הגבלת תח"צ והערמת קשיים: בדרך לקריסה נוספת בהילולת הרשב"י?

יש רכבת עד כרמיאל, אבל תגברו רק נסיעה אחת חלקית. בחלק מהערים אין כרטיסי נסיעה עם חברות התח"צ בחלק מהשעות והחשש הגדול הוא מפני קריסה נוספת במערך הסעת מאות האלפים להילולת הרשב"י במירון • ומה הפתרון לכל הבעיות במקום?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

(בוידאו: ההדלקה המרכזית במירון, שנה שעברה)

מידי שנה במהלך ל"ג בעומר, זועקים הכותרות הראשיות על קריסה נוספת במערך התחבורה הציבורית לאתר הקדוש, אליו עולים במהלך הימים הקרובים להילולא ובעצם היום עצמו, מאות אלפי איש. באופן כללי, אתר ציון הרשב"י נחשב לאתר המתויר השני בגודלו בישראל, מיד לאחר המקום הראשון: הכותל המערבי.

דרכי הגישה למקום אינם יכולים להכיל את רבבות העולים, ובמקום לדאוג לפתרון ארוך טווח, כמו לדוגמה סלילת כבישים, הכשרת חניונים בקירוב מקום, פיתוח ושיפוץ המקום כראוי וכיאה, בשל אינטרסים צרים של גורמים שונים, נאלצים ההמונים לסבול מידי שנה בעלותם לחגוג בל"ג בעומר במירון.

השנה, החליטה המשטרה להורות על הגבלת כמות האוטובוסים שיכולים לעלות להר, וזאת בנימוק כי עליהם לשמור על ביטחון המתפללים. מדוברות המשטרה נמסר כי "כמו בכל שנה היערכות משטרת ישראל לאירועי ל"ג בעומר במירון מתחילה חודשים רבים לפני האירוע במטרה לאפשר למאות אלפי המבקרים להגיע לאירוע ולחזור בשלום. ההיערכות מתבססת על בסיס נסיון מצטבר, למידה משנים קודמות והערכות מצב".

"במכלול השיקולים המבצעיים נלקחים שיקולים רבים ובהם: מאות אלפי המבקרים הצפויים, משך הזמן הקצר של הארוע והתשתיות המשמשות להגעה לאתר הארוע וכל זאת אל מול משימתנו העיקרית – שמירת שלומם ובטחונם של המבקרים במקום". המשטרה התייחסה להנחיה המגבילה החדשה: "משטרת ישראל לא הגבילה את כמות הכרטיסים למכירה. יחד עם זאת, שמרנו על כמות אוטובוסים בדומה לשנה שעברה זאת בנוסף לתגבור פעילותה של רכבת ישראל המסיעה אלפי נוסעים ובכך נאפשר את הגדלת כמות המבקרים. לצערנו, התשתיות הקיימות באתר אינן מאפשרות הגדלת מכסת כמות האוטובוסים. משטרת ישראל תמשיך להיערך לאירוע ולפעול להכוונת התנועה, שמירה על הסדר הציבורי ועל שלומם ובטחונם של כל המבקרים והחוגגים הצפויים להגיע למקום".

למרות טענות המשטרה כי דווקא הגבלת כמות האוטובוסים תביא לפתרון הבעיות, ההגיון אומר ההיפך, וכפי שניסח זאת ראש עיריית ביתר עילית ויו"ר פורום הרשויות החרדיות מאיר רובינשטיין במכתב דחוף ששיגר לנציגים החרדים בכנסת בדרישה לפעול לביטול ההחלטה. "מדובר בשערורייה! לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, תוגבל הכניסה למקום קדוש ביום מקודש, ויוגבל מספר היהודים המורשים להשתתף בהילולת רשב"י. מצב שכזה הינו בלתי מתקבל על הדעת! בשום אירוע ציבורי אחר – דתי כמו ברכת כהנים בכותל, או להבדיל תרבותי / ספורטיבי, לא היו מעזים להגביל את מספר המשתתפים".

"אני מודע לקושי במקום בפרט בסוגיות החניה והתנועה, אבל הפתרון לבעיות אלו איננו זה הקל ביותר – מניעת הגעת העולים מירונה. בהר מירון יש מקום רב המתאים לאכלס אף פי שלושה ממספר העולים כיום. לשם כך, יש צורך בהכנה רצינית ויסודית מראש. הכשרת חניונים וביצוע הפקעות", מציין ראש העיר ביתר עילית. "במקום להתעורר כמה שבועות לפני ל"ג בעומר ולפתור את האתגרים באמצעות מניעת הגעה, צריך לעסוק במשך השנה כולה בבניית פתרון קבוע ומסודר שיאפשר את קיום ההילולא ללא צורך בחיפוש קבוע של האשמים בסוף האירוע". לסיום הוא מזהיר: "התוצאה של חסימת התחבורה הציבורית תהיה ניסיון הגעה בלתי מבוקר של ציבור גדול ברכבים פרטיים, יצירת לחץ אדיר בדרכים, וקריסת המערך כולו. לא ניתן יהיה לחסום את ההמונים מהגעה להילולא".

בהמשך יצאה הכחשה כביכול יש הגבלה במכירת הכרטיסים, אך ממידע שהגיע לJDN עולה כי בחלק מהערים החרדיות, כבר במהלך סוף השבוע האחרון, הודיעו החברות המפעילות את התחבורה הציבורית כי לא ניתן לרכוש עוד כרטיסים בשעות העומס.

בתגובת המשטרה ציינו עוד את הגברת תדירות פעילות של רכבת ישראל. אך מתברר כי למרות שהרכבת לכרמיאל, שנחנכה רק בשנה החולפת, אמורה הייתה לתת מענה לחלק מהכמות הגדולה של האוטובוסים שנעים בל"ג בעומר ברחבי הארץ, מתברר כי ברכבת ישראל ומשרד תחבורה לא ידעו היום לומר בוודאות אם במהלך חגיגות ל"ג בעומר יהיה תגבור בקו הרכבת לכרמיאל, והיסעים מתחנת הרכבת לאתר החגיגות.

(בוידאו: השר כ"ץ בראיון לJDN במהלך נסיעה עם הרכבת למירון)

אתר ynet פנה לרכבת ישראל שם הפנו אותם למשרד התחבורה, שכן לדבריהם לא מדובר ברכבות בלבד אלא גם להיסעים מתחנת הרכבת למירון ובחזרה. ומה אמרו במשרד התחבורה? "מתקיימים עדיין דיונים", הסבירו והחזירו את הכדור למשרדי הרכבת: "הם קובעים את לוחות הזמנים של הרכבת". כל זאת שלושה ימים לפני תחילת ההילולא. רק לאחר מספר שעות הודיעו ברכבת ישראל כי יוסיפו רכבת אחת שתצא בלילה שבין יום רביעי לחמישי בשעה 01:17 מתחנת חיפה חוף הכרמל ותעבור בתחנות חיפה מרכז השמונה וקרית מוצקין בדרכה לכרמיאל.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס פנה בדחיפות אל שר התחבורה וביקש כי משרד התחבורה יעמוד בהבטחתו לתגבר את קו הרכבת עד כרמיאל לאורך שעות הלילה של ליל ל"ג בעומר. "לוח הזמנים הרגיל של הרכבת עד כרמיאל מסתיים ב 20:30. זה לא נותן את המענה הנדרש. אני מבקש כי הרכבת תיפעל לאורך כל הלילה" כתב ח"כ מוזס לשר התחבורה. "אני אף מבקש להביא את העניין לידיעת ציבור הנוסעים ולפרסם מבעוד מועד את אפשרות הנסיעה ברכבת". הוסיף.

לדברי מוזס נסיעה ברכבת תיתן מענה נהדר לאלפי נוסעים שיגיעו למירון במהירות. "בפיתוח הרכבת ובתשתיות הושקעו עשרות מיליונים על ידי משרד התחבורה. חבל שההשקעה תהיה לריק ולא תנוצל עד תום להסעה המונית של הנוסעים לאורך כל היממה, כולל את אלפי האורחים שמגיעים לארץ מחו"ל במיוחד כדי להשתטח על ציונו של רשב"י" מסביר מוזס.

הבעיה הכי גדולה של מירון, כך לדברי אחד העסקנים המעורב בפרטים הקטנים, היא בעובדה שאין אחראי אחד על המקום. שנה שעברה, אחרי הקריסה, העלו בוועדת הכספים של הכנסת דרישה ועדה בין-משרדית שתתוקצב כדי לפתור באמת את הבעיות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר אז כי בראש הוועדה יעמוד שר האוצר ויהיו חברים בה מנכ"לי המשרדים: ראש הממשלה, אוצר, ביטחון פנים, המשרד לשירותי דת ועוד ארבעה נציגי ציבור. היא תהיה בבחינת מטה מבצע לשינוי מסלולי התחבורה, הרחבת כבישים, חניונים וכד'. "זו תכנית שתעלה כסף, אך אישרנו הרבה כסף לדברים הרבה פחות חשובים", אמר גפני. הבעיה היחידה היא, שמאז חלפה לה עוד שנה, והנה אנחנו עומדים באותו מקום ללא פתרונות. האם גם השנה תהיה קריסה? מקווים שלא, אך אנו לא יכולים להצהיר על כך שהגורמים הרלוונטיים עשו כמיטב יכולתם על מנת למנוע את הקריסה האפשרית.

//www.jdn.co.il/breakingnews/845573

//www.jdn.co.il/breakingnews/836134

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרכבת היא שירות ציבורי,
וככזאת היא לא מחויבת לאף אחד.
וכולנו תלוים ברצונם הטוב של וועד העובדים של רכבת ישראל.
רק מעניים מה היה קורה אם הרכבת היתה מופרטת – ומנוהלת ע"י
חברת קווים למשל,
לתשומת לב חה"כ שלנו בוועדת הכספים, כשמגיעים אליהם חברי הוועד.
שידעו "מי לנו ומי לצרינו".

לא טוב לנו הפגנת כוח כ"כ גדולה של הציבור החרדי אנחנו נעשה הכל לצמצם את זה

המשטרה לא רוצה שיחגגו את ל"ג בעומר במירון.
לא אכפת להם כלום-
העיקר שתישארו בבית!

אחרי הכל המשטרה אין זה תפקידה לפיתוח האיזור והם מגיעים למצב הנוכחי כשעל אחריותם מבחינת החוק , שלא יהיה מצבים ח"ו של פיקו"נ, והמציאות שיש זמנים כמו אמצע הלילה שאז מאות אלפים שהגיעו בתחילת הלילה יוצאים ע"מ לחזור והם יורדים בהיקפים עצומים לתוך המקומות שמגיעים כנגדם המגיעים מאוחר יותר ועלול להיות תאונות אדירות, לכן אין ברירה רק לעצור דברים, ועל החכי"ם החרדים וודאי שאין מה להתלוננן כיוון שהם טרודים יום יום אם גזירות שאויבי היהדות מנסים לגזור עלינו, למרות שזה לא מדווח בתקשורת הם עושים את זה בשקט
ומשאר החכי"ם וודאי שאין מה לצפות, אם הם לא חושבים על שבת מאיפה יהיה להם השגה בתנא האלוקי רשב"י
ואין לנו אלא להפציר בתפילה בציון הק' שכל עמך ישראל יצליחו להגיע ולהידבק בצדיק ובדרכיו הק'

אזהרה – רכבת כיוון אחד מלוד 45 ש"ח (סה"כ 90 ש"ח). אוטובוס מבית שמש 54.40 ש"ח הלוך וחזור. הרכבת אמורה להיות יותר חסכנית אבל לא כאן.
כמו כן יש סכנה שהרכבת תתמלא בתחנות הראשונות ובהמשך לא יתאפשר לנוסעים לעלות.

ל"נוסע קבוע למירון"
עם כל הכבוד למשטרה ה"אומללה" הנה כמה פתרונות,
א'- לא לשלוח פרשים צמאי מכות לחרדים אומללים שרק נסעו להתפלל,
ב'- במקום שכל החניונים יהיו חניונים שכל החניונים יהיו רציפים לכל היעדים בארץ עם מחסומי לחץ לאורך כל הרציף להוציא כניסה קדמית ואחורית של האוטובוס פשוט ממלא ויוצא וככה יעמדו בשיירה מספר אוטובוסים נאמר 10 התמלא 1 מתקדם השני וכו' 5 מילאו מביאים עוד 5 אוטובוסים מהחניונים שיהיו במרחק סביר ממירון נאמר על כביש 89 ליד ציון ר' כרספודאי (למי שמכיר) וככה יחסכו הרבה בעיות,
ג'-שיסיימו את שירות האוטובוסים במוצאי ל"ג בעומר לפחות ב 12 בלילה אם לא אחרי זה וככה יחסכו הרבה מהכאוס שנוצר כל שנה מזה שכל האנשים ממהרים לרדת מההר כי אוטוטו מסתיים השירות,
ד'- כשלמשטרה יש באמת בעיות הם יודעים למי לפנות בשביל לפתור אותן ולא להתעלם מהבעיה דוגמת לתת לאנשים להתבשל על אוטובוסים או להשאירם בבית.

לידיעתך 'דב' ב 60 ש"ח יש לך חופשי יומי בתח"צ לכל הארץ (לא כולל הנגב והערבה).

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture