכינה וידאה עם הגורמים המתאימים", כתבה אחת המדריכות.

בהמשך כתבה המדריכה: "על מנת שנערך בהתאם במידה ואכן יהיה גשם, כמה תוספות לרשימת ציוד חובה: אוהל שתוכלו לקחת איתכם (שימו לב שנכנס לתיק/נקשר לתיק בצורה נוחה. אנחנו מטיילים עם הציוד עלינו)… מעיל גשם, כיסוי גשם לתיק".

הטיול המקורי תוכנן ככל הנראה בנחל צאלים, ובאחד המסרונים כתב מדריכה במכינה: "כרגע יצאו להכנה חבר'ה להכין מסלול אחר שלא עובר בנחל, והוא יהיה בטוח לטיול". במסרון נוסף שכתבה אחת המדריכות במכינה נכתב: "כפי שכמה מכן שמו לב, בחלק מהימים של הטיול יכול להיות שיהיה מזג אוויר גשום באזור הדרום. הטיול כמובן עדיין מתקיים". עדיין לא ברור מדוע הקבוצה יצאה לטיול בערבה אף שהתחזית הצביעה על שיטפונות באזור.

טיול הגיבוש של קבוצת הנערים, שלוו על ידי שני מדריכים וחובש, החל אתמול – והיה אמור להימשך עד מחר. את הבוקר הם פתחו בפעילות משותפת ולאחר מכן יצאו לאזור שבו אירע האסון.

בשיחה לעיתון 'מעריב' אמר אב לנערה שלמה במכינה בשנה שעבר "לא יכול להיות שאין למכינות הקדם צבאיות פיקוח, צריך להחליט למי הן כפופות או לסגור אותן. או שהן שייכות למשרד החינוך או למשרד הביטחון, לא יכול להיות שהן לא כפופות לשום גורם".

"מדובר בחבורה של אנשים יהירים, אין לי מילים עדינות יותר כדי לתאר את זה. כל רובד שהוא בתחום הבטיחות במכינה היה לקוי. מחיבורי חשמל פירטים, נושא כיבוי אש, אפילו זה שהמכינה על גבול הקו הירוק והם היו ישנים בלילה במבנה פתוח" אמר האב.

הורים למתנדבים במכינה סיפרו על תקרית דומה שאירעה בקיץ הקודם, כשהמכינה התכוונה להוציא טיול למדבר יהודה במהלך יום שהיה חם במיוחד. ההורים התריעו מפני התייבשות אפשרית אך מנהל המכינה החליט בכל זאת להוציא את הטיול לפועל. במהלכו נרשמו מספר מקרי התייבשות קשים.

פורום ועדי ההורים היישוביים, הארגון היציג של ההורים, כבר הודיע שידרוש לפתוח בחקירת האירוע: "נדרוש לחקור ולמצוא איך קרה האסון, שנראה כמחדל נוראי. כמו בכל ימות השנה ובעיקר בימים אלה של שינויים קיצוניים במזג האוויר, אנו קוראים להישמע לאזהרות המתפרסמות על ידי הגורמים המוסמכים ולנקוט משנה זהירות בכל הקשור לפעילויות חוץ בית ספריות".

ברקע החקירה החל עימות בין משרדי הממשלה בנוגע לאחריות על המכינה. אף על פי שרוב משתתפי הטיול היו תלמידי בית ספר, במשרד החינוך אמרו כי האישור לקיום הטיול לא הובא לחדר המצב של המשרד. במשרד הדגישו כי קיום טיול של מכינה קדם צבאית לא מצריך אישור ממשרד החינוך. יצוין כי רק לאחר האסון נודע למשרד החינוך שהשתתפו בו גם תלמידי כיתה י"ב מבתי ספר.

כמה שעות לאחר היוודע ממדי האסון, יצאה הודעה רשמית מטעם המשרד: "משרד החינוך עוקב בדאגה אחר מאמצי החילוץ המתמשכים מהשיטפון ונמצא כל העת בקשר עם הגורמים הרלוונטיים. בשעות הקרובות תתקיים הערכת מצב ויינתנו כל המענים הנדרשים למוסדות החינוך בנושא זה".

עוד אמרו במשרד החינוך כי "המכינות הקדם צבאיות אינן זקוקות לאישור המשרד לצורך יציאה לטיול. חדר המצב של הטיולים שלנו מאשר כל טיול של תלמידים בבתי הספר. היום לא אישרנו טיולים במסלול המדובר".

במשרד הביטחון תקפו בחריפות את משרד החינוך: "לפי חוק המכינות ותקנותיו, משרד החינוך הוא הגורם המקצועי והאחראי על אישור התוכניות הלימודיות במכינות הקדם צבאיות. משרד הביטחון אינו אחראי על תוכנית הלימודים, לרבות הטיולים. משרד הביטחון ממשיך לעקוב בדאגה רבה אחר האסון הקשה בערבה. מצער מאוד שביום כזה, לא רק שהגוף האחראי אינו לוקח אחריות, אלא מטיל אותה על גורם אחר".

מכינות קדם צבאיות ממומנות ומפוקחות על ידי משרדי החינוך והביטחון אולם נושא הטיולים פרוץ לחלוטין וללא כל פיקוח. במשרד החינוך מנסים לחשוב כיצד מונעים את האסון הבא. כבר הערב מתקיימות ישיבות עם יועצים ומשפטנים בניסיון לקבוע נהלים מוגדרים.

במשרד פועלים לברר מאילו בתי ספר מגיעים אותם תלמידים שנפגעו בתקרית היום. נציגי המשרד פונים לבתי הספר ושולחים אליהם יועצים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שיעזרו לתלמידים להבין את גודל האסון ואיך להתמודד איתו. במשרד גם שוקלים להוציא תדריך מקיף לכל בתי הספר בישראל בעקבות התקרית הקשה.

שר החינוך, נפתלי בנט אמר הערב "אסון קשה פקד את מדינת ישראל. ליבנו עם המשפחות של הנערות והנערים שנספו בשיטפונות בדרום. משרד החינוך ימשיך בשעות הקרובות ובימים הקרובים ללוות את הצוותים החינוכיים בבתי הספר השונים בהם למדו התלמידים. אני מודה לאנשי יחידות החילוץ שפעלו בנחישות לחלץ את הנערות והנערים".

מועצת התלמידים והנוער הארצית קראה למשרד החינוך להכניס באופן מידי את המכינות הקדם צבאיות לפיקוחו המלא. יו"ר המועצה, יובל חלביה: "לא ייתכן מצב שבו אין סדר בפיקוח על גוף שמרכז תחתיו 6,000 חניכים בכל שנה. זו פשוט הפקרות של הממשלה שמזניחה מוסד כה חשוב ומשאירה אותו לעשות כרצונו. ראש מכינה לא יכול להחליט לבדו אם בטיחותי להוציא טיול בתנאי מזג אוויר קיצוני".

מתברר כי מכינת "בני ציון" אינה המוסד החינוכי היחיד שתכנן לטייל במהלך היומיים האחרונים בנחלי מדבר יהודה. אולם בניגוד למכינה, בתי הספר החליטו ברגע האחרון לא לצאת בעקבות התרעות ומידע שהועבר אליהם גם באמצעי התקשורת וגם באמצעות הגורמים המפקחים ובכך נמנעו אסונות כבדים נוספים. כך קרה במקרה של בית ספר באזור השרון שהיה אמור לצאת לנחל צפית, בו אירע האסון, אבל ברגע האחרון הוחלט לבטל את הטיול הזה.

שיטפון קטלני: 9 בני נוער נהרגו בנחל צופית שבנגב, נעדרת אחת

תיעוד: כוחות ההצלה בחיפושים אחר הנערים שנסחפו בערבה

המשטרה: "ביקשנו לא להגיע לאזור, האסון היה יכול להימנע"

מתפללים לבשורות טובות: הרב הראשי, ראש הממשלה והנשיא מגיבים

ונשמרתם: גם מחר קיים חשש משיטפונות • התחזית המלאה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שונא את האנשים הרעים האלה שישר מתחילים לחפש אשמים.

לבכות על האסון לא יעזור למנוע את האסון הבא!
מבלי להוריד כהוא זה מהעצב הגדול על מה שקרה,
אנחנו צריכים לחשוב איך מונעים מהאסון הבא לקרות,
וזה לא יקרה מחיפוש אשמים, אלא מהפקת לקחים,
ולצערנו הרב אנחנו מומחים בלחפש אשמים ופחות מומחים בהפקת לקחים, והראיה שהאסונות קורים פעם אחרי פעם,
הדבר היחיד שימנע את האסון הבא זה הפקת לקחים בצורה מקצועית,
ודבר אחד אנחנו צריכים ללמוד מהאסון הנורא הזה,
לא מרויחים כלום מלהתגרות בשטן נקודה!
כל עוד שלא נתחיל להשמע לגורמים המקצועיים לא נוכל למנוע את האסונות שלא יבואו ח"ו,
ויה"ר שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו ויבולע המוות לנצח אמן!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture