הסתיים סבב נוסף של שיחות הגרעין בז'נבה; שני הצדדים: "הושגה התקדמות"

הדיונים העיקריים התקיימו בין שרי החוץ של ארה"ב ואיראן, המדווחים כי הושגה התקדמות בשיחות, אולם הדרך עוד ארוכה • הדלפות מחדרי המו"מ מלמדות כי אובמה הסכים להותיר בידי איראן אלפי צנטריפוגות פעילות • יעלון: "ההסכם המתגבש רע"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאחר יומיים נוספים של שיחות אינטנסיביות בין איראן לשש המעצמות, מדווחים שני הצדדים על אופטימיות לסגירת הסכם כולל בנושא הגרעין האיראני.

בכיר בצוות המו"מ האמריקני, המוביל את השיחות, סיפר כי "חידדנו את הנושאים שבמחלוקת. היתה התקדמות אבל יש עוד דרך ארוכה". גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי "היו שיחות רציניות ומועילות. הושגה התקדמות מסוימת אך הדרך עדיין ארוכה".

קרא עוד:

[postim]

הצדדים החליטו על סבב נוסף של שיחות בשבוע הבא ביום שני, יממה בלבד לפני נאומו המתוכנן של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס האמריקני, בו יישא דברים נגד ההסכם המתגבש. הבכיר האמריקני ציין כי למרות לוח הזמנים הצפוף – פחות מחודש עד המועד שנקבע לסיום השיחות – הנשיא אובמה לא יאשר הסכם שייחתם בחיפזון. לדעתם של האמריקנים, ההסכם צריך לשמור את הרפובליקה האיסלאמית במרחק של שנה לפחות מבניית פצצה גרעינית מבצעית.

המגבלות על תכנית הגרעין האיראנית יוטלו ל-15 שנים בלבד

הדיונים העיקריים בז'נבה התקיימו בין שר החוץ האיראני זריף למקבילו האמריקני ג'ון קרי, והשתתפו בהם גם שר האנרגיה של ארה"ב ארנסט מוניז וראש הוועדה לאנרגיה אטומית של אירן, שר החוץ לשעבר עלי אכבר סאלחי. גם ראשי צוותי המו"מ של חמש המעצמות הנוספות – רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה, נכחו בחלק מהפגישות.

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי המעצמות הציעו לאיראן להטיל את המגבלות על תכנית הגרעין שלה למשך 15 שנים בלבד, כאשר כבר לאחר 10 שנים תחל הסרת המגבלות בהדרגה. על פי הדיווח, המעצמות הסכימו להותיר בידי איראן 6,500 צנטריפוגות מתוך ה-10,000 הקיימות ברשותה כיום.

הצדדים פועלים בקדחתנות כדי להגיע להסכם מסגרת על תכנית הגרעין האיראנית עד סוף חודש מרץ, אך עדיין נותרו פערים רבים, בעיקר בנושא העשרת האורניום והסרת הסנקציות. אם ייחתם הסכם מסגרת עד המועד הנקוב, ינסו המעצמות להשיג הסכם מפורט בתוך שלושה חודשים.

שר הביטחון: "איראן בעמדת חולשה, נצלו את זה"

במערכת המדינית בישראל עוקבים בדאגה אחרי ההסכם המתגבש. ראש הממשלה וחברי הקבינט סבורים כי מדובר בהסכם רע לישראל, אשר יותיר את איראן מרחק קצר מאוד מבנייה מעשית של פצצה גרעינית, וכל זאת תחת גושפנקא בינלאומית.

שר הביטחון משה יעלון אמר היום כי "כל הסכם שייחתם בין המערב למשטר המשיחי והאפוקליפטי הזה, יפגע באופן קשה באינטרסים מערביים וישראליים, ויאפשר לאיראן להפוך למדינת סף גרעינית ולהמשיך בפעילות הטרור שלה”.

לדעתו של יעלון, הסכם טוב עם איראן אפשרי ונמצא בהישג יד, אך מצריך נחישות מצד הקהילה הבינלאומית. “איראן הגיעה למשא ומתן מתוך נקודת חולשה וחשש גדול מקריסה כלכלית כתוצאה מהסנקציות שהוטלו עליה”, אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן לנסוע בשבוע הבא לוושינגטון, שם ינאם בפני ועידת אייפא"ק ובפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס האמריקני. נתניהו צפוי לשאת דברים חריפים ביותר נגד ההסכם, ומצוי כבר בעימות מתגלגל עם ממשלו של הנשיא אובמה ועם חלק מהדמוקרטים, הזועמים על התערבותו, האקטיבית מדי לטעמם, במערכת הפוליטית האמריקנית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture