התקיפה בסוריה: איראן נקמה בדאעש, ושלחה מסר מרתיע לישראל

משמרות המהפכה אינם מסתירים את העובדה שרבים מאנשיהם מוצבים בסוריה, ובכל זאת, על מנת לנקום בדאעש על הפיגוע בפרלמנט בטהרן, בחרו לשגר טילים למרות הסיכון הגבוה ולהוכיח כי היא יכולה לפגוע בעומק האויב, כך שגם ישראל צריכה לחשוש

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

הטילים ששיגרו משמרות המהפכה של איראן לעבר מטרות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במזרח סוריה היו מדגם "זולפיקר", טיל לטווח בינוני המגיע למרחק של עד כ-700 ק"מ – כך דווח הלילה בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס". הטיל, גרסה משופרת של "פתח 110", הוצג בספטמבר אשתקד וזאת הפעם הראשונה שנעשה בו שימוש מבצעי – ולטענת טהראן, גם מוצלח.

לתקיפה הראשונה מסוגה, שהגיעה בתגובה לפיגועים של דאעש בטהראן לפני כשבועיים, לא היה הכרח מבצעי. למשמרות המהפכה יש כוחות רבים בשטח סוריה, כחלק מהסיוע שמגישה טהראן למשטרו של בשאר אסד בדמשק. גם חיזבאללה ומיליציות שיעיות עיראקיות משמשות זרוע רחוקה של הרפובליקה האסלאמית, שהייתה יכולה לנקום בשלל דרכים בארגון הסוני הקיצוני על המתקפה הכואבת שהוציא נגד סמלי המהפכה.

לדברי גיא אלסטר באתר וואלה, לבחירה לתקוף מתוך שטחה של איראן, דרך שמי עיראק השכנה ועד למזרח סוריה, יש שתי מטרות מרכזיות. הראשונה, היא לצרכי פנים. השלטונות בטהראן ספגו פגיעה ביוקרתם לאחר שחמשת מחבלי דאעש הצליחו לחדור לפרלמנט ולקברו של חומייני, שניים מהסמלים המרכזיים של המשטר. משמרות המהפכה הבטיחו תגובה כואבת, וקיימו, לפחות לפי הצהרותיהם.

"שפיכת דם טהור לא תעבור ללא תגובה", מסרו משמרות המהפכה לאחר השיגור. גם המנהיג העליון עלי חמינאי הצטרף בהודעה לוחמנית וכתב: "נכה אותם בפניהם". גנרל קאסם סולימאני, מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה והאיש שאחראי על פעילותם מעבר לגבולת איראן, היה תקיף עוד יותר. "אלה שהפגינו אכזריות יגלו בקרוב כיצד הם ייענשו", הזהיר.

פרט לשיקום הכבוד מבית, בתקיפה היה מסר לשכנותיה של איראן, בראשן האויבת העיקרית ערב הסעודית, וכן גם לארצות הברית ולישראל. בתקיפת הטילים המבצעית הראשונה של איראן מאז המלחמה עם עיראק בשנות ה-80 היה סיכון לא קטן. סטייה של הטילים בשדה קרב צפוף כמו סוריה הייתה עלולה לגרום למשבר בינלאומי, אילו פגעה למשל בכוחות אמריקניים הפועלים נגד דאעש.

הפרשן הצבאי רון בן ישי כותב כי התקיפה האיראנית בסוריה בליל ראשון חייבת לשמש איתות אזהרה לא רק לישראל, אלא גם למדינות המפרץ הערביות ואפילו לארצות הברית. מתקפת הטילים מסמלת את הסלמת המעורבות האיראנית בסוריה, ואם הטילים אכן פגעו במטרותיהם – במרחק יותר מ-600 ק"מ – הדבר למעשה מראה כי לאיראן יש אופציות נוספות להתמודדות מול ישראל, מלבד שימוש בחיזבאללה.

מתקפת הטילים האיראנית מסייעת לבעלי ברית בסוריה נוסף על הפגיעה בדאעש עצמו. עצם הפגנת היכולת לפגוע במדויק באמצעות טילים במרחקים שבין 600-700 ק"מ בקו אווירי היא הפגנת שרירים של איראן שנועדה להעניק לה יוקרה והרתעה של מעצמה שכן עד עכשיו רק ארה"ב ורק רוסיה שיגרו טילים מדויקים למרחקים כאלה במסגרת המלחמות במזרח התיכון.

איראן עשתה ניסוי כלים של זרועה הארוכה וכל עוד היא אינה יודעת את התוצאות היא לא מפרסמת איזה טילים שיגרה ומאיזה סוג, ועד כמה היו הפגיעות מדויקות וקטלניות. כל הנתונים האלה צריכים לעורר הרבה דאגה והתעניינות בישראל מפני שמי שמסוגל לפגוע בטילים מקרמנשאה שבמערב איראן ומכורדיסטן שבצפון מערב איראן במטרות שבמזרח ובצפון מזרח סוריה – מסוגל באותם טילים עצמם לפגוע גם ברמת הגולן בישראל ואולי גם במקומות אחרים.

זו לא הייתה המילה האחרונה של האיראנים, והם אף לא מסתירים שכבר שנים ברשותם טילי שיהאב 3 שמגיעים למרחקים של כ-1,400 קילומטרים. יש גם טילים שמגיעים למרחק רב יותר – 2,000 ויותר קילומטרים. אבל הטילים הללו לא היו מדויקים. ידוע גם שלאיראן יש טילי שיוט מתוצרת עצמית, אבל עד עכשיו האיראנים הסתירו את ביצועיהם. לכן מתקפת הטילים האיראנית על מטרות דאעש במזרח סוריה היא עניין שישראל צריכה לעסוק בו גם במישור הדיפלומטי, במסגרת המערכה שירושלים מנהלת יחד עם וושינגטון של טראמפ לעצירת תוכנית הטילים של איראן.

מאותה סיבה חייבת המתקפה הזאת לשמש איתות אזהרה גם למדינות הערביות במפרץ הפרסי שנמנות עם המחנה הסוני המתון הפרו אמריקני. שדות הנפט של מדינות אלה והמתקנים הצבאיים שלהם נמצאים במרחק של כ-400 קילומטרים משטחה של איראן ולכן הם פגיעים יותר. גם ארה"ב צריכה להיות מודאגת כיוון שבסיסי האוויר, הים והפיקוד שלה בקטאר ובבחריין נמצאים בטווח הטילים האיראנים. כך שלמתקפה יש משמעות לא רק אזורית אלא גם גלובלית.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

…רעידת אדמה בטהרן בעוצמה 7.3 והלך כוחי בעוצם ידי האירני…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture