צה"ל תיעד: המלט שהוזרם למנהרות הציף את הכפר הלבנוני • צפו

מבצע 'גן צפוני': המבצע נגד מנהרות הטרור בצפון: לאחר איטום המנהרות באזור מטולה, מפעל הבטון בכפר כילא שממנו הן נחפרו - הוצף בבטון, שזרם לדרכים הסמוכות. צה"ל: "הושלם שלב נטרול והשמדת המנהרות מכפר כילא. המבצע נמשך"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס אמר היום (חמישי) כי צה"ל סיים להשמיד את המנהרות שיצאו מהכפר כילא וחצו לשטח ישראל באזור מטולה. במהלך הפעולה הזרימו הכוחות של צה"ל מלט וחומרים נוספים על מנת לנטרל ולהשמיד את המנהרות, ובתוך כך ההזרמה של החומרים והמלט לתוך שטח לבנון מהווים מבחינת צה"ל עדות נוספת וחד משמעית שתוואי השטח שנחשף בשטח ישראל מוביל לכפר כילא.

צה"ל נטרל את מנהרות חיזבאללה הסמוכות למטולה באמצעות מילוין בחומרים כמו מלט, מים ובנטוניט בכמויות רבות. המילוי בחומרים אלה במכוון גרם להצפת רחובות הכפר הלבנוני כילא. בכך צה"ל מנסה להוכיח לצד השני כי מפעל הבלוקים למרגלות הכפר, ששימש בשנים האחרונות לחציבת המנהרות, לא היה לול תרנגולות כפי שטען חיזבאללה.

הצפת רחובות כילא במלט הצה"לי הגיעה גם מפתחים נוספים של המנהרות, שהחלו בבתים פרטיים בכפר. בצה"ל הבהירו עוד כי פיצוץ שתי המנהרות בשבוע האחרון בגזרה המערבית של גבול לבנון – שנחפרו מהכפרים ראמייה ועיטא א-שעב – הגיע עד לצד הלבנוני של המנהרות ובכך כל התוואי שלהן נחרב.


צפו: רחבות לבנון הוצפו במלט

בצה"ל הבהירו כי מטרת הזרמת החומרים למנהרות הסמוכות למטולה הייתה "לשטוף" קודם את החסימות שחיזבאללה החל לייצר בפתחי המנהרות באמצעות בלוקים ורשתות, ואז למלא את כל התוואים על ידי דחיסת החומרים על מנת שינטרלו אותם כליל. הזרמה נוספת בהמשך גרמה למעשה להצפה נרחבת מחוץ למבנים שמהם נחפרו המנהרות.

תת אלוף מנליס מתאר כי באחת המנהרות שהפתח שלה היה מוסווה כמפעל לבלוקים וחיזבאללה טען כי מדובר בלול תרנגולות, המלט והחומרים נוספים הציפו את המבנה ובנוסף החומרים יצאו מפתחים נוספים וזורמים כעת ברחובות הכפר. הנתון הזה למעשה מצביע על כך שבצד הלבנוני היו מספר פתחים שחלק היו מבתים פרטיים והזרמת החומרים חשפה גם את הפתחים הללו. "ארגון חיזבאללה מקפיד לא להגיב באופן פומבי ולדעתנו הם במידה רבה של מבוכה מול האוכלוסייה ומול ממשלת לבנון, התמונות ידברו בעד עצמן, וממשלת לבנון לא תוכל להמשיך להיות אדישה לתמונות אלה", אמר מנליס.

במהלך העבודות לחשיפת המנהרות וחקירתן, התגלו פרטים חדשים ומשמעותיים, ששופכים מעט אור על התוכנית של ארגון הטרור ל"כיבוש הגליל" – ולא ניתן שלא לראות את ההבדלים בין התשתית אותה ניסה חיזבאללה להקים, למנהרות שאותרו בשנים האחרונות במרחב רצועת עזה.

3 מטר גובה, 45 מטר עומק

"לא ניתן בכלל לעשות השוואה בין מנהרות הטרור של חיזבאללה לאלה של חמאס", קובע קצין בכיר מחיל ההנדסה. "רוב המנהרות שחשפנו עד כה בצפון הן מנהרות 'חמישה כוכבים', שחמאס יכול רק לחלום עליהן. מדובר במנהרות עם תעלות אוורור, חיבורי חשמל, תאורה ואפילו טלפונים, שלא ניתן להתעלם גם מהגודל והעומק המרשימים שלהן".

חלק מהמנהרות של חיזבאללה, אשר אותרו על ידי כוחותינו נמצאות בעומק של מעל ל-45 מטרים מתחת לפני הקרקע, ואילו גודלן מעורר השתאות – שלושה מטרים גובה ו-2.4 מטרים רוחב.

גודלן המשמעותי של המנהרות, אולי חושף את כוונותיו של חיזבאללה לשימוש מבצעי בהן ביום מן הימים: "ההיגיון אומר שכשאתה חופר מנהרות בגובה ורוחב כזה, אתה תממש את הנתונים הללו", הוא מסביר ונזכר: "כבר יצא לנו למצוא ב'צוק איתן' אופנועים בתוך תוואי מנהרה. נכון שכרגע לא מצאנו אמצעים מבצעיים במנהרות של חיזבאללה, אבל לא ניתן לפסול את האפשרויות אודות מה שהוא מתכנן להעביר בהן ביום מן הימים".

על אף זאת, ע"פ הקצין מחיל ההנדסה, נכון לשעה זו, אף מנהרה חוצת גדר מכיוון צפון אינה הייתה כשירה מבצעית לפעולה בשטחנו: "סביר להניח כי רק בקיץ 2019 הייתה המנהרה הראשונה של חיזבאללה בשלה לפעילות. זיהינו בחלק מהן את שיפוע העלייה כלפי הקרקע, אבל השיפועים עוד חדים מדי והגובה המקסימלי אליו הם הגיעו הוא 28 מטרים. עדיין רחוק מאוד מפני הקרקע".

"חיזבאללה הם לא שהידים. זו לא משימת התאבדות"

מידע נוסף שנגלה לצה"ל במהלך העבודות סביב המנהרות, הם היעדים אליהם הן כוונו, אשר גם מהם ניתן להסיק על תוכנית התקיפה של חיזבאללה – לו הייתה יוצאת לפועל.

"אף מנהרה שמצאנו לא הולכת ישר אל תוך יישוב, להבדיל מבדרום", מדגיש הקצין הבכיר, "חיזבאללה הם לא שהידים. הם לא רוצים להיכנס לשטחנו במטרה לבצע פיגוע, אלא כדי להילחם ולשלוט".

"למעשה, חיזבאללה גילה בשנים האחרונות את מה שבן גוריון כבר ידע בקום המדינה", מציין קצין בכיר מפיקוד הצפון. "השלב הראשון בהתקפה – היא להעביר את הלחימה לשטח האויב".

תוכנית ההתקפה של חיזבאללה לכיבוש הגליל מבוססת על העברת 'כוח רצ'ואן' לשטח ישראל באמצעות המנהרות, והשתלטות על מרחבים אסטרטגיים כמו צירים מרכזיים ושטחי מפתח, שיתנו לו שליטה על המתרחש במרחב, ואף לנתק יישובים ושטחים מהמדינה – דבר שיקנה לו ניצחון תודעתי.


תיעוד ממעמקי המנהרה.

"הכניסה דרך המנהרות היא לא משימת התאבדות. הם התכוונו להגיע דרכן אל שטחנו, ולעשות דרכן את הדרך חזרה", מגלה הבכיר מחיל ההנדסה, "יותר מזה, המנהרות תוכננו כך שפתחיהן יובילו למקומות שאינם חשופים לנו ולציבור, כמו במטעים שליד מטולה, במחשבה שיוכלו לעלות מעל לפני הקרקע ולהתארגן בצורה בטוחה לקראת ההתקפה, ולא ליפול הישר אל תוך רגליו של צה"ל".

אל מול האיום הזה, מציין אותו קצין, מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, בנה במהלך השנה האחרונה תוכנית אופרטיבית, שנועדה להגן על גבולות המדינה, להשמיד את הכוחות החודרים ולאחר מכן לצאת להתקפה בעומק שטח האויב.

"אנחנו רואים במערכה הבאה עם חיזבאללה מלחמה בצבא מערבי לכל דבר ועניין", מצהיר הבכיר מחיל ההנדסה. "אנחנו רואים בו כאויב מודרני עם לוחמים מנוסים, אמל"ח מתקדם ותורת לחימה מגובשת. אנחנו מנסים להיכנס לראש שלו ולגבש מענה לתוכניות שלו".

"חיזבאללה יודע שחדירה לשטחנו יכולה להוביל אותו למלחמה הרת אסון, שכן הפרויקט מושקע מאוד, ממודר ונועד לשימוש רק בתזמון הנכון מבחינתם", הוא מסביר. "המנהרות היו נשק יום הדין של חיזבאללה וכעת, כשאנחנו בעיצומו של המבצע וממשיכים לחשוף עוד ועוד מנהרות, חיזבאללה צריך לחשב מסלול מחדש".

"התוואים היום ממולכדים במטעני הרג – מי שייכנס למנהרות ימות"

עוד מדגישים בפיקוד הצפון, כי אחת ההצלחות הגדולות של המבצע עד עתה היא האיפוק מצדו השני של הגבול, אל מול העבודות הרבות ומיטוטו של פרויקט המנהרות ההתקפיות, שכן הרצון לשמור על השקט בגזרה הצפונית ולהימנע מהסלמה, הוא גם שהוביל את לוחמי יהל"ם למלכד את המנהרה בה תועד פעיל חיזבאללה בימי המבצע הראשונים במטען אל-הרג.

"חיזבאללה עדיין בהלם", הוא מבהיר. "אם אתם חושבים שהאויב יודע על כל מנהרה שחדרנו אליה – התשובה היא לא. הם עוד נמצאים בשלב החישובים והערכות המצב בעקבות חשיפת הפרויקט הסודי שלהם".

עוד הוא משתף, כי הפעולה היחידה שנקט עד כה ארגון הטרור, למעט התצפיות שמתקיימות כל העת על העבודות שבשטח, הוא הניסיון למנוע את גישתנו למנהרות מצידם ולחסום את פתחן. "בעקבות האירועים שהתרחשו במהלך המבצע הם גם נמנעים מללכת בתוואי המנהרה לכיוונו, ובצדק", הוא מדגיש. "חיזבאללה כבר יודע שאנחנו בפנים ושהמנהרות ממולכדות במטעני הרג. מי שייכנס למנהרות – ימות"

גם כוחותינו בימים אלה מצויים בשלב הנטרול. לצה"ל אמצעים מגוונים להשמדת התוואי התת-קרקע, כאשר חלק ניכר מהם נוסה במנהרות שברצועת עזה, וחלק פותחו במיוחד למתאר הנוכחי.

מי שאחראי על פיתוח היכולות לגילוי ונטרול המנהרות הם אנשי חטיבת הטכנולוגית ליבשה, שהעתיקו את הידע והיכולות לגילוי המנהרות מהמעבדה הפעילה בפיקוד הדרום צפונה, והקימו מעבדה נוספת תחת עוצבת הגליל.

"מדובר בשכפול של יכולות המעבדה מעזה עם התאמות מיוחדות למרחב הצפוני", מספר קצין בכיר מאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. "האנשים שלנו הם בוגרי המעבדה בעזה. מדובר בעתודאים, פיזיקאים, מתמטיקאים ומהנדסים מוכשרים, שעבורם הטיפול במנהרות ומציאת הפתרונות הטכנולוגים לבעיית התת-קרקע היא מפעל חייהם".

האתגר המשמעותי ביותר איתו נדרשים להתמודד אנשי המעבדה הוא השוני הרב בין מנהרה למנהרה, דבר הדורש טיפולים ייעודיים, הן משלב הגילוי ועד לשלב הנטרול – הכל כדי להיות צעד לפני האויב.

"האנשים שלנו לא יושבים בבסיס. הם חיים את השטח ונמצאים צמוד ללוחמי יהל"ם באתרי העבודות, על מנת להפעיל את האמצעים המתקדמים שלנו, לראות בעיניים את האתגרים שניצבים בפניהם ולספק פתרונות באופן מיידי".

"נדע לשים את היד על כל תוואי שחוצה בסנטימטר את הקו הכחול, מבלי שהצד השני יציב מגבלות", מוסיף הקצין מפיקוד הצפון. "שיטת הנטרול נקבעת על פי תוואי הקרקע ולא על פי אופן ההשפעה על האויב. אם נצטרך לפוצץ מנהרה במחיר של להעיף בית בצד השני – זה מה שנעשה". אליו מצטרף גם דובר צה"ל שמצהיר: "מי שבחר לגור מעל מנהרת הטרור – צריך להבין שהוא מסכן את חייו".

"אנחנו עומדים בצורה מדויקת בלוח הזמנים שהגדרנו לעצמנו בתחילת המבצע. אין סטייה אפילו של סנטימטר", אבל המבצע עוד לא נגמר", ממהר להבהיר הבכיר מפיקוד הצפון. "כל עוד אני יכול לבדוק עוד מרחב, ויכול להפוך עוד אבן שלא הפכתי – אני אהפוך. זה עניין של זמן עד שנאתר את כולן, וגם לאחר שזה יקרה ונכריז על סיום המבצע, נמשיך להיות כאן ולחפש את האויב מעל ומתחת לפני הקרקע – הכול כדי להבטיח ביטחון ולמנוע אירועים עתידיים".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק לזכור דבר אחד ויחיד
כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture