הפוך ממה שחושבים במערב: מה יודע המודיעין הישראלי על דאע"ש?

היכן מסתתר מנהיג דאע"ש? האם הארגון צפוי לשרוד? ועד כמה הוא מהווה איום על ישראל? בכירה באגף המודיעין של צה"ל, שמרכזת את הטיפול בדאע"ש, חושפת לראשונה את תפיסת ישראל באשר לארגון הטרור הקיצוני שמטלטל את המזרח התיכון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארגון המדינה האיסלמית (דאע"ש) אינו מוגדר בשלב זה כאיום אסטרטגי על ישראל. למרות זאת, אגף המודיעין בצה"ל משקיע מאמץ כביר במטרה לאסוף עליו מודיעין ולהיערך לכל אתגר מכיוונו.

מי שמרכזת את הטיפול בנושא היא סא"ל נ' שתפקידה הרשמי הוא 'ראשת דסק הג'יהאד העולמי באגף המחקר של אגף המודיעין של צה"ל'. בראיון שהעניקה לאתר 'אל מוניטור' חשפה הקצינה הבכירה את תפיסת המודיעין הישראלי כלפי דאע"ש, תפיסה שחולקת לא פעם על ארגוני מודיעין מקבילים בעולם המערבי.

כך לדוגמא, בניגוד להערכה המקובלת לפיה מנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי, מסתתר במוסול כשלמעשה הוא לכוד שם, בישראל סבורים שהוא נמלט מהאזור כבר לפני מספר חודשים. "לגבי מיקומו המדויק יש הערכות שונות, אבל אנחנו מעריכים שהוא לא במוסול", כלשונה.

על פי הערכת המודיעין הישראלית, "נפילת מוסול היא עניין של זמן וגם האיום על רקה (בירת דאע"ש בסוריה) הולך וגובר…החזית הסורית הדמוקרטית (SDF) שכוללת בעיקר כוחות כורדים מתקרבת לרקה וגורפת איתה לאורך הדרך את השבטים המקומיים. השאלה בה אנו מתמקדים עכשיו היא מה יעלה בגורלה של דאע"ש ביום שאחרי נפילת מוסול ורקה.

מי ישלוט ברקה? האם יהיה זה משטר אסד, הכורדים, כוחות אחרים בצירוף מקומיים? איזה תצורה תקבל המדינה האסלאמית לאחר שתנושל ממרבית נכסיה הטריטוריאליים?" היא תוהה ומוסיפה: "פיתחנו דיסציפלינה מחקרית בה אנו מנתחים את הכוחות המקומיים והשבטים הנמצאים בכל תא שטח, עם מי הם משתפים פעולה, מה הנאמנויות שלהם ורשת האינטרסים שלהם, וממפים את כל הצרכים להם נזקקת דאע"ש כדי להמשיך ולהחזיק ברעיון המדינה האסלאמית. על פי המשתנים הללו, אנחנו מנסים להעריך מה יקרה בהמשך".

על דאע"ש בקרבת הגבול הצפוני (מחוז ירמוכ) היא אומרת: "הכוחות הללו החלו לפעול ככוח מורד תחת השם 'שוהאדא אל ירמוכ', הם היו מיליציה חילונית מתונה שפעלה במסגרת צבא סוריה החופשית. עם הזמן, והתפשטותה של המדינה האסלאמית, הוקם 'מחוז דמשק' של דאע"ש ולאזור דרום הגולן הגיעו מי שאנחנו מכנים 'חיצוניים קיצוניים', שהביאו את רוח דאע"ש. הם השתלטו על האזור, החילו עליו את חוקי השריעה, אכפו אותם ביד ברזל מול האוכלוסייה המקומית והחלו לגייס פעילים מקומיים. כך המירו 'שוהאדא אל ירמוכ' את זהותם והפכו לסניף ירמוכ של דאע"ש. הם משנים את שמם מדי פעם, עכשיו הם נקראים 'ג'ייש חאלד אבן אל ואליד', על שמו של מצביא מוסלמי שניצח בעבר בקרב ירמוכ.

סניף ירמוכ מונה לא יותר מאלף לוחמים. חלק מהם תומכי לחימה, חלק נערים בגילאי עשרה. הפיתוי גדול, הם מקבלים משכורת וקלצ'ניקוב ובעצם אין להם הרבה ברירות אחרות".

למרות זאת, "בחודשים האחרונים הם התקדמו מזרחה והכפילו את שטחם. הם לא מצליחים לסחוף אוכלוסייה באופן משמעותי, אבל כן השתלטו על טריטוריה נרחבת, והיום הגודל הפיסי של המובלעת שלהם כפול מכפי שהיה בעבר".

למרות ההצטמקות של הארגון בשל המתקפות של רוסיה (בסוריה) וכוחות הקואליציה (בעיראק), בישראל מעריכים שהוא לא יעלם כל כך מהר. סא"ל נ' מרחיבה: "בניגוד למתרחש בגזרת ירמוכ, המגמה הכללית של דאע"ש היא הצטמקות מהירה, אל מול התקדמותם של הכורדים בסוריה והעירקים בעיראק. מאז כניסת הרוסים למרחב והגברת התקיפות האוויריות של הקואליציה בהובלת האמריקאים, דאע"ש מאבד טריטוריה במהירות.

הח'ליפות היא לא רק טריטוריאלית. אנחנו יודעים שהיום הח'ליפות, הח'ליף אל-בגדדי ומועצת השורא שלו מכינים את הח'ליפות 2.0, הדור הבא. הם יודעים מה קורה ונערכים ליום שאחרי. הם מתכוונים למצוא לח'ליפות טריטוריה חלופית, שתהיה יותר נוחה, פחות במרכז תשומת הלב ויותר נידחת. הם שואפים למקם שם את הליבה של דאע"ש ואת התשתית שתאפשר להם להמשיך להתקיים מבחינה פיסית".

בנוסף, התמיכה בדאע"ש בעולם המוסלמי יורדת. "יש ירידה משמעותית בהתנדבות ובזרימת כוחות חדשים. במאי 2016 נשא סגנו של הח'ליף ודובר דאע"ש, אל-עדנני, נאום בו קרא לפעילים הזרים לא להמשיך להגר לשטח הח'ליפות אלא להישאר ב'מדינות הצלבניות' ולבצע בהן פיגועים. אבל מאז השתנו כמה דברים. אל-עדנני בינתיים נהרג ויורשו, אל-מוהג'ר, נשא בתחילת אפריל השנה נאום חוצב להבות בו הוא קורא לפעילים להגיע לשטחי הח'ליפות. הם כנראה קצרים בכוח אדם ומתחילים להרגיש מחסור בידיים לוחמות. אנחנו רואים בעומק של דרום סוריה, באזורים המדבריים, מקומות בהם הייתה נוכחות משמעותית של המדינה האסלאמית, הסגה של כוחות לטובת הגנה על נכסים חשובים יותר בצפון. המגמה הכללית היא של הצטמצמות והצטמקות, אבל אנחנו עוד רחוקים מהכרזה על קיצה של המדינה האסלאמית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איזה מודיעין מדוייק, היה לי חסר המון ידע לפני כן, ממש ישר כח עצום

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture