"בלי שטח בשליטת דאעש, הוא לא יכול עוד לטעון לתואר הח'ליף"

לאחר הדיווח כי דאעש מינה מועצת בכירים להנהגת הארגון, מתברר כי הסיבה אינה חייבת להיות חיסולו של ראש הנחש, אלא בשל המאבק הקשה לחיסול ארגון הטרור הרצחני • וגם: הצצה נדירה לשיטת התנהלותו של אבו באכר אל-בגדאדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אתמול דווח בשם מקורות סורים בכירים, ארגון דאעש הרכיב מועצה המונה 12 בכירים המהווים כעת את הנהגת הארגון. על פי המקורות, שצוטטו בעיתון "אל-שרק אל-אווסט", מנהיג הארגון, אבו בכר אל בגדדי, כבר לא מחזיק במושכות ההנהגה. 12 הבכירים בארגון המדינה האסלאמית מכונים "המועצה העליונה", והם יהיו אלו שיקבלו את ההחלטות של דאעש.

אחמד אל-רמדאן, עיתונאי מקומי באזור דיר אלזור, אמר לעיתון אל-שרק אל אווסט, כי "בתקופה האחרונה אבו בכר אל בגדדי הוא לא דמות משמעותית מבחינת דאעש, ולא מייצג אותה. במקומו מונתה הנהגה הפועלת בעיראק ובסוריה, ומורכבת מ-12 בכירים שקובעים את סדר היום".

הכתבה המליאה:
אל-בגדאדי חוסל? דאעש מינה מועצת בכירים להנהגת הארגון

אך על פי כתבה בסוכנות הידיעות רויטרס, נראה כי הסיבה לכך אינה חיסולו של מנהיג ארגון הטרור. הישאם אל-השימי, המייעץ לממשלות המזרח התיכון בענייני דאעש הסביר: "כשאין לו עוד שטח שהוא יכול לשלוח עליו בגלוי, הוא לא יכול עוד לטעון לתואר הח'ליף", ציין השימי, "הוא אדם במנוסה, ומספר תומכיו מצטמק בזמן שהוא מאבד עוד ועוד שטחים".

באופן כללי מציינים ברויטרס כי מנהיג דאעש אבו-באכר אל-בגדדי נמצא על סף אובדן שני המרכזים העיקריים של ה"ח'ליפות" שלו, אבל אף שהוא נמלט מרודפיו, עשויות לעבור שנים רבות עד שיילכד או יחוסל – כך אמרו מומחים ובכירי ממשל בעולם. לוחמי דאעש קרובים לתבוסה בשתי הבירות של שטחי הארגון, מוסול בעיראק וראקה בסוריה, ובכירים מספרים כי בגדדי שומר על מרחק משתיהן. הוא מתחבא במרחק של אלפי קילומטרים של חולות מדבריים משתי הערים.

"בסוף הוא ייתפס או ייהרג, הוא לא יצליח להישאר מתחת לפני הקרקע לנצח", טען לאהור טלבני, ראש היחידה נגד הטרור בממשלה הכורדית האזורית, האזור הכורדי האוטונומי בצפון עיראק. "אבל עשויות לחלוף שנים עד אז", הוא הוסיף בריאיון ל"רויטרס". אחת הדאגות המרכזיות של בגדדי היא להבטיח שאלה שסביבו לא יבגדו בו תמורת הפרס בן 25 מיליון הדולר שהציעה ארה"ב כדי להעמיד אותו לדין צדק, אמר הישאם אל-השימי, המייעץ לממשלות המזרח התיכון בענייני דאעש.

כוחות עיראקיים כבשו מחדש את מרבית מוסול, העיר בצפון עיראק שהארגון הקיצוני תפס ביוני 2014 ושבגדדי הכריז בה על עצמו זמן קצר לאחר מכן כ"חליף", או כמנהיג כל המוסלמים. ראקה, הבירה בסוריה, מוקפת כמעט כולה בידי קואליציה של ארגונים כורדיים וערביים מסוריה.

תוכנית הפרסים של האגף למלחמה בטרור של מחלקת המדינה הכריזה על גמול בסך 25 מיליון דולר על ראשו, בדומה לזה שהיה על בין-לאדן, על הנשיא העיראקי סדאם חוסיין ועל יורשו של בין-לאדן, איימן אל-זווהירי – שעדיין בתוקף. מיקומם של הן סדאם והן בין-לאדן נמסר מרצון ולא בגלל הפרס, אך הסכום שהוצע למענם סיבך את יכולתם לנוע ולתקשר.

"הפרס יוצר חשש ודאגה, הוא מכביד על תנועותיו ומגביל את מספר שומריו", הסביר פאדל אבו-רג'יף, מומחה מבגדד לארגונים קיצוניים, "הוא לא נשאר במקום אחד יותר מ-72 שעות". בגדדי "הפך עצבני יותר וזהיר יותר בתנועותיו", ציין טלבני, שאנשיו מעורבים ישירות בסיכול מזימות של דאעש, "מעגל האמון שלו הלך וקטן".

הנאום המוקלט האחרון של בגדדי פורסם בתחילת נובמבר, שבועיים לאחר תחילת הקרב על מוסול. הוא דחק בתומכיו להילחם "בכופרים", ו"לגרום לדמם לזרום כנהר". הכוחות האמריקאיים והעירקאיים סבורים כי הוא הותיר את הפיקוד המבצעי מאחור לתומכיו שמוכנים למות למענו, כדי שיילחמו בקרבות בראקה ובמוסול. בגדדי, בינתיים, מתמקד בהישרדותו שלו. אין זה אפשרי כעת לאתר את מקום הימצאו.

בגדדי אינו משתמש בטלפונים, ויש לו קומץ של בלדרים אמינים שמאפשרים לו לתקשר עם שני עוזריו המרכזיים, איאד אל-עוביידי, שר ההגנה שלו, ואיאד אל-ג'ומיילי, האחראי על אבטחת הארגון. לא התקבל אישור לדיווח מ-1 באפריל בטלוויזיה הרשמית של עיראק ולפיה ג'ומיילי נהרג.

מנהיג הארגון נע במכוניות רגילות או בסוג המשאיות שבהן משתמשים חוואים. הוא עובר בין מקומות המחבוא שלו בגבול עיראק-סוריה יחד עם נהג ושני שומרים בלבד, אמר השימי. האזור שבו הוא נמצא מוכר היטב לאנשיו, שכן היה אחת הנקודות החמות במרד הסוני נגד הכוחות האמריקאיים שפלשו לעיראק לאחר שהממשלה שהובילו השיעים השתלטה על המדינה.

מאבדים שלטים, אך האידיאולוגיה נשארת

בשיא שלטונו לפני שנתיים, דאעש חלש על מיליוני בני אדם בשטח שהשתרע מצפון סוריה, על פני כפרים ועיירות לאורך נהרות החידקל והפרת, ועד לפרברי הבירה העיראקית בגדד. הוא רדף מוסלמים שאינם סונים וגם סונים שלא הסכימו עם הפירוש הקיצוני שלו לחוק האסלאמי. הוצאות להורג פומביות והלקאות על הפרת החוקים הנוקשים שלו בענייני לבוש, התנהגות ותנועה נראו תדיר.

אך מאז הארגון נסוג בפני ערב רב של כוחות בינלאומיים, אזוריים ומקומיים, שדורבנו לפעול בעקבות עשרות מתקפות קטלניות ברחבי העולם שעליהן נטלו אחריות תומכי הארגון או מי שקיבלו ממנו השראה. כמה מאות אלפי בני אדם מתגוררים כעת בשטחים שתחת שליטת הארגון, בתוך ראקה ודיר א-זור שבמזרח סוריה, וכן בכמה כיסי שטח בדרום ובמערב מוסול. האשימי ציין כי דאעש הניע כמה מלוחמיו מחוץ לראקה לפני שהיא הוקפה מכל עבריה, כדי לאפשר להם להתארגן מחדש בדיר א-זור.

מוסול, שלפני המלחמה מנתה אוכלוסייתה 2 מיליון בני אדם, הייתה גדולה פי ארבעה לפחות מכל עיר אחרת שהארגון שלט בה. כ-200 אלף איש עדיין לכודים בעיר העתיקה שבה, המובלעת המבוצרת של דאעש במוסול. חסרים להם מצרכים בסיסיים, והארגון משתמש בהם כמגנים אנושיים כדי לעכב את התקדמות הכוחות העיראקיים שמובילה הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ערבוביה של ארגונים כורדיים וערביים שנתמכת בידי הקואליציה האמריקאית, החלו לתקוף את ראקה בשבוע שעבר, אחרי קמפיין בן חודשים רבים לנתק אותה מכל עבריה.

חמושי הארגון נלחמים גם בכוחות שנתמכים בידי רוסיה ואיראן בסוריה, הנאמנים לנשיא בשאר אל-אסד, ובעיקר נגד מורדים מוסלמים סונים שבהם תומכת טורקיה. ככלל, לדאעש נותרו כ-8,000 לוחמים, שמהם אלפיים מגויסים ממדינות ערב האחרות, מאירופה, מרוסיה וממרכז אסיה, טען אבו-רג'יף. "זה מספר קטן ביחס לעשרות האלפים שהגיעו אליהם בשתי המדינות, אבל זה כוח שצריך להתמודד איתו. הוא מורכב מאנשים שמעוניינים למות ואין להם מה להפסיד. הם מתחבאים בקרב אזרחים, ועושים שימוש נרחב במטעני צד, מוקשים ופצצות", הוא אמר.

הדו"ח הרשמי האחרון על בגדדי מקורו בצבא העיראקי מ-13 בפברואר. מטוסי אף-16 של הצבא המקומי ביצעו מתקפה על בית שבו על פי הסברה הוא נפגש עם מפקדים אחרים בארגון במערב עיראק, ליד הגבול הסורי. הממשלה האמריקאית הקימה כוח משולב כדי לאתר את בגדדי, הכולל יחידות מיוחדות, אנשי סי-איי-אי ונציגים מסוכנויות המודיעין האחרות. הוא נעזר גם בלווייני ריגול של סוכנות המודיעין הלאומית הגיאוגרפית.

יהיה צורך ביותר מכך כדי למחוק את השפעתו של בגדדי, קבע טלבני. "הוא עדיין נחשב למנהיג דאעש, ורבים מוסיפים להילחם בשמו. זה לא השתנה באופן מהותי", הוא ציין. אפילו אם ייתפס או ייהרג, הוא הוסיף, "המורשת שלו וזו של דאעש יימשכו, אלא אם האסלאם הקיצוני יחוסל".

תיעוד: צבא ארה"ב השתמש בפצצות זרחן בתקיפות על א-רקה שבסוריה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture